مواد لازم برای 2 نفر روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری پیاز: یک‌دوم عدد
کد خبر: ۳۳۳۸۰۱

 سیر: 2 عدد

گوجه‌فرنگی خرد شده: 150 گرم (رب گوجه 3 قاشق غذاخوری)‌

ریحان: 4 برگ

بادمجان: 150 گرم

پنیر خرد شده: 2 قاشق غذاخوری

پودر نان: یک قاشق چایخوری

نمک و فلفل: به مقدار لازم

شکر: به مقدار کم

طرز تهیه: بادمجان‌ها را کبابی کنید و فر را از قبل روی 400 درجه فارنهایت تنظیم کنید.

برای درست کردن سس گوجه، روغن زیتون را درون یک ظرف ریخته و روی گرمای ملایم بگذارید. پیازها را داخل آن ریخته و 5 تا 8 دقیقه آنها را سرخ کنید به حدی که پیازها نرم شود. سپس سیرها را اضافه کرده و تفت دهید. بعد از چند دقیقه گوجه‌ها را اضافه کنید و نمک، فلفل، شکر و ریحان را به اندازه دلخواه بریزید. شعله را کمی زیادتر کنید و مرتب به هم بزنید. وقتی گوجه‌ها شروع به حباب زدن کرد حالا شعله را ملایم کنید و بگذارید تا 25 دقیقه بپزد. باز هم مرتب به هم بزنید تا حدی که به نظر می‌رسد گوجه‌ها به کف ظرف می‌چسبد. آن را از روی شعله بردارید برگ‌های ریحان را بیرون بیاورید و گوجه‌ها را داخل میکسر بریزید تا حالت سس مانند پیدا کند. آن را چشیده و ادویه‌اش را اندازه کنید.

پنیر و پودر نان را نیز با هم میکس کنید و کنار بگذارید. بادمجان‌های کبابی را نیز خرد کنید. ظرف فر را به روغن زیتون آغشته و یک لایه سس‌‌گوجه کف ظرف ریخته و پهن کنید. روی آن یک لایه بادمجان خرد شده و نمک و فلفل بزنید. دوباره یک لایه سس ریخته و روی آن پنیر و ریحان بریزید.
به همین ترتیب یک تا 2 لایه دیگر هم بریزید. به‌طوری که آخرین لایه، سس‌گوجه باشد و روی آن را پنیر و پودر نان میکس شده بریزید. سپس یک‌دوم قاشق چایخوری روغن زیتون روی آن بریزید. ظرف را درون فر گذاشته و 30 تا 35 دقیقه بگذارید بپزد و روی آن طلایی شود. 10 دقیقه صبر کنید تا سرد شود سپس به طور دلخواه تزیین و سرو کنید.

یک حبه سیر که حدودا 3 گرم وزن دارد، حاوی 4 کالری است و منبع خوبی از کلسیم، فسفر و سلنیوم و همچنین ویتامین C، ویتامین B6 و منگنز است. سیر فواید بسیار زیادی دارد.

مصرف سیر به بهبود علایم سرماخوردگی کمک می‌کند. علاوه بر آن آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود و سرعت رشد توده سرطانی را کاهش می‌دهد. مواد موجود در سیر از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند. سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد، به کنترل فشار خون کمک می‌کند و‌ از تشکیل لخته خون جلوگیری می‌کند. در چین قدیم از سیر برای بهبود سیستم گردش خون استفاده می‌کردند و از مدت‌ها قبل برای از بین بردن برخی بیماری‌های عفونی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

لادن هومند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها