وزیر نفت با تاکید بر اینکه کاهش 10 لیتری سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای خودروها صحت ندارد از توقف گازرسانی به نیروگاه‌ها و ارسال سوخت مایع به این واحدها خبر داد و گفت: بهمن ماه امسال 2 میلیارد دلار پروژه جدید در صنعت نفت افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۳۸۳۵۹۷

به گزارش مهر، سیدمسعود میرکاظمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در دهه فجر حدود دو میلیارد دلار طرحهای جدید نفت، گاز و پتروشیمی به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار می گیرد، گفت: بخش عمده ای از طرحهای جدید پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (بندر ماهشهر) راه اندازی خواهند شد.

وزیر نفت از اجرای پروژه های گازرسانی به شهر، روستا و صنایع جدید به عنوان طرحهای دیگر آماده افتتاح در بهمن ماه امسال خبر داد و افزود: همچنین در این مدت طرح توسعه تعدادی از میادین نفتی کشور هم مورد بهره برداری رسمی قرار می گیرد.

ورود بنزین و گازوئیل یورو پنج به سبد سوخت

وی در ادامه با اعلام اینکه طرح توسعه و بهینه سازی تعدای از پالایشگاه‌های نفتی هم در بهمن ماه به طور رسمی وارد مدار تولید خواهند شد، اظهار داشت: برای اولین بار با راه اندازی این طرحهای پالایشگاهی، امکان عرضه بنزین و گازوئیل با کیفیت و استاندارد یورو پنج به سبد سوخت خودروها فراهم می شود.
 
این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه تا پایان سال آینده به تدریج تمامی طرحهای جدید بنزین سازی و توسعه پالایشگاههای نفت در مدار بهره برداری قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: با افتتاح این طرحهای جدید نفتی در پالایشگاهها، فرآورده های نفتی را مازاد بر نیاز داخل در اختیار خواهیم داشت.
 
هدف از طرح توسعه این پالایشگاه نفت افزایش ظرفیت پالایشی از روزانه 170 هزار بشکه به 250 هزار بشکه، افزایش تولید بنزین به روزانه 16 میلیون لیتر در ازای کاهش تولید نفت کوره و ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه به استاندارد سال 2005 میلادی است.
 
تولید بنزین با استاندارد یورو پنج روپا، گازوئیل کم گوگرد و تولید پلی پروپیلن به عنوان یک محصول پتروشیمی به عنوان ویژگی های این پروژه نفتی است ضمن آنکه فاز اول این طرح توسعه پالایشگاهی در بهمن ماه سالجاری و فاز دوم پروژه تا پایان نیمه نخست سال آینده در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

ایران بنزین و گازوئیل صادر می کند

رئیس ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با اعلام اینکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه در مجموع مصرف فرآورده های نفتی کشور حدود 20 درصد کاهش یافته است، بیان کرد: بر این اساس در شرایط فعلی برنامه صادرات بنزین،‌ گازوئیل و نفت کوره را به طور جدی در دستور کار قرار داده ایم.
 
به گفته رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران اگر بنزین سهمیه بندی نشده بود هم اکنون مصرف روزانه این فرآورده نفتی در کشور به 90 تا 100 میلیون لیتر در روز افزایش پیدا می کرد.
 
میرکاظمی، تاکید کرد: پیش بینی می شود میزان مصرف فرآورده های نفتی و به ویژه بنزین و گازوئیل تا پایان سالجاری کاهش بیشتری یابد.

گاز نیروگاه‌ها قطع شد

رئیس کمیته انرژی در ستاد هدفمندی یارانه ها همچنین در خصوص آخرین وضعیت مصرف گاز طبیعی همزمان با کاهش دمای هوا، تبیین کرد: در حال حاضر به طور متوسط روزانه 530 میلیون مترمکعب گاز در سطح کشور مصرف می شود.
 
وزیر نفت با اعلام اینکه در حال حاضر به استثنای نیروگاهها گاز مورد نیاز تمامی مشترکان خانگی، تجاری و صنایع کشور به طور کامل تامین شده است، تاکید کرد: در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه معادل 110 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به نیروگاهها، فرآورده های نفتی و سوخت مایع تحویل داده می شود.

کاهش سهمیه بنزین خودروها صحت ندارد

وزیر نفت همچنین درباره اظهار نظر برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر کاهش 10 لیتری سهمیه بنزین نیمه یارانه ای (400 تومانی) خودروها از سال آینده، اظهار کرد: تغییر سهمیه ماهانه بنزین خودروها از 60 به 50 لیتر به هیچ وجه صحت ندارد.
 
رئیس کمیته انرژی در ستاد هدفمندی یارانه ها خاطر نشان کرد: سهمیه فعلی بنزین خودروها تا تصمیمات بعدی کمیته طرح هدفمندسازی یارانه ها تغییر نخواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها