در هشتگرد راه‌اندازی شد

نخستین گلخانه خورشیدی کشور

مدیرکل دفتر گل و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا پایان سال جاری نخستین گلخانه خورشیدی کشور به صورت پایلوت تحقیقاتی در هشتگرد کرج راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر: ۲۷۹۰۷۷

میربهروزغیبی در گفتگو با مهر در کرج اظهار داشت: در سال اصلاح الگوی مصرف برای کاهش مصرف انرژی در گلخانه‌ها و نیز صرفه‌جویی در آب و خاک، نخستین گلخانه خورشیدی به صورت تحقیقاتی در منطقه هشتگرد کرج راه‌اندازی می‌شود. 

وی افزود: این گلخانه در مساحت 500 متر مربع با الگوی گلخانه‌‌های خورشیدی ارزان قیمت و بدون تکیه بر هیچ گونه سوخت فسیلی و گاز راه‌اندازی می‌شود که در آن از مصالح بومی و ارزان استفاده می‌شود. 

مدیرکل دفتر گل و گیاهان زینتی و قارچ های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی افزود: این گلخانه با استفاده از دانش بومی و مصالح موجود در کشور ساخته می‌شود به گونه‌ای که بیشترین زاویه تابش خورشید در آن لحاظ خواهد شد و همچنین از عایق‌های مطمئن برای حفظ انرژی ذخیره شده در گلخانه استفاده می‌شود. 

وی با اشاره به محصولات قابل کشت در این گلخانه گفت: همه محصولات سبزی و صیفی و گل و گیاهان زینتی، گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل و سایر محصولات گلخانه‌ای در این گلخانه‌ها کشت می شود.

غیبی افزود: این گلخانه به صورت تحقیقاتی و ترویجی تا پایان سال جاری در منطقه هشتگرد راه‌اندازی شده و حتی در مناطق سردسیر کشور نیز قابل احداث خواهد بود.

کاهش انرژی فسیلی تا 90 درصد

این کارشناس تاکید کرد: مصرف انرژی فسیلی در این گلخانه‌های خورشیدی تا 90 درصد کاهش می‌یابد و با حداقل مصرف انرژی آن هم در فصل سرما، گرمای داخل گلخانه ایجاد خواهد شد. 

وی گفت: با تلاش کارشناسان سعی شده از مصالح بومی مانند دیوارهای گلی و سایر مصالح موجود در کشور برای عایق‌کاری گلخانه‌های خورشیدی استفاده شود و پیش بینی می‌شود در هر استان حداقل 2 تا 3 هزار هکتار گلخانه خورشیدی در آینده ایجاد شود. 

غیبی تاکید کرد: در گلخانه‌های خورشیدی حداکثر صرفه‌جویی در انرژی ایجاد خواهد شد و این طرح تاثیر مثبتی در ایجاد اشتغال در سطح روستاها برای فرزندان کشاورزان و فارغ التحصیلان کشاورزی خواهد داشت. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها