جام‌جهانی 2010 آفریقای‌جنوبی

پایان خاموش شماره 10

شماره 10 یعنی خلاقیت ، تکنیک، گل ،موفقیت ،... و در یک کلام، فوتبال با 10 معنای دیگری دارد.
کد خبر: ۳۳۸۲۰۱

25 آگوست 1928 از آن جهت در تاریخ فوتبال ماندگار شد که نخستین بار بازیکنان چلسی و آرسنال در دربی لندن با پیراهن های شماره گذاری شده پا به میدان گذاشتند و از آن زمان شماره پیراهن هویت فوتبالیست ها شد. اما افسانه شماره 10 قصه ای دیگر داشت.

قدرت جادویی بازیکنان شماره 10 در تاریخ فوتبال جهان، همواره عامل اتکای موفقیت تیم ها و طرفداران آنها بوده است.

پوشیدن این شماره در تیم‌های بزرگ نشان از قدرت بالای تکنیکی، کنترل توپ، پاس و شوت دارد و تیم‌های باشگاهی و ملی با وسواس خاصی این شماره را به بازیکنان خود می‌دهند.

در تاریخ فوتبال ، ستاره‌های بزرگی چون پله، مارادونا، میشل پلاتینی، روبرتو باجو، زیکو و زین‌الدین زیدان با پوشیدن این شماره درخشش زیادی در ترکیب تیم‌های خود داشتند و گزافه نیست اگر بگوییم قهرمانی این تیم ها مدیون مغز متفکر شماره 10 بوده است.

"په له" و "دیه گو مارادونا" بهترین بازیکنان شماره 10 بوده اند که فوتبال جهان تاکنون به خود دیده است.

په له با تیم ملی فوتبال برزیل به 3 قهرمانی در جام جهانی دست یافت و مارادونا هم یک تنه تیم ملی آرژانتین را قهرمان جام جهانی 1986 مکزیک کرد.

شاید بتوان گفت آخرین شماره 10 که نقطه اتکای تیم خود بود زیدان در جام جهانی 1998 بود که فرانسه را به سوی قهرمانی رهنمون کرد و در فینال 2 گل از سه گل تیمش را برابر برزیل به ثمر رساند.

اما جام جهانی 2010 افریقای جنوبی قصه ای دیگر داشت و غروبی تلخ برای بازیکنان شماره 10 بود.

   لیونل مسی ( بازیکن شماره 10 آرژانتین) 

طرفداران فوتبال ، مسی را مارادونای جدید لقب داده و امیدوار بودن این بازیکن نیز همانند اسطوره فوتبال آرژانتین که جام قهرمانی 1986 را برای آلبی سلسلته به ارمغان آورد، بدرخشد.

بهترین بازیکن جهان در سال 2010 ، پیش از جام جهانی 2010، نامزد اصلی کسب کفش طلای این مسابقات بود اما بازیهای ضعیف شماره 10 آرژانتین به ویژه در مرحله یکچهارم نهایی برابر آلمان ، موحب شد خیلی زود فوتبالدوستان به ناکامی رویای خود پی ببرند.

جام جهانی با تلخ کامی برای ستاره بارسلونا  پایان یافت.

   کاکا ( بازیکن شماره 10 برزیل) 

کاکا امیدوار بود با درخشش در جام جهانی بتواند نام خود را در دفتر مشاهیر این جام ثبت کند اما عملکرد ضعیفش چیزی نبود که طرفداران فوتبال انتظار داشتند.

رهبر خط میانی برزیل بدون زدن گل در این تورنمنت و ارائه فوتبالی ضعیف نشان داد که نمی تواند وارث خوبی برای پیراهن پله باشد.

جانشین پله در خط میانی طلایی پوشان با بازیهای ضعیف خود همگان را ناامید کرد.

کاکا در دیدار برابر ساحل عاج با دریافت کارت قرمز از بازی اخراج شد اما بزرگترین کارت قرمز را کارشناسان و علاقمندان به فوتبال در مقابل دیدگان وی پس از حذف برزیل از جام جهانی قرار دادند.

   وین رونی ( بازیکن شماره 10 انگلیس) 

انگلیسی ها امیدوار بودن با وین رونی " بازیکن شماره 10 خود" یک بار دیگر خاطرات " جف هرست " را که در جام جهانی 1966 با زدن 3 گل در فینال، قهرمانی را برای لندنی ها به ارمغان آورد زنده کنند.اما حکایت رونی غم انگیزتر از مسی و کاکا بود.

ستاره انگلیس در افریقای جنوبی افول کرد و سوپراستار میانه میدان انگلیس به بازیکنی معمولی تنزل یافت.

شاید بهانه مصدومیت، پاسخ رونی به موج انتقادات علیه وی باشد.

   دیگر شماره 10 های ناکام 

فرانسه و ایتالیا هم که زمانی بازیکنان بزرگی در این تیم ها پیراهن شماره 10 را بر تن می کردند، با سیدنی گووو و آنتونیو دی ناتاله پایانی بهتر از برزیل، آرژانتین و انگلیس نیافتند و طرفداران این تیم ها همچنان در حسرت ظهور بزرگان همچون زیدان و روبرتو باجو ماندند.

واحد مرکزی خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها