انتخاب یکی از 2 فناوری نوین امسال

زوال نت‌بوک، اوج‌گیری تبلت‌ها

از زمان معرفی نخستین نسل جدید تبلت‌ها از سوی اپل که آیپد نام داشت. جایگاه آتشین نت‌بوک‌ها به‌عنوان کامپیوتر ‌قابل‌حمل که ارزان هم باشد، ‌تنزل یافت. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند معرفی آیپد و دستگاه‌های مشابه روی بازار نت‌بوک‌ها تاثیر زیادی خواهد گذاشت و در واقع مخاطب بازار تبلت‌ها و نت‌بوک‌ها مشابه است و یکی از این دو دیگری را در کسب سهم بیشتر بازار شکست خواهد داد.
کد خبر: ۳۳۲۹۱۸

اما از سوی دیگر باید به هدف از تولید آیپد (و تبلت‌های مشابه) و نت‌بوک توجه نشان داد. تبلت‌های نسل جدید برای مصرف محتوا1 ایجاد شده‌اند در حالی که نت‌بوک‌ها برای تولید محتوا2 طراحی و ساخته شده‌اند. اما به‌طور متوسط، تنها 25درصد از زمان استفاده از سیستم صرف ایجاد محتوا شده و باقی آن معمولا صرف مصرف کردن محتوا می‌شود.

مردم همیشه به چیزهایی مثل لپ‌تاپ یا کامپیوترهای رومیزی نیاز دارند تا اموری چون ایجاد گزارش، ایمیل‌های طویل و یا مدیریت کتابخانه موسیقی و تصاویر خود را با آن انجام دهند. اما اگر ایجاد محتوا یک دغدغه است، پس لپ‌تاپ گزینه بهتری از نت‌بوک خواهد بود. بسیاری نت‌بوک‌ها را به‌خاطر سبکی و قابلیت حمل دوست دارند، اما صفحه‌های نمایش کوچک و همچنین کیبوردهای ریز آنها قابلیت ایجاد محتوا را از کاربر می‌گیرد. برخی ممکن است با نت‌بوک‌ها به‌خوبی کنار بیایند، اما نظر کلی در مورد تولید محتوا، کوچک‌بودن بیش از حد این دستگاه‌ها است.

همانطور که گفته شد، بیش از 75درصد از زمان استفاده از سیستم به مصرف محتوا بر می‌گردد. در این ناحیه تبلت‌ها ایده‌آل به‌نظر می‌رسند. قابلیت حمل و نقل بسیار بالایی دارند و روش ساده‌تر و منعطف‌تری برای گشت و گذار در اینترنت، بازی کردن، کتاب خواندن، استفاده از نرم‌افزارهای موبایل و دیدن فیلم، ویدئو و شنیدن موسیقی در اختیار کاربر می‌گذارند. تبلت‌ها رابط کاربری ساده لمسی دارند و به‌لطف دقت اپل در طراحی چنین دستگاه‌هایی بسیاری از مردم می‌توانند این دستگاه‌ها را به شیوه زندگی دیجیتال خود وارد کنند. داده‌های نمایش داده شده در همایش تحقیقات بازار نشان می‌دهد که تقاضای خرید برای نت‌بوک در سال جاری به نقطه اوج خود می‌رسد، اما این موضوع مدتی بعد از معرفی آیپد نادرست به‌نظر رسید. موسسه Retrevo با انجام یک گزارش آماری روی 1000نفر، دریافت که 78 درصد به‌دنبال خرید آیپد به‌جای نت‌بوک هستند.

از سوی دیگر، سقوط تقاضا برای نت‌بوک علت دیگری نیز دارد. تولیدکنندگان تجهیزات کامپیوتری و لپ‌تاپ‌ها روزانه لپ‌تاپ‌های جمع و جورتر و سبک‌تر، با قدرت پردازشی بیشتر عرضه می‌کند و این باعث شده است مهم‌ترین ویژگی نت‌بوک‌ها که قابلیت حمل بالا است، کم‌کم محو شود. بدین ترتیب زمان زیادی طول نکشید که لپ‌تاپ‌هایی ایده‌آل با اندازه نمایشگر 11 تا 13اینچ، صفحه کلید کامل QWERTY و همچنین قدرت پردازشی مناسب عرضه شود.

در حال حاضر بزرگ‌ترین مزیت نت‌بوک‌ها نسبت به تبلت‌ها، و لپ‌تاپ‌های هم‌تراز خود، قیمت پایین آنها است که تا 300دلار نیز می‌توان برای خرید یک نت‌بوک پرداخت درحالی که ارزان‌ترین لپ‌تاپ با صفحه نمایش 11اینچی از توشیبا 449دلار قیمت دارد. بنابراین کاربران به‌زودی تک مزیت نت‌بوک را در میان فهرستی از ویژگی‌های لپ‌تاپ‌های نسل جدید فراموش خواهند کرد. به‌همین دلیل است که آیپد در مقایسه با نت‌بوک‌ها مشتریان را به‌خود جلب کرده است. تحقیقات موسسه Creative Strategies نشان داده است که بسیاری از کسانی که آیپد را تهیه کرده‌اند، آن‌را همه‌جا با خود می‌برند و چه روی مبل، چه در تخت خواب و چه در حیاط به تماشای فیلم، خواندن کتاب و یا دانلود ویدئو می‌پردازند.

در نمایشگاه CES سالی که گذشت، لنوو با عرضه مدل جدیدی به‌نام U1، بهترین‌های هر دو دنیا را در یک محصول عرضه می‌کند. این محصول که درست همانند یک نت‌بوک است می‌تواند به‌یک تبلت کاملا مجزا تبدیل شود. در حالت نت‌بوک، این دستگاه ویندوز اکس‌پی را اجرا می‌کند، در حالت تبلت، یک توزیع لینوکسی به‌نام Thunder Linux OS را اجرا می‌کند که برای مرور وب و استفاده از نرم‌افزارهای موبایل بهینه شده است.

این دستگاه برای کسانی که به‌دنبال تهیه یک نت‌بوک هستند اما از ویژگی‌های بی‌شمار یک تبلت هم نمی‌گذرند، یک دستگاه ایده‌آل است.

اگر می‌خواهید میان نت‌بوک و تبلت یکی را انتخاب کنید، در ذهن داشته باشید که: شیوه زندگی دیجیتال هر کس به ایجاد محتوا و مدیریت آن وابسته است بنابراین لپ‌تاپ و نت‌بوک یک بخش مهم و جدانشدنی است. هر چند که اگر تولید محتوا اولویت کمتری در زندگی شخص داشته باشد، آیپد یا تبلت‌های مشابه دیگر می‌توانند راهی که با آن به مصرف اطلاعات می‌پردازید را هموار کنند. اگر بخواهیم آیپد و تبلت‌های مشابه دیگر را با نت‌بوک‌ها، لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی مقایسه کنیم، بهتر است بگوییم بسیاری از کاربران فعلی کامپیوتر آیپد را مناسب استفاده نمی‌بینند و در واقع بازار هدف آیپد افرادی است که تا کنون با کامپیوتر ارتباط چندانی نداشته و از طریق این دستگاه می‌توانند به‌اینترنت و محتوای دیجیتال دسترسی پیدا کنند.

شایان اسدی

منبع: pcmag.com

پی‌نوشت

1. Content Consumption

2. Content Creation

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها