در طب قدیم برای خاکشیر (که با خاک توی شیر فرق دارد!)، خواص زیادی ذکر شده است. گرم است، اما حسابی خنک‌کننده است. آقایان اطباء برای سهولت مزاج اشخاص هم آن را توصیه می‌کردند که ردخور نداشت. از سوی دیگر، خاکشیر در فرهنگ ما ـ بخصوص در ادبیات خراسان ـ نماد آدم‌های سخت نگیر و با انعطاف و در وجه مثبتش لیبرال‌مآب نیز هست. چنان که می‌گویند: «فلانی آدم خاکشیر مزاجی است». بگذریم. در راستای آنچه از دیرینگی خاکشیر در فرهنگ ما عرض شد؛ رئیس‌جمهور ایران به صرافت آن افتاد تا در نشست سران فارسی زبان دنیا در کاخ سعدآباد تهران، اقدام به توزیع شربت خاکشیر کند. این کار و ابتکار چنان حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان را به وجد آورد که ضمن سخنرانی رسمی خود در این نشست، بصراحت اعلام کرد: «من از آقای احمدی‌نژاد تشکر می‌کنم که این زمینه را فراهم کرد تا بعد از سال‌ها ما امروز بتوانیم خاکشیر بخوریم و این اقدام، ما را به یاد روزهای گذشته‌مان انداخت که مادرمان به ما خاکشیر می‌داد.»
کد خبر: ۳۴۵۶۲۷

خواص جدید خاکشیر: علاوه بر خواص طبی قدیم که بر خاکشیر مترتب است؛ اکنون خاکشیر عزیز خواص و کارکرد جدیدی نیز پیدا کرده است که به چند مورد آن به طور فشرده اشاره می‌شود:

1ـ مقابله با مدرنیته: با خاکشیر می‌توان به مصاف مظاهر منفی مدرنیسم رفت. حامد کرزای با اشاره به همین کارکرد خاکشیر افزود: «اکنون در عصر مدرن، این مساله خاکشیر خوردن کمتر شده و تشکر می‌کنیم که این خاکشیر ما را به یاد گذشته انداخت و ما می‌رویم که در کابل خاکشیر پیدا کنیم.».... گفتند یافت می‌نشود، جسته‌ایم ما!

2ـ مبارزه با خشخاش: اگر آقای کرزای مقداری خاکشیر از ایران با خودش ببرد؛ احتیاج به گشتن در افغانستان نیست. ایشان کارهای مهم‌تری دارند. در افغانستان بیشتر خشخاش پیدا می‌شود و اتفاقا این قول مساعد رئیس‌جمهور خطاب به جناب کرزای گواه همین مساله است که به ایشان گفتند: «اگر در افغانستان خاکشیر پیدا نشد، در همسایگی شما وجود دارد.» امیدواریم با تغییر رویکرد کشاورزان این کشور، بزودی شاهد ترویج و توسعه کشت خاکشیر به جای خشخاش باشیم.

3ـ تسهیل روابط: خاکشیری شدن کشورهای همسایه باعث تسهیل روابط میان آنها و بالطبع حسن همجواری بیشتر آنها می‌شود. مشترکات دو ملت هرچه بیشتر گردد، رفت و آمد بهتر و آسان‌تر و دلپذیرتر خواهد شد. فقط دولت افغانستان مراقبت نماید که آمریکایی‌ها مزه شربت خاکشیر زیر زبانشان نیاید؛ چون ما از دادن خاکشیر به آنان معذوریم و قبلا هم عرض کردیم که در مقابل تحریم‌های غلط آنها، ما نیز آنها را از ورود به بازارمان محروم می‌کنیم. بروند شربت سانستول بخورند!

4ـ باز شدن نطق: سابق براین اگر فقط تخم کفتر را برای باز شدن نطق آدم تجویز می‌کردند؛ اما الآن چون به دلیل آلودگی هوا کمتر از اون بالا کفتر میایه؛ در یک طرح ژنریک موفق از شربت خاکشیر نیز استفاده می‌شود. البته چهارتخم هم خوب است و به تخم کفتر نزدیکتر. ذوق و شوق حامد کرزای در سخن گفتن راجع به خاکشیر و سایر مسائل، گواه همین مطلب است. فقط دقت شود برای اینکه بعضی‌ها کمتر حرف‌هایی بزنند و هر روز جنجال و سروصدا برپا نکنند، از جلوی ایشان پارچ شربت خاکشیر برداشته شود!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها