یادداشت

دریافت ضمانت نامه

رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر طیف گسترده‌ای از افراطی گری را اجرا کرده است که می‌توان آن را از گسترده ترین تحرکات نتانیاهو برای تحقق اشغالگری این رژیم دانست.
کد خبر: ۳۶۸۴۸۶

حملات گسترده به غزه، تصویب طرح‌های متعدد برای تغییر ساختار اسلامی  و مسیحی قدس و تبدیل آن به مراکز یهودی ،آغاز ساخت دیوارهای مرزی میان مصر و سرزمینهای اشغالی، اجرای طرح‌های جدید شهرک سازی در قدس و اخراج  هزاران فلسطینی ،  بازداشت و محاکمه گسترده فلسطینی‌ها و..  تنها بخشهای کوچکی از جنایات صهیونیستها در روزهای اخیر می‌باشد .

این اقدامات در حالی اجرا می‌شود که در مقابل منابع خبری از درخواست صهیونیستها مبنی بر دریافت ضمانت نامه کتبی از امریکا برای توقف سه ماهه شهرک سازی در کرانه باختری گزارش داده‌اند. هر چند  که صهیونیستها بر این ادعایند که هنوز چنین ضمانت نامه‌ای را دریافت نکرده‌اند اما روند تحولات نشانگر آن است که امریکا از جمله شخص اوباما این اقدام را اجرایی ساخته‌اند و صرفا به دنبال ایجاد شرایط برای رسمی ساختن این ضمانت نامه می‌باشند.

با توجه به نتایج انتخابات امریکا و پیروزی جمهوری خواهان بر دموکراتها ، اکنون صهیونیستها با بازی دوگانه میان این گروهها برآنند تا تمام امتیازات را از آنها برای رسیدن به اهداف خویش دریافت کنند.

با توجه به اینکه اوباما برای مقابله جمهوری خواهان و بیان موفقیت در سیاست خارجی به روند سازش در منطقه نیاز دارد لذا اجبارا باید چارچوبی را برای این امر تدوین کند. که نتیجه آن گام برداشتن امریکا در  مسیر خواست صهیونیستها می‌باشد. صهیونیستها دریافته‌اند که تشکیلات خودگردان و اعراب بدون مجوز امریکا اقدامی صورت نمی‌دهند چنانکه هم اکنون نیز جز محکوم کردن ظاهری اقدامی انجام نداده‌اند.

لذا محور اصلی سیاستهای صهیونیستها اعمال فشار بر امریکا برای دریافت امتیازات همه جانبه تشکیل می‌دهد. نکته قابل توجه آنکه اکنون اولویت فعالیت صهیونیستها را اشغالگری در قدس تشکیل می‌دهد که امریکا هرگز در مورد آن سخنی به میان نیاورده و حتی آن را پایتخت این رژیم عنوان داشته‌اند. امریکا اگر سخنی  نیز  از توقف به میان می‌آورند توقف شهرک سازی در کرانه باختری است در حالی که اولویت اصلی صهیونیستها را قدی  تشکیل می‌دهد.

بر این سیاست می‌توان گفت که افراطی گری صهیونیستها برگرفته از ضمانت نامه امریکا می‌باشد در حالی که این رفتارها و ادعای امریکا مبنی بر ناتوانی در برابر آن زمینه ساز ضمانت نامه کتبی امریکا خود بود.

به عبارت دیگر امریکا سعی دارد به اعراب و جهان چنان نشان دهد که توانایی مقابله با این رژیم را ندارد و جهان چاره‌ای جز دادن امتیازات کتبی که همانا تثبیت اشغالگر‌های کنونی است چاره‌ای در پیش روی ندارد در حالی که همچون گذشته حذف بخشهایی از حقوق فلسطینی‌ها اصلی ترین نتیجه این رویکرد است .

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها