معاون امور سینمایی وزارت ارشاد:

سینمای ما نیازمند مشارکت و همدلی است

جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت ارشاد گفت: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، آزاداندیشی می‌تواند در تمام حوزه‌‌های مرتبط با تفکر و اندیشه منجمله سینما حضور داشته باشد و این اتفاق نمی‌افتد مگر با اعتماد، مشارکت و همدلی که این عوامل در سینمای ما کم هستند.
کد خبر: ۳۰۸۳۶۹

به گزارش فارس ، افتتاحیه بیست ‌و هشتمین دوره جشنواره بین‌‌المللی فیلم فجر در روز میلاد خجسته حضرت امام موسی کاظم (ع) از ساعت 19:15 دیروز در محل سالن همایش‌های برج میلاد آغاز شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را محمد سلوکی برعهده داشت، پس از قرائت آیاتی چند از قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، نماهنگی از رسیدن قطار جشنواره به بیست و هشتمین ایستگاه آن پخش شد و پس از آن برنامه با اجرای موسیقی ادامه پیدا کرد.

جشنواره، حاصل کار جمعی خانواده بزرگ سینما است

مهدی مسعودشاهی دبیر این دوره از جشنواره به روی صحنه رفت و با عنوان این مطلب که قرار بود من هم با قطار بیایم اما جا ماندم! پیام خود را به جشنواره قرائت کرد.

وی گفت: در سالروز میلاد پیشوای هفتم امام موسی بن جعفر (ع) به پیشواز نور می رویم و به نظاره می نشینیم مصداق بارز نور علی نور را.

دل که سیمرغ را شکار کند
چرخ زالش چگونه خوار کند
شاهد دل که نامش ایمان است
در پس هفت پرده پنهان است

سینما در مفهوم فرهنگی اش آئینه تمام عیاری است برای نظاره کردن خود. این چنین به تماشا نشستنی ، عزمی راسخ می طلبد چرا که تماشای خود در آئینه پذیرش شکلی از تغییر است و هر تغییری شکلی از نو شدن. به همین جهت جشنواره فیلم فجر را بهار سینمای ایران می‌دانند. بهاری که در آن همه به استقبال تازه‌شدن می‌روند. بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حاصل کار جمعی خانواده بزرگ سینما است. کوششی برای ساختن بزرگ‌ترین آئینه‌ها که مسبب تجلی وجود ما می‌شود. به یاری خداوند متعال به تماشای حاصل هنرنمایی‌ها می‌نشینیم تا لحظه‌های انسانی را عمیقا احساس کنیم و در راستای متعالی‌ترین ارزش‌ها، خویش را تغییر دهیم. من به نوبه خود، سپاسگزار تمام عزیزان، همراهان و همچنین اهالی خانواده بزرگ سینمای ایران هستم.

رویکردهای ما باید تغییر کند، هر فیلم تنها مبین نگاه فیلمساز است

جواد شمقدری معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون رفت و گفت: چند نکته دارم که مایلم آنها در اینجا مطرح کنم. امسال شاهد آثار خوبی خواهید بود که البته حاصل تلاش کسانی است که قبل از ما در اینجا بودند و نقش مثبت مسئولان قبلی را نمی‌توان کتمان کرد.

امیدواریم آغاز دیدن چند فیلم خوب در این جشنواره آغازی باشد برای این که سینمای ایران راه تعالی را با سرعت بیشتری بپیماید. جشنواره فرصت خوبی است که بنشینیم و با مردم فیلم ببینیم و اگر از نظر آنها در فیلم ایرادی بود و برای ارتقای فیلم تغییر وجود داشت، این تغییرات را بدهیم و معاونت سینمایی هم آماده تقبل هزینه‌های پیش‌ آمده است، چون مخاطب ایرانی هوشمند است پس واکنش آنها بر هر فیلمسازی اهمیت دارد و مهم است که فیلمسازان بدانند کجا خراب کردند و دچار لغزش شدند.

وی افزود: نکته دیگر در مورد ژانر سیاسی است. یکی از ژانرهایی که سال‌ها از سینمایی ما غایب بوده است. «به رنگ ارغوان» نقطه آغازی برای این ژانر است که فصل نوینی در سینمای ایران باز شود. البته ممکن است واکنش‌هایی در این زمینه به‌وجود بیاید اما ما باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم تا همه بتوانند از فضای فرهنگی کشور حداکثر استفاده را ببرند. البته هر فیلمی مجوز نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته باشد به معنای آن نیست که آن فیلم کاملاً مورد تأیید این معاونت است و البته به این معنا هم نیست که فیلمساز باید خودسانسوری کند بلکه رویکردهای ما باید تغییر کند و همه به این نکته توجه کنند که هر فیلمی که مجوز نمایش می‌گیرد تنها مبین نگاه فیلمساز آن است که باید دیده، نقد و اصلاح شود. در این سیستم است که سینمای ایران راه تعالی را طی می‌کند.

شمقدری در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که این روزها از تأسیس کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها صحبت می‌کنند، اگر قرار است چنین مسئله‌ای در دانشگاه‌ها باشد، در تمام حوزه‌‌های مرتبط با تفکر و اندیشه من‌ جمله سینما نیز می‌تواند حضور داشته باشد و این اتفاق نمی‌افتد مگر با اعتماد، مشارکت و همدلی و این عوامل در سینمای ما کم هستند امیدوارم بزودی این مورد اصلاح شود.

معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به مسئله داوری در جشنواره فیلم فجر امسال، گفت: جشنواره امسال بخش‌های مختلفی دارد و از امروز حدود 34 داور و کارشناس ما کار داوری آثار را آغاز کردند همانگونه که قبلاً کارشناسان دیگری آثار را برای شرکت در جشنواره انتخاب کردند. گاهی عنوان می‌شود عده‌ای برای داوری آمده‌اند و عده‌ای دیگری نیامدند. این طبعیت کار است و گاهی تا دقایق آخر هیئت داوران قطعی نمی‌شود. این امر کاملا طبیعی است که بعضی‌ها داوری را بپذیرند و عده‌ای نیز نپذیرند. در زمانی که من خود بارها در جشنواره فیلم فجر حضور داشتم،‌ بارها اتفاق افتاده بود که تا دقیقه آخر نیز داوان قطعی نشده بودند. با این حال فضاسازی که برای 3 یا 4 نفر از افراد پیش آمد که داوری را نپذیرفتند، طبیعی نبود. ما متخصصان و کارشناسان زیادی داریم که می‌توانند در مقام داور در جشنواره حضور داشته باشند. حال عده‌ای به دلایلی نتوانسته‌اند بیایند و این مسئله در داوری جشنواره‌ها طبیعی است.

وی تصریح کرد: سینمای ایران باید از پوسته خود بیرون بیاید و عرصه جهانی را ببیند متأسفانه فعلاً سینمای ما فقط تهران را می‌بیند البته امسال فیلم‌هایی داریم که به ایران و زادبوم‌های آن توجه داشتند اما این تعداد کم است و راهکار درست این است که دین و معارف دینی را چون چتری بر سر سینما باز کنیم. امیدوارم جشنواره برای همه ما آغازی باشد که دورانی درخشان و پرتوان‌تر را در سینمای ایران با حمایت‌های شما آغاز کنیم.

اولین جوایز و سیمرغ‌های جشنواره بیست‌وهشتم اهدا شد

در ادامه مراسم آغازین جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر، پس از پخش نماهنگ معرفی بخش‌های جشنواره، تیزری به یاد درگذشتگان سال گذشته سینمای ایران، امیر قویدل، مسعود رسام، مهدی نوربخش، نیکو خردمند، فرخ‌لقا هوشمند، عباس شباویز، پروین سلیمانی، پیمان ابدی و ناصر آراسته پخش شد و سپس، کلیپ دیگری به نام «لحظه‌های به یادماندنی» پخش شد که در آن، بعضی از خاطرات عوامل پشت صحنه سینما تصویر شد.

سپاسگزارم که در زمان حیات، تقدیر خودم را می‌بینم

در ادامه مراسم آغازین جشنواره، احمد میرعلایی و علیرضا خمسه برای بخش تقدیر از تلاشگران جشنواره به روی صحنه رفتند و علی کسمایی اولین کسی بود که برای دریافت جایزه به روی صحنه رفت.

این مدیر دوبلاژ پیشکسوت بر روی صحنه گفت: شاید خیلی از شما من را قبلاً دیده‌اید یا با من کار کرده‌اید بیش از 60 سال است که در سینمای ایران خدمت کرده‌ام و سپاسگزارم که در زمان حیات خودم تقدیر خودم را می‌بینم. برای هنرمندی که جوانی و زندگی خود را در راه هنر میهنش صرف کرده و به پیری رسیده این بزرگداشت و تقدیر خوشایند است. آرزو می‌کنم و توصیه می‌کنم دست‌اندرکاران سینما، تئاتر و تمام رشته‌های هنری تا اساتید این هنرها زنده هستند از آنها تقدیر کنند.

میرعلایی پس از اهدای جایزه علی کسمایی گفت: 25 سال پیش در تلویزیون در کلاس‌های گویندی شاگرد آقای کسمایی بودم و ایشان واقعاً من را تحمل می‌کرد.

52 سال است که در سینمای ایران خدمت می‌کنم

ابراهیم رضایی پایه‌گذار لابراتوارهای رنگی سینمای ایران نفر بعدی بود که برای تقدیر به روی سن آمد و گفت: من حدود 52 سال است که در سینمای ایران خدمت می‌کنم و از بانیان این جشنواره که به من افتخار دادند و از من تقدیر کردند تشکر می‌کنم.

وی لوح تقدیر خود را از خمسه و میرعلایی دریافت کرد.

من را از ته صف انتخاب کردند!

محمدصادق آذین مدیر تولید با سابقه سینما در ادامه به روی صحنه رفت و پس از دریافت لوح تقدیر، گفت: خوشحالم امسال تیزری پخش شد که خیلی از صحنه‌های خوب سینمای ایران را نشان داد و با دیدن این صحنه‌ها به یادم خودم افتادم که همیشه اسمم در انتهای تیتراژها می‌آید! انتخاب من نیز، گویا اینگونه بوده و انگار از ته صف کسی را انتخاب کرده‌اند و به هر حال از این بابت ممنونم.

تقدیر از من نشانه رویکرد مطلوب نسبت به شبکه نمایش خانگی است

محمدمهدی جعفری مدیر شرکت قرن بیست و یکم نیز در ادامه برای دریافت لوح تقدیر به روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم که به عنوان یک مدیر اینجا هستم و این نشان دهنده رویکرد خوبی است که نسبت به شبکه نمایش خانگی وجود دارد و این حضور، استحقاق حمایت‌های بیشتر در آینده را دارد. به عنوان یک عضو کوچک و نماینده کادر مجرب مؤسسه قرن بیست و یک که سال‌ها تلاش کردند جایگاه خوبی برای این شرکت به وجود بیاید از همه تشکر می‌کنم.

قدردانی از اصغر شاهوردی و متن همسر او

در ادامه ، اصغر شاهوری صدابردار سینمای ایران با ویلچر روی صحنه آورده شد و احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی درباره او گفت: چندی پیش قرار بود به منزل آقای شاهوردی بروم. همسرش به ما گفت که ما در خانه یک فرشته را نگه می‌دارم که وجودش را برای سینما گذاشت. همه کسانی که در سینما هستند با این خطرات مواجه‌اند. آقای شاهوردی هم هنرمند بزرگی است اما من در خانه‌اش چهار فرشته دیدم که خانواده‌اش بودند.

همسر اصغر شاهوردی با حضور بر صحنه متنی پراحساس درباره تلاش‌های طاقت‌فرسای این صدابردار برای سینمای ایران قرائت کرد.

اهدای لوح بزرگداشت قویدل به اعضای خانواده او

در ادامه مراسم، کلیپ‌های نکوداشت داریوش ارجمند، اسحاق خانزادی، محمدتقی پاک‌سیما و رضا برجی پخش شد و سپس محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جواد شمقدری برای تقدیر به روی صحنه آمدند.

اولین لوح تقدیر به خانواده امیر قویدل اهدا شد که دو پسر، همسر و عروس قویدل برای دریافت این لوح روی صحنه رفتند.

عبودیت خدا، نوکری مردم و خدمت به فرهنگ را سرلوحه قرار داده‌ام

داریوش ارجمند برای گرفتن لوح تقدیر خود از دستان وزیر ارشاد و معاونت سینمایی به روی صحنه آمد و گفت: همانگونه که استاد کسمایی اشاره کرد، من هم از این که در زمان حیاتم از من تقدیر شد، ممنوم. البته من معتقدم هنرمند نمی‌میرد. هنرمندان به مرز جاودانگی می‌رسند و جاودانگی در هنر است که در ذهن تاریخ باقی می‌ماند. من عبودیت خدا، نوکری مردم و خدمت به فرهنگ ایران را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌ام و امیدوارم خدا هم به من نظر لطف داشته باشد.

خوشحالم که پس از 5 دهه به فکر ما افتادند

اسحاق خانزادی نفر بعدی بود که برای تقدیر بر روی صحنه رفت و با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره، گفت: خوشحالم که پس از نزدیک به 5 دهه تلاش برای فرهنگ مملکتم به این فکر افتاده‌اند که تا زنده‌ایم برای‌مان بزرگداشت بگیرند.

آوینی جمله معروفی داشت که می‌گفت اگر کار برای خدا باشد از بین نمی‌رود

در ادامه رضا برجی به روی صحنه رفت و با دریافت لوح تقدیر خود، گفت: جای استاد شهیدم مرتضی آوینی، اینجا خالی است. او جمله معروفی داشت که می‌گفت اگر کار برای خدا باشد از بین نمی‌رود. یادمان باشد ما در کشوری زندگی می‌کنم که سینمای آن باید رنگ فرهنگ ناب ایرانی و اسلام ناب محمدی را داشته باشد.

محمدتقی پاک‌سیما نیز پس از حضور بر صحنه بدون گفتن کلامی جایزه خود را گرفت.

اهدای نمادین جوایز برگزیدگان سال گذشته به خمسه و رسولیان

در ادامه نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی و سجادپور مدیر اداره نظارت و ارزشیابی به روی صحنه آمدند تا خودروهای سینماگران را که از سال‌های گذشته باقی مانده بود، اهدا کنند و سجادپور در این بخش گفت: وظیفه ما فقط رفع مشکل از فیلم‌های گذشته نیست رفع مشکل از جوایز هم هست!

جوایز برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر (که قرار بود خودرو پراید و مینیاتور دریافت کنند) با مساعدت معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از محل اعتبارات این معاونت، از طریق خزانه‌داری بنیاد سینمایی فارابی، به صورت نمادین اهدا شد و علیرضا خمسه و داوود رسولیان نیز به نمایندگی از تمامی سینماگران این جوایز به آنها تعلق می‌‌گرفت با حضور بر صحنه آنها را دریافت کردند.

اهدای جوایز بخش مواد تبلیغاتی

در این بخش هیئت داوران بخش مواد تبلیغاتی در این بخش از برنامه به روی صحنه رفتند و جوایز شرکت‌کنندگان در این بخش به شرح ذیل اهدا کردند:

در بخش عکس دیپلم افتخار به احمدرضا شجاعی برای فیلم «پسر تهرونی» رسید.لوح تقدیر و جایزه نقدی به عبدالله عبدی‌نسب برای فیلم «استشهادی برای خدا». سیمرغ بلورین لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد فوقانی برای فیلم «پستچی دوباره در نمی‌زند».

در بخش پوستر ضمن تقدیر از قباد شیوا سیمرغ بلورین به سحر صبا برای پوستر فیلم «در میان ابرها» اهدا شد.

در بخش گرافیک محیطی نیز سیمرغ بلورین لوح تقدیر و جایزه نقدی به امیرشیبان خاقانی برای فیلم «نیش زنبور» اهدا شد و وی جایزه خود را به پدرش که از مدیران پخش سینمای ایران تقدیم کرد.

سیمرغ بلورین و لوح افتخار بهترین آنونس به آرش معیریان برای «احضار شدگان» رسید و سیمرغ بلورین بهترین تیزر را مسعود آقابابائیان برای فیلم «آخرین ملکه زمین» دریافت کرد و اهدای این جوایز، پایان‌بخش افتتاحیه جشنواره فیلم فجر بود.

حاشیه‌ها

از حاشیه‌های مراسم آغازین جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر که دیشب در سالن همایش‌های برج میلاد به پایان رسید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طبق سنت همیشگی، مراسم افتتاحیه جشنواره بیست‌وهشتم با نیم ساعت تأخیر همراه بود.
  • تیزر به نمایش درآمده در ابتدای این مراسم از نظر بدیع بودن توجه حاضران را به خود جلب کرد.
  • وقتی علیرضا خمسه به روی صحنه رفت، گفت: همسرم تمام موهای سر مرا کنده و هر روزی که به خانه می‌روم از من می‌پرسد پس ماشین کجاست!
  • وقتی علی کسمایی به روی صحنه می‌رفت تا رسیدن به صحنه، همه او را تشویق کردند.
  • احمد میرعلایی پس از صحبت علی کسمایی گفت: می‌خواهم دست استاد را ببوسم و با وجود ممانعت علی کسمایی، وی این کار را کرد.
  • میرعلایی قبل از اهدای جوایز هنرمندانی که از سال گذشته مانده بود، گفت: تمام این جوایز از محل بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده است.
  • یک خودرو نیز در این مراسم به اصغر شاهوردی تقدیم شد.
  • گروه موسیقی بی‌کلام که با همراهی گروه طبالی همراه بود، از بخش‌های مراسم افتتاحیه بود.
  • اجرای محمد سلوکی یکی از بهترین اجراهای جشنواره فیلم فجر در چند سال اخیر بود و با تسلط او بر بیان و اجرا همراه بود.
  • وقتی از اسحاق خانزادی تقدیر شد او گفت: به اندازه طول جنگ ایران و عراق روی فیلم‌های جنگی سینمای ایران شلیک‌های سینک گذاشتم!
  • ابراهیم حاتمی‌کیا، عباس رافعی، ناصر هاشم‌زاده، خسرو امیرصادقی، محسن قاضی‌مرادی، شفیع آقا محمدیان، مهدی کریمی، محمدولی احمدلو، حبیب‌الله کاسه ساز، انسیه شاه‌حسینی، مسعود اطیابی، قطب‌الدین صادقی، محسن علی‌اکبری، امیر عابدی، مارال فرجاد، سعید سیدزاده، سیدجمال ساداتیان، شهرام اسدی، لادن مستوفی، محمد زرین‌دست، اسفندیار احمدیه و مصطفی رزاق‌کریمی از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها