انحلال رژیم سلطنتی ایتالیا

64 سال پیش در روز 2 ژوئن سال 1946 میلادی مردم ایتالیا با شرکت در یک همه پرسی برای انتخاب حکومت خود میان رژیم سلطنتی و رژیم جمهوری به رژیم جمهوری رای دادند و به این ترتیب حکومت سلطنتی در ایتالیا برچیده شد.
کد خبر: ۳۳۱۶۰۳

براساس قانون اساسی جدید ، رئیس جمهور به عنوان رئیس کشور با رای گیری در مجلس سنا ،مجلس نمایندگان و شورای نمایندگان منطقه ای برای مدت هفت سال انتخاب می شد.

براساس قانون اساسی سال 1948 ، دو مجلس سنا با 315 کرسی و مجلس نمایندگان با 630 کرسی قوه مقننه کشور ایتالیا محسوب شدند.

نمایندگان این دو مجلس در انتخابات عمومی برای یک دوره 5 ساله انتخاب می گردیدند.

پس از انحلال حکومت سلطنتی ایتالیا ، مجلس موسسان انریکو دونیکولا را به عنوان رئیس جمهور موقت انتخاب کرد تا پس از تدوین قانون اساسی ، انتخابات عمومی برگزار شود و نمایندگان مجلسین سنا و نمایندگان و شورای نمایندگان منطقه ای رئیس جمهور کشور را انتخاب کنند.

همچنین سرود ملی ایتالیا تغییر کرد و سرود ملی جدید با الهام از ریسورجیمنتو (دوره ای درقرن نوزدهم که وحدت ایتالیا تحقق یافت) انتخاب گردید.

در همه پرسی عمومی برای انتخابات میان حکومت سلطنتی یا جمهوری ، 12.7میلیون نفر به رژیم جمهوری و 10.7 میلیون نفر به ابقای رژیم سلطنتی رای دادند.

به این ترتیب در روز 2 ژوئن سال 1946 میلادی رژیم سلطنتی ایتالیا منحل شد.اومبرتو دوم ، آخرین پادشاه ایتالیا کشور پرتغال را به عنوان تبعیدگاه خود انتخاب کرد.


بهرام افتخاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها