گروه سیاسی: منوچهرمتکی، وزیر امورخارجه با بیان این‌که نخستین گزارش یوکیا آمانو، رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد که او تقریبا تازه کاری خودش را در این مسوولیت دارد و تا هنگامی که به پختگی آقای البرادعی برسد، مقداری زمان می‌خواهد، افزود: گزارش آمانو اولین کار ایشان در مسوولیت جدید بود و مانند هرکار دیگری که در آغاز آن، مجموعه‌ای از پختگی‌ها و ناپختگی‌ها وجود دارد، باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. به گزارش ایسنا، متکی در گفتگو با شبکه العالم گفت: آقای آمانو به قول معروف که در زبان فارسی گفته می‌شود، قدری باید آب‌بندی شود تا نسبت به مسائل وقوف پیدا کند.
کد خبر: ۳۱۳۹۷۳

وی با بیان این که پذیرش یا عدم پذیرش پروتکل الحاقی مساله‌ای اختیاری است، تصریح کرد: ما برای مدتی به منظور آن که حسن‌نیت خود را نشان دهیم، پروتکل الحاقی را اجرا کردیم و بعد هم اجباری نداشتیم که به آن عمل کنیم.

وی با اشاره به مفاد گزارش اخیر یوکیا آمانو، خاطرنشان کرد: بخشی از این گزارش، تکرار مواردی است که در گزارش‌های قبلی بوده و آن نیافتن مواردی است که نشان از انحراف صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران و انطباق یافته‌های آژانس با موارد اعلامی از سوی جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه یادآور شد: سایت فردو را براساس اطلاعی که به آژانس دادیم، راه‌اندازی کردیم و آنها هم بازرسی‌هایی را انجام دادند، از سوی دیگر، ما در بحث سوخت راکتور اتمی تهران حدود 6 ماه گفتگو و تعامل داشتیم، فرمول‌ها و پیشنهادهای مختلفی در این زمینه مطرح شد، ضمن این‌که آن پیشنهادها را در دستور کار داریم و بررسی می‌کنیم، طبیعی است که در یک مدت زمانی مشخص باید نسبت به تامین سوخت رآکتور تهران اقدام کنیم.

وزیر امورخارجه درباره تبلیغاتی که از سوی رسانه‌های غربی علیه غنی‌سازی 20درصدی ایران صورت گرفت، اظهار کرد: این ادعا از سوی برخی کشورها وجود داشت که ایرانی‌ها نمی‌توانند غنی‌سازی کنند و در این ارتباط بلوف می‌زنند ولی این کار انجام شد و آمانو نیز بخشی از گزارش خود را به این مساله اختصاص داده است و تولید سوخت 20درصد را تایید می‌کند.

متکی درباره موارد ادعایی مطرح شده در گزارش اخیر گفت: آمانو باید پرونده‌ها را دوباره بخواند و باید متوجه شود که ما یک بار با آژانس براساس مدالیته‌ای که تعریف کردیم، به همه سوالات مطرح آژانس پاسخ دادیم و از آژانس برگه داریم که دیگر سوالی نداشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها