آلودگی هوای تهران سرانجام این شهر را در آستانه بحران قرار داده است. بحرانی که بتدریج می‌رود تا زمینه بروز فاجعه انسانی را رقم بزند. بحرانی که 58 سال پیش در لندن رخ داد و در آن 4 هزار شهروند تنها ظرف 3 روز به دلیل ساکن ماندن هوا جان خود را از دست دادند و حالا این روزها آلودگی هوا جان شهروندان تهرانی را نشانه گرفته است.
کد خبر: ۳۶۹۷۵۶

بر این اساس روز گذشته محمدرضا محمودی، معاون استاندار و دبیر کمیته کاهش آلودگی هوای تهران درباره دلایل تعطیلی آخر هفته گفت: آنچه مسلم است تهرانی‌ها در حال حاضر دارند سم استنشاق می‌کنند، بنابراین ما از قبل روزهای تعطیل را اعلام کردیم که مردم به سفر بروند تا بتوانند چند روزی را در هوای سالم نفس بکشند.

این در حالی است که دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی معتقد است: هر چند که خروج از تهران و تنفس نکردن این هوا حتی برای دو روز هم می‌تواند برای سلامت مردم مفید باشد، اما مساله این است که امکان سفر و خروج از تهران برای همه فراهم نیست.

او با سمی دانستن این هوا و این‌که باید کودکان و افراد مسن را از استنشاق آن دور نگه داشت، در گفت‌وگو با «جام‌جم» افزود: مشکل اینجاست که بیش از 80 درصد تهرانی‌ها به‌خاطر هزینه سفر، امکان خروج از تهران را ندارند، بنابراین برای حل مشکل آلودگی هوا باید راه چاره اساسی جست.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی تاکید کرد: تعطیلی مهد های کودک و دبستان‌ها در این هوا واجب است، چرا که در دراز مدت کودکان از تنفس در این هوا آسیب جدی می‌بینند و بهتر است افراد بالای 60 سال شاغل در بخش‌های خصوصی و دولتی در این روزها مرخصی بگیرند.

با افزایش غلظت آلاینده‌ها و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر پایداری‌های جوی و عدم وزش باد و بارندگی در تهران، نگرانی‌ها از بابت تداوم شرایط هشدار در پایتخت تا اواسط هفته آینده و پیامدهای مخرب آن بر سلامت شهروندان تهرانی افزایش یافته است. نگرانی از افزایش آلودگی هوای تهران این روزها در حالی عمیق‌تر می‌شود که برخی کارشناسان شهری و زیست محیطی نسبت به احتمال بروز فاجعه مشابه 1952 لندن در شهر تهران که در آن بیش از 4 هزار شهروند ظرف 3 روز به دلیل ساکن شدن هوا در این شهر جان خود را از دست دادند، هشدار می‌دهند. این کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به تعدد آلاینده‌ها و موقعیت جغرافیایی، از نظر قدرت پالایندگی تهران نیز دچار این فاجعه شود.

عضو اسبق هیات مدیره شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، بروز چنین فاجعه‌ای در تهران را دور از ذهن ندانست و گفت: در دهه 50 دود ناشی از احتراق زغال‌سنگ، آلودگی هوا در لندن و بسیاری از شهرهای اروپایی را تشدید کرده و ساکن شدن هوای لندن معلول افزایش میزان این آلاینده بود که درصد قابل توجهی از شهروندان را به کام مرگ کشاند و امروزه نمی‌توان نگران تکرار این فاجعه نبود زیرا آلاینده‌هایی که در تهران تولید می‌شود خطر بیشتری از زغال سنگ در لندن دهه 50 دارد.

کمال شعار افزود: در حال حاضر درصد بالایی از خودروها در پایتخت تردد می‌کنند که احتراق ناقص دارند و همین موضوع افزایش آلاینده‌ها را دامن می‌زند طوری که می‌توان گفت امروزه درصد بالایی از آلاینده‌های شهر مربوط به تردد خودروها می‌شود.

وی در گفت‌وگو با فارس در حالی این موضوع را مطرح می‌کند که از دیدگاه کارشناسان محیط زیست تهران از قدرت پالایندگی پایینی برخوردار بوده و این موضوع نگرانی‌ها از ساکن شدن هوا را تشدید می‌کند.

از سوی دیگر به گفته یک کارشناس محیط زیست، قدرت پالایندگی پایین تهران و تراکم ساختمان‌ها یکی از موضوعاتی است که احتمالات در خصوص تکرار فاجعه 52 لندن را تقویت می‌کند؛ چرا که در چنین شرایطی ما با افزایش میزان آلاینده نیز مواجه هستیم و چه بسا مجموع این شرایط وضعیتی مشابه لندن را ایجاد کند.

محمد فاطمی توضیح داد: به گفته کارشناسان بهداشت هر فرد به طور متوسط روزانه 20‌ هزار لیتر هوا تنفس می‌کند که در تهران به دلیل وجود آلاینده‌های صنعتی این معادله برعکس بوده و آنها روزانه همین مقدار‌ گازهای سمی وارد ریه‌های خود می‌کنند که در این فرآیند ذرات درشت دود در قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفسی تجمع کرده و موجب اختلال در ترشحات بینی و سینوس‌ها می‌شوند.

به گفته وی از سوی دیگر ذرات ریز نیز در راه‌های عمیق‌تر ریه‌ها نفوذ کرده و حجم بالای این ذرات باعث اشکال در تنفس افراد مبتلا به آسم، برونشیت مزمن، آمفیزم و دیگر بیماری‌های ریوی می‌شود و در بسیاری از موارد به مرگ زودرس سالمندان نیز می‌انجامد.

افزایش مراجعات قلبی و ریوی به اورژانس

آلودگی شدید هوای تهران این روزها درصد مراجعات شهروندان تهرانی و بخصوص بیماران قلبی و تنفسی به مراکز اورژانس را افزایش داده است به طوری که وزیر بهداشت با اشاره به افزایش آمار مراجعات قلبی و ریوی به اورژانس در پی شرایط هشدار آلودگی هوای تهران گفت: براساس آمار اورژانس تهران طی چند روز اخیر، آمار مراجعان ریوی و قلبی به اورژانس به ترتیب حدود 91 و 9 درصد افزایش یافته است.

دکتر مرضیه وحید دستجردی با تاکید بر این‌که بیماران قلبی، ریوی و گروه‌های پرخطر در زمان آلودگی هوا به ویژه زمانی که آلودگی به حد هشدار می‌رسد در معرض خطر مرگ و میر قرار می‌گیرند از تمهیدات جدید وزارت بهداشت در زمینه آلودگی هوا خبرداد و افزود: این تمهیدات بزودی به شهروندان تهرانی اعلام خواهد شد. در چنین شرایطی دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی مسوول، طرح‌های متعددی را این روزها به اجرا می‌گذارند تا شاید به این ترتیب از میزان آلایندگی هوای تهران کاسته شود.

پس از مصوبه تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شهر تهران، طرح‌های جدیدی مانند توسعه طرح زوج و فرد در سراسر تهران با هدف کاهش استفاده از خودروی شخصی و برخورد با خودروهای آلاینده از یک‌سو و کاهش یک ساعته فعالیت ادارات دولتی تا اطلاع ثانوی از سوی دیگر به اجرا گذاشته شده است.

طرح زوج و فرد در کل تهران

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در گفت‌وگو با ایسنا از اجرای طرح زوج و فرد در کل تهران و جریمه 130هزار ریالی خودروهای متخلف خبر داد و گفت: بر این اساس خودروهایی که دارای رقم سمت راست یک، 3، 5، 7 و 9 هستند روزهای فرد و خودروهایی که دارای رقم سمت راست 2، 4، 6 و 8 هستند تنها روزهای زوج اجازه تردد در تهران را دارند.

سردار حسین رحیمی با اشاره به این که طرح ترافیک نیز از محدوده طرح زوج و فرد در تهران اعمال می‌شود، تصریح کرد: خودروهای دارای آرم طرح ترافیک، سرویس‌های مدارس، خودروهای امدادی و سرویس ادارات از ممنوعیت زوج و فرد مستثنی هستند.

به گفته وی، بر اساس تدابیر اندیشیده شده ساعت طرح زوج و فرد با طرح ترافیک یکی شده و از ساعت 30/6 تا 17 اعمال می‌شود.

جریمه 13 هزار تومانی متخلفان

وی با اشاره به این‌که اجرای این طرح در جهت عدم خروج خودروهای غیر مجاز از منازل است، تصریح کرد: بر این اساس، طرح زوج و فرد از امروز در کل تهران تشدید شده و تمامی خودروهای متخلف 130 هزار ریال جریمه می‌شوند.

رئیس پلیس راهور تهران با تاکید بر این‌که ممنوعیت تردد زوج و فرد و طرح ترافیک در تهران در تعطیلات چهارشنبه و پنجشنبه نیز اعمال خواهد شد، افزود: هنوز تصمیم قطعی در خصوص موتورسیکلت‌ها اتخاذ نشده است و در صورت تصمیم نهایی تردد موتورسیکلت‌ها نیز در تهران نوبتی خواهد بود.

برخورد با خودروهای آلاینده

سردار رحیمی از برخورد با حدود 3000 دستگاه خودرو و موتورسیکلت دودزا از ابتدای هفته جاری تاکنون خبر داد و تصریح کرد: 25 هزار خودرو و موتورسیکلت متخلف و آلاینده نیز اعمال قانون یا پیوست گواهینامه شده‌اند.

رئیس سازمان محیط زیست نیز از برخورد شدید با خودروهای آلاینده در تهران خبر داد و با اشاره به موافقت دولت با پیشنهاد کمیته اضطرار مبنی بر تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تهران افزود: شبکه‌های بانکی در این دو روز تعطیل به صورت کشیک دایر خواهند بود و به شهروندان تهرانی خدمت‌رسانی خواهند کرد.

اجرای طرح زوج و فرد از در منازل

وزیر کشور نیز با بیان این‌که شرایط هوای تهران برای خردسالان، بیماران و افراد کهنسال نگران کننده است، افزود: دولت پیش‌بینی‌ تعطیلی 2 روز آخر هفته را برای کاهش این میزان آلودگی در نظر گرفته است و در عین حال تا پایان هفته طرح زوج و فرد از مبدا یعنی از منازل آغاز می‌شودو به این ترتیب پیش بینی می‌شود با کاهش تعداد خودروها شرایط ترافیک و آلودگی هوا بهبود یابد.

کاهش ساعت کار ادارات تا اطلاع ثانوی

استاندار تهران نیز با اشاره به تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تهران، از تعطیلی ادارات دولتی، مدارس و دانشگاه‌های تهران خبرداد و گفت: مراکز امدادی، اورژانسی و نظامی و انتظامی در این 2 روز تعطیل نبوده و تابع مقررات خاص خود هستند.

مرتضی تمدن با تاکید بر این‌که تا اطلاع ثانوی همه ادارات دولتی یک ساعت زودتر تعطیل می‌شوند، از شهروندان تهرانی خواست در حد امکان از تردد با خودروی شخصی خودداری کرده و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

تداوم پایداری جوی تا اواسط هفته آینده

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با بیان این‌که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا اواسط هفته آینده، پایداری هوا را خواهیم داشت، گفت: این امر باعث می‌شود شرایطی که هم‌ اکنون در سطح تهران مشاهده می‌شود تا اواسط هفته آینده ادامه داشته باشد.

پرویز رضازاده با بیان این‌که 20 روز است آسمان تهران صاف است و از آخرین بارش باران نیز 20 روز می‌گذرد، افزود: تا اواسط آینده خبری از تغییرات دما نیست و پیش‌بینی پایداری هوا تا اواسط هفته آینده، موجب افزایش نگرانی‌ها شده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز گفت: پایداری جوی تا اواسط هفته آینده ادامه دارد و میزان آلودگی هوا طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تشدید می‌شود.

یوسف رشیدی با اشاره به این که هم‌اکنون امکان دریافت وضعیت آلودگی هوا از طریق پیام کوتاه و نقشه آلودگی هوا از طریق تلفن همراه فراهم شده است، گفت: به این ترتیب ظرف چند هفته آینده شهروندان می‌توانند از طریق تلفن همراه خود از وضعیت آلودگی هوای تهران به صورت منطقه‌ای مطلع شوند. وی با اشاره به تاثیر نوع رانندگی در تشدید آلایندگی هوای تهران تصریح کرد: رانندگی شتابزده و نامتناسب با ترافیک می‌تواند تا 7 برابر یک رانندگی صحیح در مسیر و شرایط ترافیکی یکسان آلودگی تولید کند.

باز بودن مراکز معاینه فنی در تعطیلات

نیروگاه‌ها و پالایشگاه تهران برابر یک میلیون خودروی استاندارد آلودگی تولید می‌کنند.

این گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران است که از 3 برابر شدن مراجعه رانندگان برای دریافت برگه معاینه فنی نسبت به پیش از اجرای طرح تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی خبر داد و گفت: بر این اساس هم اکنون روزانه 7000 برگه معاینه فنی در تهران صادر می‌شود.

وحید نوروزی با تاکید بر این‌که مراکز معاینه فنی تهران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تعطیل نیست، افزود: همه مراکز معاینه فنی در پایتخت از ساعت 30/7 تا 30/19 نسبت به ارائه خدمات به شهروندان اقدام می‌کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه به بهانه کمبود گاز، سوخت سنگین مازوت در نیروگاه‌های تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که مسوولان مربوطه برای همدردی با شهروندان اخیرا سوخت مصرفی خود را از مازوت به گاز تبدیل کرده‌اند.

نوروزی با اشاره به آلایندگی کارخانجات سیمان اطراف تهران، تاکید کرد: کمترین اقدام در این شرایط تعطیل این کارخانجات است اما بعید به نظر می‌رسد با تعطیل کردن آنها اتفاق ویژه‌ای رخ دهد.

پوران محمدی ‌‌‌
‌‌‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها