سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد

پیام‌های اولین سفر رئیس جمهور

یکی از پیام‌های سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق این است که موضوع روابط دو کشور با توجه به مواضع مشترک آن‌ها نسبت به مسائل مورد توافق در منطقه و در نظام بین‌الملل بسیار با اهمیت است و این پیام را به بدخواهان می‌دهد که کشور‌های موثر در منطقه یعنی کشور‌هایی که از جهت جغرافیا، جمعیت، منابع مختلف معدنی از جمله انرژی توانمندی‌های قابل توجهی دارند، روابط نزدیکی با یکدیگر داشته و خواهند داشت.
یکی از پیام‌های سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق این است که موضوع روابط دو کشور با توجه به مواضع مشترک آن‌ها نسبت به مسائل مورد توافق در منطقه و در نظام بین‌الملل بسیار با اهمیت است و این پیام را به بدخواهان می‌دهد که کشور‌های موثر در منطقه یعنی کشور‌هایی که از جهت جغرافیا، جمعیت، منابع مختلف معدنی از جمله انرژی توانمندی‌های قابل توجهی دارند، روابط نزدیکی با یکدیگر داشته و خواهند داشت.
کد خبر: ۱۴۷۲۱۵۶
نویسنده سید رضا صدرالحسینی | تحلیلگر مسائل منطقه

فردا رئیس جمهور کشورمان به عراق سفر خواهد کرد. در این خصوص باید توجه داشت که تعیین اولین سفر رئیس جمهوری ایران در دوره چهاردهم به عراق در حقیقت مفهومی بسیار عمیق را در خود نهفته دارد. در واقع این سفر به مفهوم این است که کشور همسایه و مسلمان ما نقاط مشترک فراوانی با ما دارد و روابط راهبردی در اولویت قرار گرفته است. به عبارت دیگر اینکه جمهوری اسلامی ایران، عراق را به عنوان اولویت اول روابط راهبردی مشخص کند در طول نزدیک به یک دهه گذشته به شیوه‌های مختلف بروز و ظهور پیدا کرده است.

یکی دیگر از پیام‌های سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق این است که موضوع روابط دو کشور با توجه به مواضع مشترک آن‌ها نسبت به مسائل مورد توافق در منطقه و در نظام بین‌الملل بسیار با اهمیت است و این پیام را به بدخواهان می‌دهد که کشور‌های موثر در منطقه یعنی کشور‌هایی که از جهت جغرافیا، جمعیت، منابع مختلف معدنی از جمله انرژی توانمندی‌های قابل توجهی دارند، روابط نزدیکی با یکدیگر داشته و خواهند داشت. به عبارت دیگر امکان جدا کردن این دو کشور در موضوعات مهم وجود ندارد.

به این ترتیب سفر آقای دکتر پزشکیان به عراق می‌تواند سبب نهایی و اجرایی شدن بسیاری از توافقات قبلی که بین مقامات ارشد جمهوری اسلامی و جمهوری عراق وجود داشته است نیز بشود. زیرا در این سفر حتما توافقات قبلی دو کشور مورد توجه قرار خواهد گرفت. افزون بر این نقاط مشترک در نگاه مقاومتی این دو کشور نیز مورد توجه خواهد بود. از دیگر مسائلی که در این سفر به آن‌ها توجه خواهد شد، می‌توان به خروج نیرو‌های فرامنطقه‌ای از منطقه فوق استراتژیک غرب آسیا، توافقات دو کشور در حوزه مسائل اقتصادی، تجاری، بانکی و بندری نیز اشاره کرد.

بنابراین شرایطی به وجود خواهد آمد که می‌توانیم بگوییم گام جدید و مثبتی در مسیر تعمیق روابط دو کشور برداشته خواهد شد. در این بین لازم به یادآوری است که این مساله قطعا بدخواهانی دارد و حتما دو کشور در مسیر نزدیکی به یکدیگر چالش‌هایی را از جانب کشور‌های فرامنطقه‌ای مشاهده کرده و خواهند کرد. به همین دلیل نسبت به چنین موضوعاتی نیز باید چاره اندیشی کرد.

علاوه بر این باید به این مساله نیز توجه داشت که قبل از سفر آقای دکتر پزشکیان به عراق موضوع خلع سلاح گروه‌های تروریست تجزیه طلب در استان‌های کردنشین عراق پیامی روشن و شفاف از جانب دولت عراق به جمهوری اسلامی در خصوص افزایش امنیت جدار مرزی دو کشور خواهد بود. این پیام می‌تواند برای اثبات همکاری‌های امنیتی عراق با جمهوری اسلامی در راستای تامین امنیت تجاری و اقتصادی مردم دو سمت مرز یعنی ایران و عراق بسیار بسیار روشن و شفاف باشد.

افزون بر این حتما آقای پزشکیان به عتبات عالیات نیز سفر خواهد کرد و این مهم نشان دهنده اهمیت جمهوری اسلامی ایران و عراق به موضوعی به نام ایدئولوژی شیعه و روابط مذهبی بین دو ملت است.

به این ترتیب حتما در گفتگو‌هایی که در این سفر انجام خواهد شد به موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه همکاری‌های تجاری، بندری، بانکی، سیاسی و امنیتی پرداخته خواهد شد و به این شکل می‌توان به مسائلی مانند تعمیق و گسترش روابط، اعلام مواضع مشترک نسبت به موضوعات و مسائل مورد علاقه دو کشور از جمله تامین امنیت منطقه توسط کشور‌های منطقه و تاکید بر خروج نیرو‌های فرامنطقه‌ای از منطقه راهبردی غرب آسیا امیدوار بود.

در این بین باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که زمینه گسترش روابط‌های دو کشور بسیار خواهد بود. اتصال بنادر، راه‌ها، راه آهن و گسترش روابط دیپلماتیک حتما در این سفر مورد تاکید است و البته پیام دیگر این سفر وحدت بین دو ملت برای رسیدن به نقاط مشترک مورد علاقه در حوزه‌های گوناگون است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها