بلینکن و طرح جدید آتش‌بس
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

بلینکن و طرح جدید آتش‌بس

سید هادی سید افقهی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد

هدف آمریکا از بازی با واژه مذاکرات

آمریکا با مانور روی مذاکرات می‌خواهد عملیات خونخواهی شهید اسماعیل هنیه را به تاخیر بیندازد، چراکه امیدوار است به این شکل قضیه به نوعی فراموش شود. این در حالی است که ایران با این قضیه هوشمندانه برخورد کرده.
آمریکا با مانور روی مذاکرات می‌خواهد عملیات خونخواهی شهید اسماعیل هنیه را به تاخیر بیندازد، چراکه امیدوار است به این شکل قضیه به نوعی فراموش شود. این در حالی است که ایران با این قضیه هوشمندانه برخورد کرده.
کد خبر: ۱۴۶۹۷۵۸
نویسنده سید هادی سید افقهی | کارشناس مسائل منطقه

این روز‌ها بحث مذاکرات در دوحه و قاهره مطرح است و آمریکایی‌ها مانور ویژه‌ای روی بحث مذاکرات انجام می‌دهند و اظهارات عجیب و غریبی نیز از آن‌ها شنیده می‌شود؛ مثلا ادعا می‌کنند که در آستانه توافق قرار دارند. آن‌ها می‌گویند اسرائیل از خود انعطاف نشان داده و یکسری تغییرات را پذیرفته است. به همین دلیل حالا نوبت حماس است که توافقنامه را امضا کند و به این شکل کار به سرانجام برسد! این در حالی است که به خوبی می‌توان نفاق را در این اظهار نظر‌ها مشاهده کرد، زیرا اگر آمریکایی‌ها و صهیونیست واقعا می‌خواستند، مذاکرات به سرانجام برسد، چرا اسماعیل هنیه را ترور کردند؟ در واقع این رویکرد آن‌ها نشان می‌دهد که آمریکا و اسرائیل به دنبال مذاکرات به معنای واقعی کلمه نیستند.

به این ترتیب بنیامین نتانیاهو در خصوص مذاکرات شعار «مذاکرات برای مذاکرات آری. اما مذاکرات برای توافق هرگز.» را مد نظر قرار داده است.

این در حالی است که حماس نیز نسبت به طرح معروف به بایدن تاکنون چند بار انعطاف نشان داده و اعلام کرده است که ملاحظاتی دارد. اما با کلیت طرح بایدن موافق است. با این حال، اما نتانیاهو به قول معروف زیر میز مذاکرات زد و قواعد بازی را بهم ریخت. در واقع وقتی نتانیاهو حاضر به عقب نشینی نیست و چوب لای چرخ مذاکرات می‌گذارد، نمی‌توان به آینده مذاکرات خوشبین بود. برای نمونه نتانیاهو گفته نیروهایش را از مناطقی مانند گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا عقب نمی‌کشد. این رویکرد نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد مشکل حل شود.

بنابراین می‌توان گفت مذاکرات برای رژیم صهیونیستی نوعی وقت خریدن است. به عبارت دیگر رویکرد و راهبرد بنیامین نتانیاهو در ارتباط با مذاکرات این است که می‌خواهد گفتگو‌ها را به قول معروف زمانبر کند، چراکه امیدوار است با آمدن ترامپ می‌تواند به عنوان پیروز از میدان خارج شود.

افزون بر این در خصوص بحث ادامه مذاکرات و بازی با واژه مذاکرات از سوی آمریکا باید به این نکته نیز توجه داشت که این رویکرد به نوعی جمهوری اسلامی ایران را در خصوص خونخواهی شهید اسماعیل هنیه در بن بست قرار می‌دهد. در واقع اگر اقدامی در این خصوص از سوی ایران، لبنان و یا انصار الله یمن انجام شود آن‌ها بحث مذاکرات را مطرح می‌کنند. اما در حقیقت آمریکا با این رویکرد می‌خواهد عملیات خونخواهی شهید هنیه را به تاخیر بیندازد، چراکه امیدوار است به این شکل قضیه به نوعی فراموش شود. این در حالی است که ایران با این قضیه هوشمندانه برخورد کرده است. در واقع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که هیچ دخالتی در مذاکرات نمی‌کند و پرونده مذاکرات با خونخواهی مهمان ما متفاوت و جداست و این حق بین المللی ماست که پاسخ متجاوز را بدهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها