محققان دانشگاه بیرمنگام، یک پیل سوختی طراحی کرده‌اند که الکتریسیته لازم را از گلوکز و دیگر قندهای شناخته شده تحت عنوان کربوهیدرات‌ها جمع‌آوری می‌کند. اساسا این پیل، یک باتری با مخزن گاز است. شاید روزی قندها و کربوهیدرات‌ها که یکی از منابع تامین انرژی بدن انسان هستند، بتوانند منبع تغذیه‌ای برای ابزارهای مکانیکی ما باشند یا سوخت لازم برای خانه‌ها و ماشین‌های ما را تامین کنند.
کد خبر: ۲۸۶۶۱۸

محققان معتقدند کربوهیدرا‌ت‌ها سرشار از انرژی هستند و کاری که باید انجام شود، این است که توسط یک کاتالیزور مورد نیاز، الکترون‌ها از گلوکز استخراج و به سمت الکترود‌ها انتقال داده شود.

پس از بررسی‌های لازم جهت دستیابی به کاتالیزور مناسب برای این منظور محققان به نتایج جالبی دست یافتند و متوجه شدند سم گیاهی یا همان علف‌کش‌های معمولی، یک راه‌حل جالب توجه و حیرت‌انگیز برای این مساله هستند. تاثیر این سموم، موهبتی برای باتری‌هایی است که توسط محققان و براساس کربوهیدرات‌ها طراحی شده‌ است.

نکته جالب توجه این است که این سموم گیاهی ارزان بوده و به‌وفور در دسترس هستند. این در حالی است که پیل سوختی هیدروژنی که توسط شرکت جنرال موتور طراحی شده، نیاز به پلاتین به عنوان کاتالیزور دارد که بسیار هزینه‌بر و گران است.

مرحله بعدی که محققان روی آن متمرکز شده‌اند، افزایش توان این پیل‌های سوختی در حین ارتقا و بهینه‌سازی آن است.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد نرخ تبدیل در این فرآیند 29 درصد است. به عبارتی از هر 24 الکترون موجود در هر مولکول گلوکز، 7 الکترون به سمت الکترود منتقل می‌شود.

با این طرح محققان نشان دادند که ما می‌توانیم از گلوکز چیزهای بیشتری نسبت به آنچه افراد قبلی به دست آورده‌اند، داشته باشیم و استخراج کنیم.

محققان اکنون در تلاشند تا هرچه می‌توانند قدرت و توان به دست آمده از این فرآیند را قوت بخشیده و ارتقا دهند تا به لحاظ تجاری این طرح، قابل سرمایه‌گذاری بوده و بازار را به سمت خود جذب کند.

مترجم: آتنا حسن‌آبادی
منبع: science daily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها