مدیر دفتر جبهه ملی برای نجات لیبی با بیان این که شهر زاویه در آستانه نابودی کامل قراردارد، تاکیدکرد: نیروهای قذافی برای خارج کردن شهر زاویه از دست انقلابیون و مردم، همچنان در حال بمباران شدید این شهر با انواع سلاح های سنگین هستند.
کد خبر: ۳۸۹۴۸۰

سالم سالم روز یکشنبه در گفتگو با شبکه العالم اظهار داشت: شدت بمباران به حدی است که شهر به سوی نابودی کامل پیش می رود و همه ارتباط ها با شهر زاویه قطع شده و امکان هیچ تماسی با این شهر وجود ندارد.

 مدیر دفتر جبهه ملی برای نجات لیبی افزود: نیروهای قدافی همه راه های ارتباطی شهر را قطع کرده اند تا بتوانند نقشه خود را برای سرکوب مردم این شهر اجرا کنند، ولی مقاومت مردم همچنان ادامه دارد.
 سالم با تاکید بر این که قذافی فقط هواپیماها و مزدوران و برخی افراد قبیله اش را در اختیار دارد؛ از جهانیان خواست تا به کمک مردم زاویه بشتابند که با هواپیماها و تانک های قذافی مورد حمله قرار گرفته اند.

شهر زاویه که مبارزه‌ای شدید بر سر آن میان نیروهای معمر قذافی و مخالفان حکومت او درگرفته، اهمیت ویژه‌ای به لحاظ استراتژیک دارد. این شهر همچنین به لحاظ نمادین برای هر دو طرف مهم است. افزون بر این، زاویه یکی از مراکز صنعت نفت لیبی است. دو پالایشگاه لیبی در این شهر ساخته شده‌اند. این چهارمین شهر بزرگ لیبی در 50 کیلومتری غرب طرابلس، در کناره دریای مدیترانه واقع شده و جمعیت آن بالغ بر 90 هزار نفر است.

 حرکت انقلابیون به سمت شهر سرت پایگاه اصلی قذافی

 وی در ادامه گفت: همه مناطق بن جواد تا طبرق و مناطق هم مرز با مصر اینک در دست انقلابیون است و آنها در حال حرکت به سمت شهر سرت پایگاه اصلی معمر قذافی هستند.

 سالم خاطرنشان کرد: انقلابیون تلاش می کنند به سمت طرابلس و زاویه حرکت کنند ولی محاصره ای که قذافی با تانک ها علیه شهر طرابلس و اطراف آن اعمال می کند و بکارگیری نیروی هوایی، انقلابیون را وادار به عقب نشینی کرده است.

 وی با بیان اینکه انقلابیون در مناطق غربی فاقد سلاح لازم برای مقابله با حملات نیروهای قذافی هستند، از سازمان ملل خواست لیبی را منطقه پرواز ممنوع اعلام کند، تا مردم غرب این کشور از بمباران هوایی نجات یابند.

 مدیر دفتر جبهه ملی برای نجات لیبی گفت: اینک آمار قربانیان به 8 هزار شهید رسیده است.

 وی اظهار داشت: اگر لیبی منطقه پرواز ممنوع اعلام می شد، رژیم قذافی تاکنون سرنگون شده بود.

 سالم با اشاره به دوری جستن قبایل سرت و حتی برخی افراد قبیله قذافی از او برای حمایت از انقلابیون، اعلام کرد: انقلابیون پس از در دست گرفتن کنترل شهر بن جواد، در مسیر حرکت به سمت شهر سرت هستند.

در عین حال به گزارش دویچه وله، روز یکشنبه 6 مارس نیروهای وفادار به رهبر لیبی، معمر قذافی، از توپ و زره‌پوش برای حمله به معترضانی که کنترل شهر مصراته را در دست دارند، استفاده کردند. این شهر در 200 کیلومتری شرق پایتخت لیبی، طرابلس، واقع شده است. یکی از ساکنان این شهر در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری رویترز گفت، نبرد شدیدی از یک ساعت پیش (12 ظهر به وقت اروپای مرکزی) و پس از حمله بریگاد متعلق به پسر قذافی در شهر در جریان است؛ بریگادی که دست به تخریب هر چه بیابد می‌زند.

حمله هوایی به مخالفان

نیروی هوایی لیبی امروز یکشنبه معترضانی را که در طول سواحل دریای مدیترانه به سمت پایتخت این کشور پیش می‌روند، هدف حمله هوایی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای دولت لیبی شهر بن جواد را دوباره به تصرف خود درآورده‌اند. حین حمله هوایی تیراندازی شدید زمینی نیز در جریان بوده است. بن جواد یکی از کانون‌های طرفداران معمر قذافی است.

شلیک و فریاد شادی هواداران قذافی؟

در مرکز شهر طرابلس نیز حدود دوهزار نفر از طرفداران قذافی امروز یکشنبه دست به تظاهرات زدند. آنان پرچم‌های خود را تکان می‌دادند و شلیک هوایی می‌کردند. صدها تن دیگر فریادزنان از پایگاهی نظامی گذشتند که به طور معمول محل زندگی قذافی است. اما روشن نیست که رهبر لیبی هم اکنون در پایتخت به سر می‌برد یا نه.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها