با هر بار مراجعه به پزشک و گرفتن نسخه دارویی آن، با یک کیسه بزرگ از داروهای رنگارنگ به منزل باز می‌گردیم. گاهی پیش آمده که داروها را تا آخر دوره مصرف نمی‌‌کنیم و اضافه آن را به داروخانه کوچک منزل سرازیر می‌کنیم. اما آیا واقعا هم از کارکرد یا خاصیت هر کدام از این داروها خبر دارند؟ آیا می‌دانید که هر دارویی علاوه بر داشتن خاصیت ضد بیماری، یک یا چند خاصیت مضر نیز دارند؟
کد خبر: ۳۰۱۸۱۴

کمتر کسی پیدا می‌شود که دفترچه راهنمای مصرف و مضرات دارو را به‌طور کامل مطالعه کند. اما بد نیست شما هم از کلیه داروهای مصرفی خود کمی اطلاع پیدا کنید تا دست‌کم در مواردی که ممکن است این دارو به‌جای درمان به شما آسیب بزند، از آن جلوگیری کنید.

برنامه‌ای که امروز قصد معرفی آن را داریم، اطلاعات بسیاری از داروهای موجود در اختیار قرار می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند شامل نام دارو، نوع و میزان دوز ‌آن، به‌همراه مضراتی که ممکن است گریبان‌گیر شود و همچنین نحوه مصرف این دارو باشد. البته در مورد نحوه مصرف، توصیه ما بر این است که از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید. چون هر قدر هم که داروشناس خوبی باشید، ممکن است، پزشک خوبی نباشید! پس لطفا دور مصرف خودسر را همین الان یک خط قرمز بکشید و برای معرفی قسمت‌های مختلف این برنامه با ما همراه باشید.

 نرم افزار IR Daroo

این نرم‌افزار بر اساس استاندارد‌های زبان برنامه‌نویسی جاوا تهیه و تنظیم شده، پس برای استفاده از آن نیاز به داشتن سیستم‌عامل خاصی نیست و روی تمام گوشی‌هایی که سیستم جاوا2 دارند، قابل اجراست. پس از اجرای برنامه، منویی را مشاهده خواهید کرد که کاملا ساده و بر اساس اطلاعات و دانسته‌های پزشکی، دارویی و خوراکی دسته‌بندی شده است. اطلاعات پایه این نرم‌افزار شامل بخش‌های داروهای ژنریک ایران، داروهای گیاهی، گیاهان دارویی، واکسیناسیون، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها،مواد معدنی، خواص سنگ‌ها، مواد اعتیادآور، خوراکی‌ها، کالری، کنترل وزن، کنترل غذایی، بیماری‌ها، شناسایی مزاج‌ها، خواص رنگ‌ها، کمک‌های اولیه، خود هیپنوتیزم، حقوق بیماران، بدن انسان، درمان بدون دارو، احادیث بهداشتی و درمانی و اطلاعات مفید دیگر است. در هر کدام از این بخش‌ها موارد مهم و اطلاعات مفیدی از ‌آن‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرند.

در قسمت داروی‌های ژنریک ایران، شما می‌توانید به فهرست داروهای ساخته شده در ایران بر اساس حروف الفبا دسترسی داشته باشید. همچنین ‌این داروها بر اساس کارکرد خود نیز دسته‌بندی شده‌اند که این کارکردها شامل داروهای پادزهرها، ضدمیکروب‌ها، ضدانگل‌ها، ضدسرطان و موارد دیگر است که شما می‌توانید بر اساس پایه بیماری به دارو‌های مصرفی آن مریضی دسترسی سریع‌تری داشته باشید.

همچنین بعد از پیدا کردن هر دارو، با کلیک روی ‌آن‌ها شما به اطلاعاتی همچون موارد مصرف، مکانیسم، فارماکوکینتیک، هشدار‌ها، عوارض‌، تداخل‌، نکته‌ها، طریقه مصرف در سنین مختلف (انواع مدل‌های تزریقی، خوراکی و ...) و نحوه اشکال ‌آن‌ها به‌روشنی توضیحاتی داده شده که با خواندن ‌آن‌ها می‌توانید اطلاعات کاملی از داروی مصرفی خود به‌دست آورید. مواردی که ذکر شد، در قسمت «دارو‌های شیمیایی و گیاهی» موجود است و طریقه استفاده از آن قسمت‌ها نیز مانند توضیحات بالاست.

در قسمت گیاهان دارویی نیز انواع گیاهان به‌همراه توضیحاتی در رابطه با ویژگی‌های ‌آن‌ها ذکر شده، اما تاکید شده که معرفی ویژ‌گی‌های ‌آن‌ها تنها در حد اطلاع‌رسانی است و مصرف ‌آن‌ها را بدون مشورت با پزشک متخصص و افراد مجرب به شما پیشنهاد نمی‌کند.

در قسمت واکسیناسیون آمده که شما باید در طول زندگی در چه سنینی، از چه واکسن‌هایی استفاده کنید تا در برابر بعضی بیماری‌ها مصون بمانید.

در قسمت ویتامین‌ها، انواع ‌آن‌ها بر اساس حروف الفبا مشخص شده که با وارد شدن به آن می‌توانید به اطلاعاتی همچون موارد استفاده و منابعی که می‌توان از ‌آن‌ها این نوع ویتامین را به‌دست آورد، دسترسی پیدا کنید. به‌طور مثال، ویتامین B1 در پیش‌گیری از بیماری‌هایی همچون میگرن و سردرد و ... مفید است و  در خوردنی‌هایی همچون گوشت، سبوس گندم و... به‌میزان زیاد یافت می‌شود. این اطلاعات در رسته پروتئین‌ها و مواد معدنی هم به همین شکل قابل دریافت است. علاوه بر اطلاعات دارویی، این برنامه از اطلاعات مفید دیگری نیز بهره‌مند است؛ به‌طور مثال در قسمت خواص رنگ‌ها و سنگ‌ها می‌توانید به اطلاعاتی در مورد ‌آن‌ها دست یابید.

اگر هم به فکر بالا بردن یا پایین آوردن وزن خود هستید، بخش کنترل وزن و کالری‌ها کمک شایانی به شما می‌کنند؛ در قسمت کنترل وزن می‌توانید وزن ایده‌آل خود را نسبت به سن و قد خود به‌دست آورید و طبق اصول با استفاده از بخش کالری و تامین کالری‌های مورد نیاز بدن، نسبت به کاهش یا افزایش وزن خود اقدام کنید. در قسمت بیماری‌ها نیز فهرستی از بیماری‌ها به‌همراه علل به‌وجود آمدن ‌آن‌ها وجود دارد که با در نظر گرفتن علل ‌آن‌ها می‌توانید از مبتلا شدن به آن بیماری‌ها جلوگیری کنید.

این برنامه از بخش‌های بسیار متنوع و جالب دیگری تشکیل شده است، اما ما نمی‌توانیم تک‌تک آن بخش‌ها را برای شما توضیح دهیم. برنامه به زبان فارسی تهیه شده و شما با یک بار کار کردن می‌توانید از زیر و بم برنامه اطلاع حاصل کنید. همچنین اگر مانند ما خواهان نسخه‌ای از این برنامه هستید، از نشانی زیر نسخه‌ای از آن را دریافت کنید:

http://www.persianmobiles.com/mobile259.html

پژمان عاملی‌فرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها