این تغییرات در شرایطی انجام می‌شود که میزان محبوبیت سارکوزی به 35 درصد رسیده است

سارکوزی 16 وزیر خود را تغییر داد

درحالی که فضای کشور فرانسه طی ماه‌های اخیر به دلیل لایحه اصلاح قانون بازنشستگی دولت بسیار متشنج بود و فرانسوی‌ها از سیاست‌های سارکوزی به ستوه آمده بودند، رئیس جمهوری این کشور برای فرار از بحران دست به تغییر اعضای کابینه خود زد. در همین حال فرانسوا فیون، نخست‌وزیر به همراه وزرای کابینه‌اش روز شنبه به صورت صوری استعفا داد و تنها پس از چند ساعت بار دیگر از طرف نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور این کشور در مقام خود ابقا شد. به گزارش ایسنا، وی دیروز اعضای جدید کابینه را معرفی کرد. بسیاری معتقدند که هدف از انجام این اقدام بهبود چهره سارکوزی و مواجهه با انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2012 است. این در حالی است که نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد محبوبیت رئیس‌جمهور لهستانی‌الاصل فرانسوی‌ها در پایین‌ترین میزان خود قرار دارد و حمایت‌ها از عملکرد سارکوزی فقط 35 درصد بوده است.
کد خبر: ۳۶۷۵۷۶

معرفی اعضای جدید کابینه

کابینه جدید فرانسه در حالی 18ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری تغییر چهره داده که بسیاری از کارشناسان معتقدند با این تغییر، گرایش آن به سوی جناح راست و محافظه‌کار افزایش یافته است.

در کابینه جدید فرانسه چهره‌های جدیدی همچون آلن ژوپه، نخست وزیر سابق دیده می‌شود. آلن ژوپه قرار است به جای هرو مورن در سمت وزیر دفاع فعالیت کند و آلیو ماری وزیر خارجه جدید فرانسه خواهد شد. از جمله دیگر وزرایی که کابینه سارکوزی را ترک کرد، می‌توان به اریک وئرث وزیر کار فرانسه، اشاره کرد که پیش از این با اتهام فساد مالی در مورد فعالیت کمپین انتخاباتی سارکوزی مواجه بود. در ترمیم کابینه فرانسه در کل 16 وزیر از مجموع 19 وزیر آن مجبور شدند که از سمت‌هایشان کناره‌گیری کرده و جای خود را به افراد جدید بدهند.

وزرای کابینه جدید فرانسوا فیون، بریس هورتوفو: وزیر کشور، مناطق ماوراء‌البحار و مهاجران، آلن ژوپه: وزیر دفاع و کهنه سربازان، میشل آلیو ماری: وزیر امور خارجه و امور اروپا، - لوک شاتل: وزیر آموزش ملی، جوانان و زندگی اجتماعی، - فردریک میتران: وزیر فرهنگ و ارتباطات، - روزلین باشلو: وزیر همبستگی‌ها و انسجام اجتماعی، - شانتل ژوآنو: وزیر ورزش،- موریس لروی: وزیر امور شهری، - میشل مرسیه: وزیر دادگستری و آزادی‌ها، - زاویه برتران: وزیر کار، اشتغال و بهداشت، - والری پکرس: وزیر آموزش عالی و پژوهش، - ناتالی کوسیوزکو موریزه: وزیر محیط‌زیست، توسعه پایدار، حمل‌و‌نقل و مسکن، -برونولومر: وزیر کشاورزی، تغذیه، ماهیگیری، - کریستین لاگارد: وزیر اقتصاد، دارایی و صنعت، - فرانسوا باروآن: وزیر بودجه، حساب‌های دولتی، امور دولتی و اصلاحات دولت و سخنگوی دولت معرفی شده‌اند.

تغییرات بی فایده

در همین راستا خبرگزاری شینهوا در گزارشی در مورد اعلام کابینه جدید فرانسه نوشت:‌ پس از چهار ماه گمانه‌زنی، سرانجام کابینه جدید فرانسه تشکیل شد. بلافاصله پس از اعلام رسمی کابینه فرانسه، اکثر منتقدان ضمن رد این کابینه از آن به عنوان تغییرات بی‌فایده یاد کردند. چپ‌گرایان و سیاستمداران میانه‌رو در فرانسه از ترمیم کابینه دولت سارکوزی به دلیل فقدان تغییرات چشمگیر انتقاد کردند و معتقد هستند که ترمیم کابینه انتظارات را در مورد ایجاد تغییرات گسترده در دولت سارکوزی برآورده نکرده است.

بونوئا آمون، سخنگوی حزب چپ‌گرای سوسیالیست، در این زمینه گفت: بار دیگر فرانسوی‌ها با انتصاب مجدد یک نخست وزیر ناکام توسط یک رئیس‌جمهور ناکام مواجه هستند. وی گفت که ترمیم کابینه نشان داد ائتلاف راست میانه در فرانسه هیچ جایگزین سیاسی برای حل‌وفصل مشکلات این کشور در اختیار ندارند. فرانسوا بیرو، رئیس جنبش دموکراتیک میانه نیز گفت:‌ در نهایت پس از 8ماه تنها شاهد انتصاب مجدد نخست وزیر بودیم.

روزنامه ایندیپندنت نیز در گزارشی در مورد ترمیم کابینه دولت سارکوزی نوشت: سارکوزی اخیرا دولت جدید خود را که منحصرا در اختیار راست‌های میانه بوده است، اعلام کرده و نشان داده است که هیچ تمایلی به در اختیار گرفتن چپ‌گرایان‌، میانه‌روها و اقلیت‌ها در کابینه‌اش ندارد. در واقع کابینه سارکوزی همچنان در اختیار محافظه‌کاران باقی مانده است.به عقیده کارشناسان اگرچه سارکوزی بسیار تلاش کرده تا قبل از انتخابات سال 2012 محبوبیت خود را افزایش دهد، اما ترمیم کابینه وی توجه مردم را بیشتر به ضعف سارکوزی جلب کرده است.

در این میان برخی معتقدند با توجه به محبوبیت فیون، سارکوزی ترجیح می‌دهد رقیب بالقوه خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 را نزد خود نگه دارد تا وی را کنار زند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها