مارسی هر دو مسابقه نخست خود را در فصل جدید لیگ فوتبال فرانسه واگذار کرده، اما دیدیه دشان همچنان مدعی است که تجدید عنوان قهرمانی برای تیمش میسر است. دشان می‌گوید به این مساله بسیار بیشتر بها می‌دهد تا درخشش در جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا که فصل جدید آن از دهه سوم شهریور ماه به راه می‌افتد. در هفته دوم از فصل جدید پیکارهای لوشامپیونا ، مردان ولودروم در زمین تیم متوسط والن سی‌ین 2 ـ 3 شکست خوردند و با احتساب باخت خانگی 1 ـ 2 در برابر کائن در هفته نخست به قعر جدول رده‌بندی لیگ تنزل کردند. مارسی در یک مقطع زمانی 15 دقیقه‌ای از نیمه دوم 3 گل از والن سی‌ین خورد و به این ترتیب گل‌هایی که تایی تایوو مدافع نیجریه‌ای و اندره ایو مهاجم غنایی در دقایق بعدی به ثمر رساندند، کمکی به حال مارسی نبود و مردان دشان را نجات نداد. البته حاتم بن عرفا مهاجم ملی‌پوش و پرطرفدار مارسی در این دیدار غایب بود، زیرا بر سر تلاش او برای جدایی از این تیم و الحاق به تیمی دیگر بحث و جدل‌های زیادی به راه افتاده و هر روز متوالی غیبت وی در جلسات تمرینی بهانه و فرصت لازم را به دشان برای نیمکت‌نشین کردن او داد.
کد خبر: ۳۵۰۵۳۳

اگر تکرار شود...

اما این که بن عرفا می‌خواهد به نیوکاسل انگلیس بپیوندد و مارسی مانع وی شده، فقط یکی از مشکلات این باشگاه در آغاز فصلی طولانی و سخت است که مقدمات آن برای قهرمان فصل پیش اصلا خوب نشان نمی‌دهد و اگر نشانه‌های آن فصل مبنا قرار گیرد و تکرار شود بر سر مارسی همان خواهد رفت که بر سر بوردو رفت (بوردو قهرمان فصل 2009، در فصل 2010 فقط به رتبه ششم رسید و در نیم‌فصل دوم 8 شکست را متحمل شد)‌. مارسی حتی با درخواست‌ها و تلاش «مامادو نیانگ» نیز برای ترک این باشگاه مواجه بوده است. این مهاجم سنگالی هم از ادامه حضور در ولودروم راضی نیست و معتقد است بعد از 2، 3 فصل درخشش در مارسی وقت آن رسیده که در باشگاهی بزرگ‌تر از این تیم ابراز وجود کند. به رغم تمامی این مسائل دشان امیدش را به تجدید قهرمانی مارسی از دست نداده است. کاپیتان تیم فاتح جام جهانی 1998 و یورو 2000 که بعد از گرفتن جای «اریک گرتس» بلژیکی در ولودروم به خوبی توانست روند طراحی شده توسط سلف خود را به کارایی بیشتری نایل کند و از حدود و ثغور وی نیز فراتر رود، می‌گوید: «بدیهی است که حضور در لیگ قهرمانان اروپا و کسب نتایجی مثبت در آن برای ما امری دلپذیر است و باید نسبت به آن مصر باشیم، اما معتقدم با شکل و روال فعلی بازی ما و نوع نمایش حریفان پرامکانات‌تر، رسیدن به عناوین خوب این مسابقات برای ما نزدیک به غیرممکن جلوه می‌کند و در نتیجه بهتر است فعلا وقت خودمان را بابت آن هدر ندهیم. هدف اصلی‌تر و منطقی‌تر و قابل اکتساب‌تر ما می‌تواند تجدید قهرمانی‌مان در لوشامپیونا باشد؛ چیزی که به رغم 2 شکست متوالی اخیر ما در این پیکارها هنوز هم برای ما قابل وصول است. تحت هر شرایطی نیازی نیست که در شروع یک فصل طولانی و پرحادثه از این 2 نتیجه ابتدایی فصل دچار نگرانی مفرط و هراس شویم و خودمان را ببازیم».

غیرقابل فهم

آندره ایو مهاجم تند و تیز و فنی مارسی که پیش‌تر نیز نامش آمد معترف است بازی از هم گسیخته تیمش در نیمه دوم مسابقه اخیر با والن‌سی‌ین به هیچ روی برای او و یارانش قابل فهم و هضم نبوده و آنها نمی‌توانند دریابند که واقعا چه اتفاقاتی در آن زمان افتاده که شکست را برایشان به ارمغان آورده است. دشان حتی نیازی به توضیح در این مورد نمی‌یابد و می‌گوید اهداف و خط حرکت تیمش در ابتدای فصل از هر‌جهت روشن است و همگان در این زمینه تفهیم‌ شده‌اند و اگر نارسایی‌ها و برخی تعلل‌ها وجود دارد نباید ناامید شد. باید کار کرد تا این قصورها جای خود را در آینده نزدیک به کارایی و موفقیت بدهد.

دید و برداشت او از جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا شاید برای عده‌ای غیرقابل فهم باشد، اما اکثر مدیران مارسی بر‌ آن مهر تایید می‌زنند. دشان که هافبک پیشین یوونتوس، چلسی و والنسیا است و 42 سال بیشتر ندارد و 6 سال پیش در عین جوانی موناکو را به نایب قهرمانی اروپا رساند، می‌گوید: «نباید خودمان را گول بزنیم. شاید ما در تک مسابقه‌ها و در سیستم برخوردهای کوتاه مدت با رقبای نامدارمان در جام قهرمانان اروپا به آن چه می‌خواهیم برسیم و در تک بازی‌ها رقبای خود را ببریم، اما در یک مقطع زمانی طولانی‌مدت در برابر رقبای خود کم خواهیم آورد و عنوان مهمی در این جام نصیب‌مان نخواهد شد که ارزش تلاش برای تصاحب آن را داشته باشد. براساس قرعه‌ای که در مرحله گروهی می‌آوریم خواهیم کوشید از گروه خود بالا برویم، اما نه این امر تضمین شده است و نه از حالا می‌توان گفت که در مرحله حذفی شانسی حقیقی برای توفیق خواهیم داشت. این احتمالا یک ریسک بی‌ثمر و تلاش کم حاصل برای ما خواهد بود که بهتر است از آن صرف‌نظر کنیم و از خیر آن بگذریم. ما تلاشمان را صورت می‌دهیم، اما در این عرصه خاص به هیچ چیز نمی‌توان دل بست.»

قوت روحی

حتی لیگ فرانسه هم به زعم دشان دشواری‌های خاص خود را دارد. «در این لیگ نیز مثل هر لیگ و عرصه دیگری از این دست،‌ تکرار یک عنوان اولی سخت‌تر از کسب آن در نوبت نخست است و این شامل ما نیز می‌شود. مشکل ویژه تیم‌های مدافع عنوان قهرمانی این است که رقبا برای به پایین کشیدن آنها هر چه توان دارند به کار می‌گیرند و این قبیل تیم‌ها همیشه بیش از دیگران در تیررس قرار دارند. البته من به حاصل نهایی کار خوشبین هستم زیرا تیم ما اکثر قریب به اتفاق نفراتش را حفظ کرده و به لحاظ روحی قوی است و با میدان‌های بزرگ ناآشنا نیست و احتمالا در طول فصل مقاوم‌تر هم خواهد شد.» در دوران بازیگری دشان، جنگندگی و بازی با تمامی وجود و مشارکت در هر حرکت تیمی ویژگی‌های اصلی وی بودند و با همین سلاح‌ها بود که او توانست با تیم فعلی خود (مارسی)‌ عنوان قهرمانی باشگاه‌های اروپا را به سال 1993 و با شکست دادن تیم میلان ایتالیا در دیدار نهایی به دست بیاورد.

سرسختی و نظم‌گرایی دشان هم معروف است و همه می‌دانند او با هیچ‌کس شوخی ندارد و امکان ندارد به شاگردان فعلی‌اش اجازه بدهد کاری را در این تیم صورت بدهند که چندی پیش ملی‌پوشان فرانسه در جام‌جهانی آفریقای جنوبی انجام دادند و یک سرشکستگی بزرگ بود.

دشان می‌گوید: «2 باخت اخیر در شروع فصل جدید لوشامپیونا برخی ناامیدی‌ها را به اردوی ما آورده، اما فضا آنقدرها هم بد نیست که تصور می‌شود. به شاگردانم گفتم که ما نه در دوزخ هستیم و نه در بهشت و بهتر است کار را جدی‌تر بگیرند و همه چیز را یک بار دیگر مرور و تلاش را شروع کنند. یک چیز مشخص است و آن لزوم اضافه کردن برخی مهارت‌های تازه به بازیمان است،‌ زیرا اگر قرار بود سلاح‌های قبلی ما کافی باشد، مشکلات 2 هفته نخست را نمی‌داشتیم. فصلی بسیار طولانی‌ پیش روی ماست و با این که شکست در 2 هفته نخست لیگ نظرها را نسبت به ما منفی کرده، اما ما هنوز از مدعیان نخست لیگ هستیم و همگان ابتدا به ما چشم دارند. فصلی طولانی را پیش‌رو داریم و 5 یا 6 تیم از شانس قهرمانی بهره می‌برند و هر اتفاقی برای آنها و سایرین محتمل است. باید هوشیار و صبور و در انتظار اتفاقات بمانیم.»

رد پیشنهاد لیورپول

گفتنی است بعد از به ثبت رسیدن اولین قهرمانی مارسی در لوشامپیونا طی 18 سال گذشته در پایان فصل پیش نشان آزادی شهر بندری (مارسی)‌ به دشان اهدا شد و باشگاه به او قرارداد طولانی‌مدت تازه‌ای را پیشنهاد کرد؛ پیشنهادی که دشان نپذیرفت و یک همکاری کوتاه‌مدت را ارجح دانست و در همان ایام پیشنهاد همکاری با لیورپول انگلیس قبل از انتصاب «روی هاجسون» را رد کرده بود.

دشان با اشاره به تمامی موارد فوق و آنچه در ابتدای فصل جاری و در تابستان رو به پایان بر او گذشته است، می‌گوید: «یک مربی و حتی بهترین‌های این حرفه هیچ‌گاه بدرستی و دقت نمی‌دانند که چه زمانی شغل و سمتی که در اختیار دارند، پایان می‌گیرد و به واقع روز استخدام یک مربی شروع شمارش منفی برای برکناری‌اش است. در مورد من و مارسی نیز چنین بوده است. نه من تضمینی از باشگاه خواستم و نه آنها یک خط حرکت و کاری دقیق را برای من تعیین و تعریف کردند. در مجموع از شرایط راضی‌ام و در نتیجه وقتی لیورپول به من پیشنهاد کرد، با این که چند روز و به طور مفصل و دقیق روی آن فکر کردم، اما جوابم از قبل مشخص و قابل پیش‌بینی بود. من در جایی ماندم که باید می‌ماندم و کاری را انجام دادم که شبیه به یک وظیفه بود.»

خبرگزاری AFP / مترجم : وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها