آمریکایی ها ناخشنود شدند

پاسخ‌گویی‌رئیس بی ‌پی درکنگره آمریکا

تونی هیوارد، رئیس بریتیش پترولیوم ( بی پی) در کنگره آمریکا به پرسش‌های نمایندگان پیرامون نشت نفت در خلیج مکزیک پاسخ گفت. توضیحات "سطحی و غیرمسئولانه" هیوارد و پشتیبانی برخی جمهوری‌خواهان از وی سبب ناخشنودی در آمریکا شده است.
کد خبر: ۳۳۴۹۴۳

رهبران سیاسی آمریکا بارها پیرامون تغییرات بنیادین در عرصه تامین انرژی وعده داده‌اند، اما این و‌عده‌ها تاکنون همه بی‌نتیجه بوده‌اند. به نظر می‌رسد که فاجعه نشت نفت در خلیج مکزیک نیز نمی‌تواند در این وضعیت تغییر جدی بوجود آورد.

حضور تونی هیوارد، رئیس شرکت بریتیش پترولیوم در کنگره آمریکا نشانه ادامه وابستگی این کشور به انرژی فسیلی (بطور عمده نفت و گاز) در آینده است. تحلیل‌گران سیاسی، گفتگوی دولت آمریکا و مسئولان بریتیش پترولیوم را نشانه بارز این وابستگی و عدم قاطعیت سیاستمداران برای تحولات ریشه‌ای در عرصه انرژی ارزیابی می‌کنند.

پاسخ‌های بی‌محتوای هیوارد به نمایندگان

هیوارد روز پنج‌شنبه 17 ژوئن در برابر نمایندگان کنگره بارها تاسف خود را از نشت نفت ابراز کرد. اما با تکرار پوزش کوشید خود و شرکت بریتیش پترولیوم را از انتقاد بیشتر در امان نگاه دارد. جملاتی نظیر «اطلاعی از این موضوع ندارم»، «در این تصمیم‌گیری مشارکتی نداشته‌ام»، «من مهندس ساختمان و یا اقیانوس‌شناس نیستم» بارها از دهان تونی هیوارد شنیده می‌شد.

برخلاف انتظار عمومی پاسخگویی تونی هیوارد قابل مقایسه با نمونه‌های مشابه در کنگره آمریکا نبود. کمیته‌های مختلف کنگره در گذشته میزبانی سخت‌گیر و دلهره‌آور برای سران مافیا، نظامیان متخلف، مدیران سرشناس اقتصادی و سیاستمداران برجسته در آمریکا بوده‌اند.

رئیس بریتیش پترولیوم در جایی خطاب به "الیوت انگل"، یکی از نمایندگان کنگره گفت: «با اجازه‌ شما باید بگویم که ما در سال صدها چاه نفت در سراسر جهان حفر می‌کنیم.» نماینده کنگره در پاسخ به وی با لحنی کنایه‌‌آمیز گفت: «ما از آن مطلعیم. اتفاقاَ همین حفاری‌ها ما را به وحشت می‌اندازند.»

در‌حالی‌که نمایندگان حزب دمکرات ضمن انتقادهای شدید، مسئول این فاجعه را تنها شرکت بریتیش پترولیوم می‌دانستند، بسیاری از جمهوری‌خواهان به حمایت از شرکت بریتیش پترولیوم برآمده و انتقادات خود را بیشتر نثار باراک اوباما کردند.

برخی ازمنتقدان دیدار اوباما با مسئولان بریتیش پترولیوم در روز چهارشنبه 16 ژوئن در کاخ سفید را نشانگر سیاست مماشات‌گرایانه واشنگتن در قبال شرکت های نفتی خواندند.

ناظران سیاسی بر این باورند که نشت نفت در خلیج مکزیک موضوعی مهم برای آغاز مبارزه انتخابات کنگره آمریکا در پاییز امسال است.

دریافت کمک‌های مالی از شرکت ‌های نفتی

باراک اوباما پیش از این دیدار با حملات آشکار به بریتیش پترولیوم، خواهان جبران تمام آسیب‌های محیط‌زیستی و انسانی از طرف این شرکت نفتی شده بود. اما پس از پذیرش بریتیش پترولیوم برای ایجاد صندوقی به میزان 20 میلیارد دلار برای کمک به آسیب دیدگان، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: « بریتیش پترولیوم شرکتی نیرومند و سودآور است. به نفع ماست که این شرکت به فعالیت خود در آمریکا ادامه دهد.»

انجام اصلاحات و تغییرات در حوزه انرژی، کاری بس مشکل در آمریکا به نظر می‌رسد. یک ضرب‌المثل آمریکایی می‌گوید «دستی که به تو غذا می‌دهد را گاز نگیر».

بنا به آمار یک موسسه پژوهشی در آمریکا، صنایع نفت و گاز در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا حدود 36 میلیون دلار به دو حزب دمکرات (23 درصد) و جمهوری‌خواه (77 درصد) کمک مالی کردند. بسیاری ازنمایندگان کنگره و برخی اعضای کمیسیون انرژی مستمراَ از شرکت ‌های نفتی کمک‌های مالی دریافت می‌کنند.

از سال 1990 تاکنون حدود 240 میلیون دلار از سوی شرکت های نفتی به سیاستمداران احزاب آمریکایی کمک مالی شده است.

دویچه وله

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها