در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

آیا امکان تنش‌زدایی با واشنگتن وجود دارد؟

‌یک کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه در بحث مدیریت تنش با واشنگتن موانعی وجود دارد، گفت: تخاصم آمریکا در قبال ایران یکی از این موانع است که این مسیر را با عدم قطعیت مواجه کرده است.
‌یک کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه در بحث مدیریت تنش با واشنگتن موانعی وجود دارد، گفت: تخاصم آمریکا در قبال ایران یکی از این موانع است که این مسیر را با عدم قطعیت مواجه کرده است.
کد خبر: ۱۴۷۰۱۰۷

به گزارش جام جم آنلاین، عباس اصلانی درباره اینکه وزیر امور خارجه ایران گفته به دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با کشور‌های اروپایی بر اساس یک سری شروط است، افزود: بحث ترمیم روابط بین ایران و آمریکا بعید به نظر می‌رسد. به همین دلیل آقای عراقچی در آخرین گفتگوی خود به بحث مدیریت تنش‌ها اشاره کرده‌اند هرچند در این مسیر نیز موانعی وجود دارد.

 

وی درباره این موانع توضیح داد: تخاصم آمریکا در قبال ایران یکی از این موانع است که این مسیر را با عدم قطعیت مواجه کرده.

 

اصلانی با اشاره به اینکه موضوعات دیگری مانند بلاتکلیفی در آمریکا نیز مطرح است، ادامه داد: آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و ما در گذشته نیز شاهد بوده‌ایم که با تغییر دولت سیاست آمریکا در خصوص بحث برجام و یا دیگر موضوعات مربوط به ایران دچار تغییر شده است.

 

‌این کارشناس روابط بین الملل یادآور شد: علاوه بر این تحولاتی که در حال حاضر در منطقه رخ می‌دهد نیز سبب شده است که اولویت‌ها در سیاست آمریکا در قبال ایران با جا به جایی‌هایی مواجه شود.

 

وی افزود: آن‌ها به دنبال این هستند که از هرگونه جنگ و درگیری گسترده در منطقه جلوگیری شود. این درحال است که اسرائیلی‌ها با اقداماتی که انجام داده‌اند، تنش‌ها را افزایش داده‌اند. علاوه بر این آمریکایی‌ها نیز در این مسیر به اسرائیل کمک کرده‌اند و نقش فعالی در جلوگیری از افزایش تنش نداشته‌اند.

 

اصلانی خاطرنشان کرد: هر چه شرایط به سمت تنش بیشتر در منطقه برود اولویت آمریکا در تعیین سیاست در قبال ایران نیز جا به جا می‌شود و به نظر می‌رسد موضوعات منطقه‌ای پررنگ‌تر دنبال خواهد شد. البته به این مفهوم نیست که موضوعاتی مانند هسته‌ای اهمیت خود را از دست بدهد. در واقع موضوعی فوریت پیدا کرده و مسائل دیگر را فعلا به عقب برده است.

 

‌این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه به نظر می‌رسد بخشی از اظهارات آقای عراقچی به سرنوشت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در سال آینده میلادی اشاره دارد، توضیح داد: در حال حاضر طرفین به سرنوشت قطعنامه ۲۲۳۱ فکر می‌کنند، هرچند این موضوع هم تحت تاثیر انتخابات آمریکا و تحولات منطقه قرار گرفته و سبب شده که آمریکایی‌ها درگیر موضوعات دیگری شوند.

 

وی درباره اصلاح روابط با کشور‌هایی اروپایی نیز عنوان کرد: در حدود سه سال گذشته سیاست برخی کشور‌های اروپایی که ایران با آن‌ها به لحاظ سنتی رابطه بهتری داشت، دستخوش تغییر شده است و به عبارت دیگر سیاست آن‌ها لحن تندتری علیه ایران گرفته است.

 

اصلانی یادآور شد: موضوعاتی مانند اوکراین سبب شد برخی کشور‌های اروپایی سیاست خود را تغییر دهند. به همین دلیل شرایطی ایجاد شده که بعضا طرفین از ترمیم روابط سخن به میان می‌آورند. این درحال است که به نظر می‌رسد این مسیر نیز نیازمند برخی بازنگری از سوی کشور‌های اروپایی است.

 

به گفته وی محقق شدن این مهم نیازمند بستر مناسب و اراده است.

 

 این کارشناس روابط بین الملل درباره توسعه روابط با شرق آسیا نیز توضیح داد: بین کشور‌های شرق آسیا نیز بعضا تفاوت‌هایی وجود دارد. برای نمونه کشور‌هایی مانند چین روابط دوستانه‌ای با ایران دارند و تنش‌های آن‌ها با آمریکا سبب نزدیک‌تر شدن روابط تهران و پکن شده است.

 

اصلانی ادامه داد: علاوه بر این برخی کشور‌های شرق آسیا نیز روابط نزدیکی با آمریکا دارند و در واقع متحد آمریکا محسوب می‌شوند. این کشور‌ها نیز از زمانی که آمریکا سیاست فشار حداکثری تحریم علیه ایران را اعمال کرد، حجم اقتصادی خود را با ایران کاهش دادند.

 

وی ادامه داد: تصمیمات این کشور‌ها تابعی از نظر آمریکاست و چنانچه بخواهند همکاری خود را با ایران احیا کنند، نیاز است که بتوانند در پروسه‌ای مستقل تصمیم‌گیری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها