پوریا ناظمی: کاوشگر رباتیک کپلر ‌که سال گذشته با هدف جستجوی دنیاهای جدید در فراسوی منظومه شمسی به فضا پرتاب شده بود موفق شد 5 سیاره فراخورشیدی پیدا کند. این 5 سیاره جدید به هیچ وجه شبیه سیاراتی نیستند که در منظومه شمسی وجود دارند و هر 5 سیاره غول‌های گازی (مانند سیاره مشتری) هستند که در فاصله بسیار نزدیکی از ستاره مادر خود در حال چرخشند. دمای سطحی 2 مورد از این سیارات بیگانه به بیش از 1650 درجه سانتیگراد می‌رسد، دمایی که در آن آهن نیز براحتی ذوب می‌شود.
کد خبر: ۳۰۴۹۷۷

به این ترتیب، 5 سیاره جدید به فهرست حدود 400 عضوی سیارات فراخورشیدی شناخته شده اضافه شد، اما این تازه آغاز راه برای ماموریت 591 میلیون دلاری کپلر است. این فضاپیما تا پایان دوره فعالیت خود که حداقل تا سال 2012 ادامه خواهد داشت به طور دائم منطقه‌ای از آسمان در میان صورت‌های فلکی دجاجه و شلیاق را که شامل بیش از 150هزار ستاره است زیر نظر خواهد داشت و با کمک رصدهای پیگیر خود، دنبال افت نورهای کوچکی خواهد بود که بر اثر گذر سیارات فراخورشیدی از مقابل قرص ستاره مادرشان رخ می‌دهد.

این افت نورهای اندک به کمک یک دوربین حساس دیجیتال 95 مگاپیکسلی ضبط و از سوی دانشمندان تحلیل می‌شود. هدف اصلی ماموریت کپلر، یافتن سیاراتی مانند زمین است که به دور ستاره‌های دیگر می‌چرخند و به سیارات زمین مانند معروف هستند. یافتن چنین سیاراتی می‌تواند کمک قابل توجهی به شناخت ما از منشا و نحوه شکل‌گیری سیاره زمین کند و از سوی دیگر گام بزرگی در جستجوی حیات در کیهان به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها