در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

مذاکرات آتش‌بس در بن‌بست

به نظر می‌رسد روند مذاکرات آتش بس به دلیل سقف مطالبات هیات اسرائیلی و طرح مسائل حاشیه‌ای از سوی این هیات، با بن بست مواجه شده است.
به نظر می‌رسد روند مذاکرات آتش بس به دلیل سقف مطالبات هیات اسرائیلی و طرح مسائل حاشیه‌ای از سوی این هیات، با بن بست مواجه شده است.
کد خبر: ۱۴۷۱۶۴۴
نویسنده حسن هانی‌زاده | کارشناس جهان عرب

هفدهمین دور مذاکرات آتش بس بین بازیگران بحران غزه در قاهره به دلیل اصرار هیات اسرائیلی برای باقی ماندن ارتش رژیم صهیونیستی در گذرگاه فیلادلفیا با شکست مواجه شد.
 
این گذرگاه تنها نقطه ارتباطی غزه با مصر تلقی می‌شود و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی است که حماس عمده سلاح‌های خود را از این منطقه وارد غزه می‌کند.
 
حماس، مصر و قطر در آخرین دور مذاکرات آتش بس در قاهره حضور دائمی نیرو‌های اسرائیلی در گذرگاه فیلادلفیا را مغایر با توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ تلقی کردند.
 
بر اساس موافقتنامه اسلو اداره امنیتی و نظامی گذرگاه فیلادلفیا بصورت مشترک بین مصر و تشکیلات خودگردان فلسطینی صورت می‌گیرد.
 
مصر حضور نظامی نیرو‌های ارتش رژیم صهیونیستی در گذرگاه فیلادلفیا را مغایر با توافقنامه کمپ دیوید می‌داند و آن را یک تهدید امنیتی برای دولت وملت مصر تلقی می‌کند.
 
به این ترتیب به نظر می‌رسد روند مذاکرات آتش بس به دلیل سقف مطالبات هیات اسرائیلی و طرح مسائل حاشیه‌ای از سوی این هیات، با بن بست مواجه شده است.
 
اما با توجه به گسترش موج تظاهرات داخلی در اراضی اشغالی، آغاز جنبش دانشجویی در غرب همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، شرایط برای ادامه کارشکنی‌های بنیامین نتانیاهو در مسیر مذاکرات دشوار‌تر خواهد شد.
 
گزارش‌ها نشان می‌دهد طی روز‌های اخیر بیش از یک میلیون نفر از صهیونیست‌های ساکن اراضی اشغالی علیه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو و کابینه او دست به تظاهرات زدند.
 
تظاهرات در تل آویو به دلیل حمله نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی به خشونت کشیده شد واین امر از بروز یک بحران شدید اجتماعی و سیاسی در حاکمیت رژِیم صهیونیستی حکایت دارد.
 
اما صرف نظر از تشدید فشار‌های داخلی علیه کابینه نتانیاهو، حزب دموکرات آمریکا نیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تلاش دارد تا از برقراری آتش بس در غزه به عنوان برگ برنده انتخاباتی برای خانم کامالا هریس استفاده کند.
 
جو بایدن رئیس جمهوری و آنتونی بلینکن وزیر خارجه اخیرا از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواستند تا قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان‌ماه آینده آتش بس در غزه را بپذیرد.
 
هدف حزب دموکرات این است تا برای کسب آرای مجموعه خاکستری ایالات متحده از پایان جنگ غزه به عنوان یک دستاورد سیاسی استفاده کند.
 
مهم‌ترین ابزاری که در اختیار جو بایدن و حزب دموکرات قرار دارد این است که احزاب اسرائیلی شرکت کننده در کابینه ائتلافی نتانیاهو را تشویق کند تا از کابینه خارج شوند.
 
با خروج احزاب صهیونیستی از کابینه نتانیاهو قطعا این کابینه سقوط خواهد کرد و یک انتخابات زودهنگام بر گزار خواهد شد که این امر در شرایط جنگی غزه برای رژیم صهیونیستی چالش برانگیز است؛ لذا تنها راه باقی مانده برای بنیامین نتانیاهو پذیرش بی قید و شرط آتش بس پیشنهادی از سوی حماس، مصر و قطر است که این امر نیز در نهایت به سقوط کابینه نتانیاهو منجر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها