کد خبر: ۳۸۰۷۸۰

برای سفرهایی که پیش‌رو داریم نیز باید پول بنزین لیتری 700 تومان بپردازیم. اگر صاحبخانه اجاره بها را گران کند چه کنیم؟ اگر همه چیز بازهم گران شود چه کنیم؟

شواهد نشان می‌دهد این سوالات تا حد زیادی قابل پاسخگویی است. اگر بخشی از آن هم قابل پاسخگویی نباشد حتما دولت برای آن فکری خواهد کرد، اما این زمان وقت هنرنمایی زنان است. شما حالا باید نشان دهید که چطور می‌توانید با صرفه‌جویی همه چیز را تحت کنترل آورید؟ می‌توانید از نان شروع کنید.

صرفه‌جویی مهمتر از نان شب

نان مصرفی خانوار یک سوم تا 2 برابر گران شد. آیا واقعا تمام نانی را که می‌خریدیم مصرف می‌کردیم یا نه؟ این یک‌سوم می‌تواند همان نان‌هایی باشد که نصیب نان خشکی می‌شد. راستی اگر شما که دارید این مطلب را می‌خوانید یک شهرنشین هستید خوب است حقیقتی تلخ را به شما بگویم.

در برخی شهرستان‌ها و روستاها نان سوبسیدی خریداری شده توسط مردم، صرف خوراک دام می‌شد و از اول به همان نیت خریداری می‌شد و مردم در اصطلاح خود نام نانوایی گاوی به آنها می‌دادند.

پخت ناخوشایند نان توسط این نانوایی‌ها دلیل این موضوع بود و اکنون تا جایی که از دور و نزدیک خبر می‌رسد‌ این روزها چنین نانوایی‌هایی کاملا خلوت شده است.

یک بار هنگام خرید از یکی بازارچه‌های مرزی متوجه شدم از آن مرز کالا وارد می‌شد و با وانت نان بربری بیرون رفت!

این موضوع نشان می‌داد بخشی از سوبسیدهای ما به کشور همسایه هم می‌رسد ! اما روی صحبت ما با آنهاست که نان را می‌خریدند تا خودشان مصرف کنند.

یک نکته مهم وجود دارد و آن این‌که نان خریداری شده پس از مدتی بیات می‌شود و به اصطلاح از دهان می‌افتد. برای جلو گیری از این موضوع وقتی نان مصرفی خود را می‌خرید آن را برش زده در فریزر قرار دهید و اگر بیرون نگاه می‌دارید در یک فضای تاریک و در دمای معمولی بگذارید تا به این زودی کپک نزند. خرده نان‌ها را جمع کرده و برای صبحانه آن را در شیر خیسانده و با تخم‌مرغ مخلوط و نان تست ایرانی درست کنید. نان‌خشک‌ها را در فر یا روی ماهیتابه تفت داده و حسابی بکوبید و به عنوان نان سوخاری مصرف کنید. هر بار به اندازه مصرف، نان را از فریزر خارج کنید و در دمای اتاق بگذارید تا آماده شود. شما باید به عنوان خانم خانه مراقب باشید که هیچ چیز هدر نرود. خوراک‌های دست‌خورده و نان‌های گاز زده را هم ریز کنید و برای پرنده‌های گرسنه پشت پنجره‌تان بریزید.

پرده‌های ضخیم

هر چیزی فصل خود را دارد و زمستان خانه هم پوشش زمستانی می‌خواهد. با پوشاندن پرده‌های ضخیم به پنجره‌ها و فرش‌های گرم و نرم به زمین و روی سرامیک‌ها خانه را گرم‌تر نگه دارید. می‌توانید پنجره‌های خود را نیز درزگیری کنید. به جای رنگ می‌توانید از پوشش‌های عایقی که در بازار موجود است به دیوار‌ها نصب کنید که زمستان‌های گرم و تابستان‌های سردی داشته باشید. کانال‌های کولر را با پوششی مناسب بپوشانید. اگر شب از یک اتاق استفاده می‌کنید، بخاری اتاق‌های دیگر را خاموش کنید و وقتی از خانه خارج می‌شوید، حتما بخاری‌ها را روی شمعک بگذارید. وقتی برای گرم کردن خانه بخاری را روشن می‌کنید، می‌توانید کتری و ظرف غذای خود را نیز برای جوش آمدن یا پخت روی آن قرار دهید. اگر بچه‌های کوچک نداشته باشید که آن را روی خود برگردانند، این اقدام عملی‌تر است.

فضایی شاعرانه

شاید فضاهای شاعرانه زیر هجوم نور به خانه‌های ما گم شده باشد. می‌توانید هفته‌ای یک روز را با فضایی شاعرانه سر کنید. یک شمع در خانه روشن کنید یا چراغ‌های کوچک و کم مصرف خانه مثل آباژور‌ها یا چراغ‌خواب‌ها را وسیله روشنایی رمانتیک خانه قرار دهید.

مهمانی‌های شاهانه

شاید در مهمانی‌هایی که برگزار می‌کنیم اسراف زیاد باشد. برای این‌که برنج یا غذای اضافه نداشته باشید، باید در نظر بگیرید که برای هر نفر چه میزان مواد نیاز دارید؟ معمولا هر نفر 100 گرم برنج، 100 تا 200 گرم گوشت (بسته به این‌که خورش یا کباب یا چلو گوشت درست می‌کنید میزان فرق دارد) مصرف می‌کند. برای سالاد هم چیزی بیش از یک گوجه و یک خیار به ازای هر نفر نباید در نظر بگیرید. برای خورش‌هایی مثل قیمه برای هر نفر یک سیب زمینی و 3 قطعه بادمجان کافی است.

با دقت در مقیاس‌های خود از غذاهای اضافه عذاب نمی‌کشید. برای این‌که مقیاس‌ها را خوب درک کنید یک ترازو که به گرم وزن می‌کند در آشپزخانه خود قرار دهید بعلاوه یک دفتر مقیاس. شما با دقت تجربیات خود را در مورد پخت مربا، برنج و غذاهای گوناگون یادداشت کنید. وقتی مهمان دارید کافی است آن مقیاس‌ها را ضرب در تعداد کنید تا نتیجه‌ای صحیح به دست آورید.

به خاطر داشته باشید به ازای هر 4 مهمان یک وعده اضافه در نظر بگیرید و اگر چند نوع غذا درست می‌کنید، بدانید که مهمان‌ها کمتر مصرف خواهند کرد و در نتیجه اگر 2 نوع غذا می‌پزید، مقیاس را برای نیمی از مهمان‌ها در نظر بگیرید.

غذایی درست کنید که قطعات آن به تعداد نفرات باشد تا هر کس اگر میل داشت، بتواند از آن بچشد و به این ترتیب بعضی دیگر محروم نمانند، یعنی به اندازه نیمی از مهمان‌ها باشد اما قابل تقسیم میان همه. مثلا برای 4 مهمان، 4 کتلت و 4 قطعه مرغ موجود باشد.

اگر شما مراقب میزان‌ها و مقیاس‌ها باشید بزودی همه چیز خیلی دقیق دستگیرتان می‌شود و این کار باعث می‌شود بعد از مهمانی دچار عذاب‌وجدان نشوید.

ظرف‌های یکبار مصرف در خانه داشته باشید که اگر نمی‌خواهید غذایی را نگه دارید به افرادی که اعضای خانواده‌شان نبوده‌اند، بدهید تا برای آنان ببرند. در یخچال نگه داشتن مقدار زیادی غذا نتیجه‌ای جز هدر رفتن ندارد و بزودی پس از یک شب متوجه خواهید شد دیگر میلی به استفاده از غذا ندارید.

صرفه‌جویی در آب

برای این‌که صرفه‌جویی در مصرف آب را شروع کنید، نخست باید دقت کنید ببینید در چه وضعیت‌هایی هدر رفتن آب دیده می‌شود؟

هدر رفتن هنگام شستن ظروف:‌ وقتی می‌خواهید شستن ظرف را شروع کنید نخست باید آشغال‌های داخل ظروف را در بیاورید و سپس آن را دسته‌بندی کنید. لیوان‌ها یک طرف، بشقاب‌ها طرف دیگر و ظرف‌های بزرگ مثل دیگ و ماهیتابه را هم جدا بگذارید.

اگر ظرف‌ها زیاد چرب هستند آنها را در یک سینک آب داغ غوطه‌ور کنید و با استفاده از موادشوینده که داخل آب می‌ریزید، زمینه پاکیزگی آنها را فراهم کنید.

در مرحله بعدی کافی است آنها را با اسکاچ شسته و همه را یکجا آبکشی کنید. این روش آب کمتری مصرف می‌کند تا این‌که یکسره آب گرم را باز بگذارید و گاز مصرف کنید و آب هدر دهید و مایع ظرفشویی را مدام روی اسکاچ بزنید و ظرف‌ها را بشویید.

رختشویی: این یکی دیگر از موارد هدر دادن آب است. اگر رخت‌های کثیف را جمع کنید تا لگن ماشین را پر کند و بعد آن را بشویید در آب و برق صرفه‌جویی می‌شود.

اگر کنتورهای شما و همسایه‌هایتان مشترک است و حس می‌کنید آنان موازین صرفه‌جویی را رعایت نمی‌کنند، حتما یک کنتور جدا درخواست کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها