دیروز در ادامه دومین مرحله از رزمایش مدافعان آسمان ولایت3 که در مناطق مختلف کشور در حال انجام است ، دو سامانه موشکی بهینه شده «راپیر» و «FM80» با موفقیت آزمایش شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر، سامانه راپیر که از زمان دوران دفاع مقدس از سوی نیروهای پدافندی کشورمان استفاده می‌شود با تلاش متخصصان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) بهینه‌سازی شده و ضمن تجهیز به سیستم الکترو اپتیک و فاصله‌یاب لیزری توجه ویژه‌ای به متحرک‌سازی آن شده است. سامانه پدافندی «FM80» نیز پس از بومی سازی و بهینه سازی،‌ به چرخه دفاعی کشور بازگشته است و از این پس در یگان‌های نیروهای مسلح حاضر خواهد بود.
کد خبر: ۳۶۸۳۳۳

دیروز همچنین با استقرار انواع سامانه‌های مقابله با تهدیدات ارتفاع کم در سراسر کشور، مرحله دوم رزمایش بزرگ پدافندی نیروهای مسلح ادامه یافت. ارتفاع کم محدوده هوایی حدود 10 هزار پا (نزدیک 3 کیلومتر) از سطح زمین را شامل می‌شود.

در این مرحله هواپیماهای با سرنشین و پهبادهای دشمن فرضی با حرکت در این ارتفاع به حریم هوایی کشورمان تجاوز کردند و دیده بان‌ها و سامانه‌های الکترونیکی موجود در شبکه یکپارچه پدافندی، پس از کشف و اطلاع از وضع هواپیماهای متخاصم با این پرنده‌ها درگیر شدند.استفاده از آتشبارهای توپخانه‌ای برای ایجاد حجم وسیع آتش، سلاح‌های دوش پرتاب و سامانه‌های موشکی ارتفاع کم از تدابیر به کار رفته در این مرحله است. طرح‌ها و سامانه‌های ویژه مقابله با موشک‌های کروز نیز در این مرحله، عملیاتی شدند.

تست موفقیت‌آمیز سامانه موشکی مرصاد

در این رزمایش همچنین تست عملیاتی سامانه پیشرفته پدافند هوایی برد متوسط ایرانی با نام مرصاد با موفقیت انجام شد.

به گزارش مهر، امیرحمید ارژنگی سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3، پنجشنبه با اعلام این خبر افزود: این سامانه پدافند هوایی برد متوسط می‌تواند هواپیماهای مدرن را در ارتفاع پست و متوسط شناسایی و منهدم کند و از این جهت که حفاظت از حریم هوایی کشور در ارتفاع پست و متوسط بیشترین اهمیت را در موضوعات پدافندی به خود اختصاص می‌دهد، بهره گیری از سامانه مرصاد از اهمیت خاصی برخوردار است.

تست رادارهای ایرانی

همچنین روز پنجشنبه انواع رادارهای ثابت و متحرک بومی و بهینه‌سازی شده مورد بهره‌برداری و نظارت قرار گرفت. سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 در این باره گفت: استفاده از رادارهای تاکتیکی کاستا، نبو و رادارهای تولید داخل مانند رادار کاشف، رادار مطلع الفجر و رادار ملی به منظور کشف، شناسایی و اعلام خبر به یگان‌های عمل‌کننده از ویژگی‌های دومین مرحله این رزمایش است.

وی هنر رادارها را شبکه‌ای بودن آنها دانست و افزود: شبکه راداری کشور مجموعه اطلاعات خود را به مراکز فرماندهی و کنترل ارسال می‌کند که در آنجا اطلاعات پردازش، بازبینی و بازخوردها نیز به شبکه یکپارچه پدافندی ارسال می‌شود.

توانایی درشناسایی پایگاه هوایی دشمن پیش از پرواز

در همین حال معاون جنگ الکترونیک قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) اعلام کرد، ایران به سطحی از تکنولوژی در جنگ الکترونیک دست یافته که با بررسی سینگال‌های ارسالی‌از طرف دشمن می‌تواند نوع هواپیماهای دشمن را قبل از بلند شدن از باند فرودگاه و پایگاه، آن را شناسایی کند.

سرهنگ محرم قلی‌زاده، معاون جنگ الکترونیک پدافند هوایی قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در جمع خبرنگاران، با بیان این‌که همه محورهای جنگ الکترونیکی دائما در حال تغییر و تحول هستند، گفت: هر کشوری می‌خواهد خود را در این عرصه به نقطه برتر برساند که ما هم در این راستا تجهیزات خود را بومی کرده‌ایم ضمن این‌که تجهیزات قبلی را نیز بهینه‌سازی کرده‌ایم.

انهدام بیش از 10 هواپیمای دشمن فرضی

معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) هم گفت: بیش از 10 فروند هواپیمای بدون سرنشین توسط شبکه‌های ضد کروز منهدم شد.

سرهنگ ابوالفضل فرمهینی فراهانی با بیان این‌که در حوزه شبکه گسترده و یکپارچه فرماندهی کنترل پدافند هوایی تحولی به وجود آمده است، اظهار کرد: مقوله کشف، شناسایی، درگیری و انهدام که در قالب ماموریت پدافند هوایی انجام می‌شود، موفقیت‌آمیز بوده است و در فضای کشور موردی نداشتیم که از دید رادارهای ما و از شبکه پنهان بماند.

تهران تحت پوشش سامانه ضدکروز سپاه

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم تصریح کرد: تهران جزو نادر پایتخت‌های جهان است که به سامانه دفاع در برابر موشک‌های پیشرفته کروز مجهز شده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این مسوولیت خطیر را عهده‌دار است.به گزارش فارس، سردار امیرعلی حاجی‌زاده با اشاره به برگزاری رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت3 با منحصر به فرد خواندن سامانه دفاع ضدکروز سپاه گفت: برادران ارتش جمهوری اسلامی ایران هم سایر نقاط حساس و حیاتی شهرهای کشور را تحت پوشش سامانه‌های دفاعی خود دارند.

موفقیت رزمایش بیش از حد انتظار است

همچنین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) با بیان این‌که در رزمایش مدافعان ولایت 3 عملیات مقابله با ده‌ها فروند هواپیمای دشمن فرضی با موفقیت انجام شده است، نتیجه این رزمایش را در 3 روز نخست اجرای آن بیش از حد انتظار ارزیابی کرد.امیر سرتیپ احمد میقانی عصر پنجشنبه در منطقه عمومی رزمایش حضور یافت و در تشریح اهداف برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3، اظهار کرد: این رزمایش اهدافی داشت و با توجه به این‌که اولین بار بود که در سراسر کشور همه یگان‌های نیروهای مسلح این رزمایش را برگزار کردند به اهداف از پیش تعیین شده تا این مرحله از رزمایش با موفقیت دست پیدا کرده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها