رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد؛ایران امروز دوشنبه طرح خود برای غنی سازی اورانیوم به میزان 20 درصد را به آژانس انرژی بین المللی انرژی اتمی اعلام خواهد کرد و از فردا این غنی سازی آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۳۱۱۰۵۳

به گزارش جام جم آنلاین علی اکبر صالحی شامگاه یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با شبکه خبری العالم اظهار داشت:غنی سازی 20 درصد از روز سه شنبه با حضور بازرسان و ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز خواهد شد.

صالحی با اشاره به دستور رئیس جمهور برای آغاز غنی سازی به میزان 20 درصد گفت: همانطور که آقای احمدی نژاد اعلام کرد، ایران غنی سازی اورانیوم به میزان 20 درصد را برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران آغاز خواهد کرد.

وی افزود:ما امروز فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردیم و نامه‌ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشتیم که غنی سازی اورانیوم به میزان 20 درصد را آغاز خواهیم کرد و این نامه را برای آژانس ارسال خواهیم کرد و غنی سازی را روز سه شنبه با حضور بازرسان و ناظران آژانس آغاز خواهیم کرد.

صالحی تاکید کرد:همانطور که قبلاً اعلام کردیم ایران قادر به تولید سوخت با هر میزان از غنی سازی است،اما از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشورهای خارجی اعلام کردیم که ترجیح می دهیم سوخت هسته‌ای راکتور تحقیقاتی تهران را از خارج تهیه کنیم،اما متاسفانه مشخص شد که آنها برای تعامل با ما آمادگی ندارند.

وی خاطرنشان کرد:پیشنهاد ما بر اساس گشودن باب تعامل به جای رویارویی استوار بود،اما پس از هفت ماه انتظار دکتر احمدی نژاد اعلام کرد و دستور داد که تولید سوخت مورد نیاز خود را آغاز کنیم و ان شاء الله روز سه شنبه غنی سازی اورانیوم به میزان 20 درصد آغاز خواهد شد.

پیشنهاد مبادله سوخت همچنان مطرح است

صالحی درباره موضوع مبادله هسته ای میان ایران و کشورهای غربی گفت: پیشنهاد ما همچنان مطرح خواهد بود و ما همچنان برای گرفتن سوخت از خارج آمادگی داریم.

وی گفت:غنی سازی را در هر زمانی که سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را دریافت کنیم، متوقف خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اهمیت راکتور تحقیقاتی تهران اظهار داشت: این مرکز داروهای ضد سرطان و ایزوتوپهای پزشکی برای حدود یک میلیون ایرانی نیازمند به این گونه داروها را فراهم می کند، و این داروها برای درمان بیماری های سرطانی و تشخیص بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند؛ بنابراین ما نمی توانیم فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران را متوقف کنیم.

توانایی ایران برای غنی سازی 20 درصد

صالحی با تاکید بر توانایی ایران برای غنی سازی سوخت به میزان 20 درصد گفت: ناظران و بازرسان آژانس بر این کار نظارت خواهند کرد و این کار در پایگاه هسته ای نطنز صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مدت غنی سازی اورانیوم برای دستیابی به سوخت مورد نیاز، اظهار داشت: تولید سوخت مستمر خواهد بود، و این امر فقط به تهیه مقدار مورد نیاز برای راه اندازی راکتور تحقیقاتی تهران محدود نیست، و غنی سازی ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که ایران حق دارد اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کند؛ تاکید کرد که تحریم ها مسیر فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را تغییر نخواهد داد و افزود: اگر تحریم های جدیدی علیه ما اعمال شود، اقدامات مناسب را اتخاذ خواهیم کرد.

صالحی آمادگی ایران را برای مبادله اورانیوم یا سوخت هسته ای در خاک ایران ابراز داشت و خاطرنشان کرد که غرب به طور غیر اصولی اصرار می ورزد که اورانیوم را به خارج ارسال کنیم.

وی افزود: تهران در صورت دریافت اورانیوم 20 درصد غنی شده، اورانیوم 3 و نیم درصد را ارسال خواهد کرد.

صالحی ابراز تعجب کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی تحویل سوخت 20 درصد در داخل خاک ایران را رد می کند اما آن را درخصوص برخی کشورها نظیر برزیل و ترکیه قبول می کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت:ایران 10 مرکز غنی سازی اورانیوم در سال آینده احداث خواهد کرد.

روسیه مصمم به راه‌اندازی بوشهر است

وی درباره نیروگاه هسته‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: روسیه مصمم است که این نیروگاه را در آینده نزدیک راه اندازی کند.

صالحی تاکید کرد: همه تاسیسات هسته ای ایران از نظر سلامت و ایمنی هسته ای زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند.

وی به رژیم صهیونیستی درباره تعرض به هریک از تاسیسات هسته ای ایران هشدار داد و گفت: چنین اقدامی به شعله ور شدن همه منطقه منجر خواهد شد.

صالحی در عین حال تاکید کرد که همه تاسیسات هسته ای ایران مستحکم و به نحو شایسته ای تحت محافظت قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها