کارمندان در انتظار

هنوز که لایحه بودجه 90 در کش و قوس ارسال از دولت به مجلس به سر می‌برد، کارمندان دولت امسال بیش از گذشته در انتظار نگاه این لایحه به افزایش حقوق سال آینده‌شان هستند.
کد خبر: ۳۸۶۰۱۵

 اجرای هدفمندی یارانه‌ها از یک‌سو امید به تامین یک‌سری از هزینه‌های زندگی از محل یارانه‌های نقدی را ایجاد کرده و از سوی دیگر بیم از رشد هزینه‌ها، و جوابگو نبودن حقوق‌ها را افزایش داده است لذا نگاه کارمندان به لایحه بودجه سال آینده نگاه ویژه‌ای است. کارمندان امسال با یک واقعیت صریح مواجه شدند که احتمالا امیدوارند سال آینده شاهد تکرار آن نباشند.

این واقعیت آن است که امسال حقوق کارمندان متناسب با نرخ تورم افزایش نیافت و رشد آن کمتر از نرخ تورم بود. دولت و مجلس هرکدام را در این امر متهم و مقصر می‌دانستند، اما آنچه در میان این اتهامات برای کارمندان باقی ماند، همانا افزایش حقوقی کمتر از رشد سطح عمومی قیمت‌ها بود.

در تازه‌ترین اظهارنظر در این خصوص خانم هاجر تحریری‌نیک، معاون راهبردی منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور نگاه دولت به بحث افزایش حقوق کارمندان را تشریح کرده است.

در اظهارنظر وی چند نکته به چشم می‌خورد که به‌نظر قابل توجه می‌رسد؛ نکته اول این که وی اذعان کرده است به علت محدودیت‌های بودجه‌ای، دولت امسال حقوق کارمندان را متناسب با تورم افزایش نداده است و نکته دوم پافشاری صریح بر این مساله است که دولت همچنان بر قانونی که تصریح می‌کند افزایش حقوق‌ها باید متناسب با نرخ تورم باشد، پایبند است لذا اظهارنظر این مقام دولتی برای کارمندان حائزاهمیت است و مهم‌ترین وجه اهمیت آن امیدوار بودن به احکام لایحه بودجه 90 برای حقوق کارمندان است.

به عبارت بهتر کارمندان منتظر با شنیدن چنین واکنش‌هایی امیدوار می‌شوند که در لایحه بودجه 90، اعتبارات لازم برای افزایش حقوق‌ها متناسب با تورم را از هم‌اکنون پیش‌بینی کرده باشد. البته از آن‌سو چشم‌ها به تصمیم مجلس نیز دوخته خواهد شد که با اعتبارات پیش‌بینی شده، دولت در قالب بودجه جاری چه خواهد کرد ....

اما هرچه هست این‌که قاطبه کارمندان دولت انتظار دارند اتفاقی که امسال افتاده سال آینده تکرار نشود تا دست‌کم حقوق نه‌چندان زیاد کارمندی متناسب با همین نرخ تورم رسمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، افزایش یابد.

درخواست دیگر کارمندان همانا اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری و پرداخت دیون معوق کارمندان است. دولت پیش از این اعلام کرده بود مابه‌التفاوت حقوق کارمندان را به صورت سهام پرداخت خواهد کرد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

همچنین به‌‌رغم اعلام‌های مکرر در طول سال گذشته خبر خاص و قابل توجهی از کمک‌های غیرنقدی به کارمندان نظیر سبدهای کالایی یا حتی کارت غیرنقدی خرید که بسیار درباره آن گفته شد، به طور عملی در دست نیست.

امسال چون اصلاح قیمت‌ها انجام نشده بود، وضعیت کنونی تا حدی قابل تحمل می‌نمود، اما سال آینده از جهات مختلف برای کارمندان دولت سالی متفاوت است و آنان منتظرند تا ببینند لایحه بودجه 90 چه تدابیری برای آنان اندیشیده است.

به نظر می‌رسد این لایحه، مهم‌ترین لایحه‌ای است که زیر ذره‌بین کارمندان منتظر قرار گرفته است تا چشم‌انداز مالی خود برای سال پرفراز و نشیب 90 ترسیم کنند.

بهمن موسوی
جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها