گاهی برای برخی از نمایش‌ها در زمین فوتبال نمی‌توان نامی ‌انتخاب کرد یا حتی توصیفی مناسب برایش به کار برد. گلی که لیونل مسی در بازی با رئال مادرید در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در بازی رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان زد، از این دست نمایش‌ها بود. در دقیقه 87 بازی، سرجیو بوسکتس کار زیادی لازم نبود در میانه زمین انجام دهد و توپ را به مسی سپرد تا او با عبور از کنار لاسانا دیارای فرانسوی که تسلیم شده بود، حرکت را به سمت دروازه شروع کند و همچون عروسکی که کوکش رها شده باشد از میان بازیکنان منکوب شده رئال عبور کرده و گلش را به ثمر برساند.
کد خبر: ۴۰۳۷۴۱

هنر اصلی مسی در این حرکت تنها برتری تکنیکی‌اش به بازیکنان حریف نبود، بلکه بازیکنان مادرید در برابر حرکت سریع او از نظر روانی هم کاملا مغلوب شده بودند و هیچ‌کس ریسک خطا کردن روی او و اخراج احتمالی را به خود نداد. اگر این حرکت مسی نبود رئال با شکست یک بر صفر به بارسلون سفر می‌کرد و شانس داشت که بتواند نتیجه را جبران کند. نمایش‌هایی از این دست، تمام منتقدان انتخاب مسی به عنوان بهترین بازیکن جهان در سال قبل و نادیده گرفته شدن ژاوی و اشنایدر را قانع کرده است. تیترهای گوناگونی برای ستایش از تکنیک و هنر او در تمامی‌ نشریات ورزشی دنیا در روز پس از بازی با رئال دیده می‌شد؛ برخی او را هنرپیشه‌ای خواندند که بازی‌اش در میانه زمین می‌تواند فراتر از فوتبال با معیارهای دیگر سنجیده شود و برخی دیگر معتقد بودند بازیکنی با این میزان مهارت شاید هر صد سال یکبار در فوتبال دیده شود. گلی که او به کاسیاس زد را تعدادی از نشریات با عبارت «مسی‌گونه» توصیف کردند و اشاره داشتند این صفت باید حتی در فرهنگ لغت وارد شود.

برتر از پله و مارادونا؟

مسی حالا در کنار پله و مارادونا یکی از کاندیداهای اصلی انتخاب به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان است و انتظار برای پیشی گرفتن از این دو، درخواستی غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد. او در این فصل در 50 بازی 52 گل زده و گل چند هفته قبلش که پنجاهمین گلش در این فصل بود، رکورد 49 گل فرانس پوشکاش را پاک کرد. در نیوکمپ تا به حال 179 گل به ثمر رسانده و در 23 سالگی این شانس را دارد که بزودی رکورد عجیب 235 گل «سزار رودریگز» برای باشگاه بارسلونا را پشت سر بگذارد.

آرسن ونگر که از قربانیان اصلی مسی در 2 سال اخیر بوده و تیمش (آرسنال)‌ هر دو سال توسط بارسا و گل‌های مسی از رقابت‌های لیگ قهرمانان حذف شده درباره ستاره آرژانتینی می‌گوید: «او بازیکن خوبی است و من با این‌که بازی پله را در زمین ندیده‌ام، ولی کیفیت‌هایی از او می‌بینم که در کمتر بازیکنی دیدم. مسی برتری روانی و اخلاقی قابل توجهی به سایرین دارد و با علاقه خاصی بازی می‌کند و می‌تواند شادی را به سایرین منتقل کند. با این‌که خطاهای زیادی روی او مرتکب می‌شوند، اما عکس‌العمل‌های او مثبت و به دور از خشونت است و به نظرم این امتیاز بزرگی برای یک‌مهاجم است. وقتی به اعداد و ارقام نگاه می‌کنید سرتان گیج می‌رود. او در فوتبال مدرن امروز 52 گل زده و 25 پاس گل داده. چنین آماری فوق‌العاده است.»

بهترین‌ها از جام‌جهانی می‌آیند

بر طبق یک سنت قدیمی ‌و البته غیررسمی‌، بهترین بازیکن تمام دوران را از بین ستاره‌های جام‌جهانی انتخاب می‌کنند و مسی به خاطر نتایج بد تیم ملی آرژانتین در 2 دوره اخیر از این نظر امتیازی کسب نمی‌کند، هر چند به تمامی‌ افتخارات ممکن برای یک فوتبالیست در تمامی‌ عرصه‌های دیگر دست پیدا کرده است. اسوارلدو آردیلس، کاپیتان سابق تیم ملی آرژانتین درباره او می‌گوید: «او با 23 سال سن می‌تواند برای سال‌ها در این فرم باقی بماند و حتی بهتر از پله و مارادونا باشد. زمانی که کرویف یا پله و مارادونا بازی می‌کردند بازی‌های اروپایی به این شکل نبود و لیگ قهرمانان حالا یک جام‌جهانی کوچک یا به گفته فرگوسن و چند مربی دیگر مهم‌تر از جام‌جهانی است. در کنار این، مسی با توجه به سن و سالش امکان بازی در 2 جام‌جهانی دیگر را دارد و می‌تواند با قهرمانی در یکی از آنها تنها جای خالی کلکسیونش را پر کند.»

«تیری آنری» همبازی سابقش در بارسا که حالا در آمریکا بازی می‌کند، درباره او می‌گوید: «همه درباره گل دوم او صحبت می‌کنند، اما گل اول او هم ظرافت زیادی داشت. او در تمامی ‌بازی‌ها با روحیه یک جنگجو وارد زمین می‌شود و هرگز نمی‌تواند باخت را تحمل کند. موقع تمرین گاهی می‌شد که تیم او 2ـ1 عقب بود و ناگهان می‌دیدیم چند نفر را درجا دریبل می‌زند و بازی را به تساوی می‌کشاند.»

در فوتبال امروز کمتر بازیکنی را می‌توان دید که بتواند جریان بازی برابری را با تنها 2 حرکت تغییر دهد، اما لیونل مسی این کار را بارها در فصل‌های اخیر انجام داده و همچنان ادامه می‌دهد.

گاردین / مترجم: امیررضا نوری‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها