کد خبر: ۳۱۶۴۱۸

حالا که کار به اینجا کشیده است دست به کار شوید و سعی کنید چیزهایی هم در مورد برقکاری یاد بگیرید.

بسیاری از وسایل برقی در عین کاربردی بودن خیلی هم ساده‌اند و تعمیر یا چک کردن آنها کار سختی نیست. البته وسایل الکتریکی بسیار خطرناکند و باید وقتی با آنها کار می‌کنید جوانب احتیاط را رعایت کنید.

قبل از هر چیز به فیوزها فکر کنید. فیوزها برای قطع جریان در شرایط کاملا مشخص ساخته شده‌اند. هر گز نباید خودتان یک فیوزضعیف را دور بیندازید و فیوز قوی دیگری را جانشین آن سازید. هیچ‌وقت نباید به جای فیوز از یک سیم مسی و سیم آهنی و میخ و پیچ گوشتی استفاده کنید. همیشه باید از سفت بودن پیچ‌ها و واشرهای داخل فیوز اطمینان کامل داشته باشید.

اگر فیوزها زیاد گرم می‌شوند یا می‌پرند، بایستی از یک کارگر فنی برای رفع این اشکال کمک بگیرید چون فیوز شوخی بردار نیست و اینجا است که باید سر کیسه را شل کنید.

اما خودتان در فواصل زمانی کم و به طور منظم می‌توانید از فیوزها بازدید کنید. علاوه بر آنها به توصیه‌های کوچکی نیز می‌توانید توجه کنید که برایتان مفید است:

هرگز دو شاخه را با کشیدن سیم از برق خارج نکنید.

برای جلوگیری از برق گرفتگی بچه‌ها در اثر
فرو کردن میل بافتنی یا میخ به پریز‌ها برای هر پریز یک کلید مخصوص دور از دسترس بچه‌ها تعبیه کنید و همیشه برق پریز را قطع کنید.

می‌توانید از درپوش‌های دو شاخه پلاستیکی که به همین منظور درست شده است نیز استفاده کنید.

این هم یک نصیحت تکراری که وسایل برقی را از آب و حمام و دوش دور نگه دارید.

قبل از تعویض لامپ چراغ حتما برق را قطع کنید.

به طور مداوم سیم سماورد- بند اتو، ‌سیم جارو برقی و... را چک کنید.

اگر روکش آنها زخمی شده است با نوار چسب آن را پانسمان نکنید بلکه کلا سیم را تعویض کنید.

اگر لامپ سوخته‌تان جدا شده بود و از سرپیچ جدا نمی‌شد یک چوب‌پنبه را به مرکز آن فرو کنید و آن را بپیچانید تا باز شود.

هرگز وسایل برقی را با دست خیس لمس نکنید.

در بند اتو و سماور باید سیم‌های به کار رفته کاملا کلفت باشد در غیر این صورت گرم و خطرآفرین خواهد شد.

کلید‌ها و پریز‌های معیوب و فرسوده خطر آفرین است. این گونه وسایل برقی را فورا عوض کنید و به جای آن از کلید و پریز‌های سالم و استاندارد استفاده کنید.

هرگز از یک پریز به کمک سه‌شاخه‌ها، چند وسیله برقی را به کار نیندازید.

با وجود مراعات تمام نکات ایمنی اگر خدای ناکرده یکی از افراد خانواده دچار برق گرفتگی شد با یک چیز عایق مثل چوب یا پلاستیک او را از جریان برق دور کنید و بلافاصله به او تنفس مصنوعی بدهید و بخواهید یک نفر پزشک را خبر کند.

اگر مصدوم نفس می‌کشد بدن او را گرم و بدون حرکت نگه دارید و از دادن داروهای مسکن و خواب‌آور به او خودداری کنید.

چند راهکار:

اگر دوشاخه اتو را به پریز می‌زنید و فیوز می‌پرد شک نکنید که در بند اتو اتصالی وجود دارد.

بررسی این مورد ساده است. یک طرف لامپ برق را مستقیما به یک قطب پریز مربوط کنید و طرف دیگر را به یک رشته سیم از بند اتو ببندید و هر کدام از دو سر سیم را در طرف دیگر بند به قطب پریز بزنید. اگر هر دو بار روشن شود بند اتو اتصالی دارد. اگر هر کدام از سیم‌ها به طور مجزا سالم بود این بار بند را به اتو مربوط کنید و یک لامپ را با اتو به طور سری ببندید. در صورتی که چراغ روشن شد دلیل بر این است که اتصالی در مدخل جریان در اتو می‌باشد که این بار باید اتو را باز کنید تا محل اتصالی معلوم شود. هنگام این بررسی حتما دستکش لاستیکی بپوشید.

اگر یک وسیله برقی ظاهرا از کار افتاده است با لامپ آزمایش می‌توانید آن را بررسی کنید. وگرنه باید پول زیادی به تعمیر‌کار بپردازید که ممکن است نیاز نباشد. خراب کردن آن توسط خودتان به بهانه تعمیر کردن هم کار درستی نیست.

بهتر است ابتدا به پریز جریان و سیم‌های رابطی که دستگاه را به پریز مربوط کرده است شک کنید. کافی است یک لامپ وجود عیب را در پریز یا سیم‌های رابط جریان بررسی کنید. مواد لازم عبارت است از یک سیم و یک سرپیچ و یک لامپ. این وسیله را باید همیشه در خانه داشته باشید و در چنین مواردی بلافاصله آن را به پریز مربوط کنید تا از سالم بودن پریز مطمئن شوید.

چراغ‌خواب‌های کوچک مجهز به دوشاخه نیز همین کار را برایتان انجام می‌دهند. پس از آن باید سیم‌های برق موجود در کابل‌های خانه را چک کنید. اگر تا هفته دیگر صبر کنید رموز آن را هم به شما می‌گوییم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها