معاون وزیر نفت با اشاره به کاهش 15 درصد مصرف گازوئیل با اجرای هدفمندی یارانه‌ها‌، از افزایش روزانه 2 میلیون لیتری تولید بنزین پالایشگاهی خبر داد و گفت: میزان تولید بنزین واحدهای پتروشیمی به نصف کاهش یافته است.
کد خبر: ۳۷۴۶۷۹

به گزارش مهر، علیرضا ضیغمی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود چهار میلیون بشکه نفت خام در ایران تولید می شود، گفت: از این میزان روزانه یک میلیون و 750 هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه‌های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر اینکه بخش عمده نفت خام در 9 پالایشگاه داخلی برای تولید فرآورده های مختلف نفتی مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت نفت خامی تحویلی به پالایشگاه‌ها معادل 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس تعیین می شود.
 
معاون وزیر نفت با اعلام اینکه قیمت فروش نفت به پالایشگاه‌های داخلی با مجوز دولت و مجلس مشمول پنج درصد تخفیف می‌شود، اظهار داشت: هم اکنون ظرفیت تولید فرآورده های مختلف نفتی ایران به 235 میلیون لیتر در روز رسیده است.
 
وی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاهی به 47 میلیون لیتر، تاکید کرد: در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه 80 میلیون لیتر گازوئیل، 75 میلیون لیتر نفت کوره، 32 میلیون لیتر نفت سفید  و سایر فرآورده های نفتی همچون گاز مایع، قیر و سوخت جت در واحدهای پالایشگاهی تولید می شود.
 
این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت همچنین با اشاره به اجرای طرح تولید ضربتی بنزین در واحدهای پتروشیمی، اظهارداشت: تا پیش از اجرای این طرح به طور متوسط روزانه 20 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شد.
 
ضیغمی با اعلام اینکه با آغاز تولید بنزین در صنایع پتروشیمی ایران از واردات بنزین به طور کامل خودکفا شده است، بیان کرد: از سوی دیگر با اجرای طرح هفمندی یارانه ها و عرضه کارتی بنزین پیش بینی می شود قاچاق بنزین به حداقل کاهش یابد.

صرف گازوئیل ایران 15 درصد کاهش می یابد

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر گازوئیل عمده ترین سوخت مایع ایران برای قاچاق به کشورهای همسایه است، یادآور شد: تا پیش از اجرای قانون هدفندی یارانه ها در سه ماهه پایانی سال حدود سه میلیون لیتر گازوئیل وارد کشور می شد اما روند واردات این فرآورده نفتی با هدفمند سازی یارانه ها متوقف خواهد شد.
 
این مقام مسئول همچنین از احتمال کاهش 15 درصدی مصرف گازوئیل ایران با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها خبر داد و افزود: بر این اساس نیاز به واردات این فرآورده استراتژیک نفتی به طور کامل منتفی خواهد شد.
 
وی در خصوص آخرین وضعیت طرحهای افزایش تولید بنزین و گازوئیل ایران، توضیح داد: طبراساس برنامه زمان بندی تعریف شده، پروژه‌های بنزین ‌سازی و بهینه‌ سازی پالایشگاه‌ها تا سال آینده به طور کامل در مدار بهره برداری قرار می گیرند.
 
به گفته معاون وزیر نفت بر این اساس تعدادی از این طرحها در بهمن‌ ماه امسال و باقی آنها تا بهار سال آینده (1390) افتتاح خواهند شد که در این صورت، تولید فرآورده‌های نفتی به 550 میلیون لیتر افزایش می یابد.

تولید بنزین واحدهای پتروشیمی نصف شد

ضیغمی با اشاره به تائید استاندارد و کیفیت بنزین تولید در صنایع پتروشیمی توسط موسسه استاندارد، تصریح کرد: هم اکنون میزان اکتان بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها 95 تا 100 و برابر با بنزین وارداتی است.
 
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی با اشاره به تولید 15 میلیون لیتر بنزین در پتروشیمی‌ها در ابتدای کار، تولید اکنون بنزین حاصل از پتروشیمی‌ها را بین 8 تا 10 میلیون لیتر اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه مصرف بنزین کاهش یافته و نیاز بود برخی از پتروشیمی‌ها تولیدات خود را از سر گیرند، تولید بنزین را کاهش دادیم.
 
این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با اعلام اینکه به زودی بنزین با کیفیت یورو پنج اروپا واردات بازارهای داخلی خواهد شد، خاطر نشان کرد: با بهره‌برداری از پروژه‌های بنزین سازی 12.8 میلیون لیتر بنزین و پروژه‌های بهینه‌سازی 26 میلیون لیتر بنزین به تولید کشور اضافه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها