دولت موقت قرقیزستان وضعیت اضطراری را که در شهر اوش در جنوب این کشور برقرار شده بود، تا 25 ژوئن تمدید کرد.
کد خبر: ۳۳۵۳۵۳

در دو هفته گذشته در شهر اوش در جنوب قرقیزستان، درگیری‌های قومی خونین به مرگ بسیاری از شهروندان این کشور انجامید. روزا اوتونبایوا، رئیس جمهور موقت قرقیزستان، شمار کشته‌شدگان این درگیری‌ها را 2000 نفر اعلام کرد. سازمان بهداشت جهانی شمار آوارگان در جنوب قرقیزستان را تا یک میلیون نفر برآورد می‌کند.

دولت موقت قرقیزستان اعلام کرد، وضعیت فوق‌العاده در شهر اوش و مناطق اطراف آن را تا 25 ژوئن تمدید می‌کند. پیشتر وضعیت فوق‌العاده در تاریخ 11 ژوئن اعمال شده بود و روز یکشنبه زمان آن به پایان می‌رسید.

دولت موقت همچنین با تقاضای رابرت بلیک، نماینده ویژه آمریکا موافقت کرد که تحقیقاتی در مورد خشونت در جریان ناآرامی‌ها  قومی انجام شود.

رابرت بلیک، معاون وزیر خارجه آمریکا و فرستاده ویژه آمریکا به قرقیزستان، پس از دیدار و گفت‌وگو با مقامات قرقیز اظهار داشت: باید تحقیقات بین‌المللی در خصوص دلایل احتمالی بروز خشونت‌ها انجام شود.

بلیک خاطر نشان ساخت: این نکته برای دولت موقت حائز اهمیت است که فضایی توام با اعتماد و امنیت ایجاد کند تا پناهندگان در ازبکستان و افراد بی‌خانمان در داخل قرقیزستان اطمینان یابند می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند و در امنیت و آرامش در کنار همسایگان قرقیز خود زندگی کنند.

وی افزود: من معتقدم یک عنصر نژادی برای به راه افتادن خشونت‌ها وجود داشته است، اما آمریکا دارای اطلاعات مستقلی در خصوص اتفاقات رخ داده نیست.

رابرت بلیک گفت: اعضای دولت موقت نسبت به تصمیم خود برای انجام تحقیقات در خصوص دلایل بروز خشونت‌ها به او اطمینان دادند. چنین تحقیقاتی باید به عنوان تحقیقات مکمل در کنار تحقیقات بین‌المللی توسط یک نهاد معتبر بین‌المللی انجام گیرد.

دویچه وله

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها