یک متخصص تغذیه اعلام کرد:

سیگاری‌ها در معرض پوکی استخوان

مرتضی صفوی متخصص تغذیه گفت: افراد سیگاری و همنشینان آنها بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند و زنانی که سیگار می‌کشند، دچار پوکی استخوان شدیدتری می‌شوند.
کد خبر: ۲۶۴۶۴۸

این متخصص تغذیه افزود: پوکی استخوان یا استئوپوروز حالتی است که در آن استخوان شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش پیدا می‌کند و پوکی استخوان بعد از سن 35‌سالگی شروع می‌شود و حدود نیمی از زنان مسن‌تر از 45 سال به پوکی‌استخوان مبتلا می‌شوند.

وی گفت: این شکستگی‌ها در گردن، استخوان ران، مهره‌های ستون فقرات و استخوان‌های مچ دست، حتی گاهی شکستگی‌های خود به خود مهره‌ها، گردن و استخوان ران هم دیده می‌شود.

این متخصص تغذیه گفت: استخوان همانند یک ساختمان است که دارای اسکلت‌بندی، دیوار چینی و ملات بین آجرهاست.

اسکلت این استخوان‌ها از رشته‌های قوی و محکمی به نام رشته‌های کلاژن تشکیل شده که ما بین رشته ها را املاح کلسیم پر می‌کند و از آنجا که استخوان بافتی زنده است و محتوی مقدار زیادی سلول‌های جوان و بالغ استخوانی است، وظیفه ساختن بافت استخوان‌ها را به عهده دارد.

صفوی گفت: پوکی استخوان عارضه‌ای است که با بالا رفتن سن به‌وجود می‌آید و در نتیجه از استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و در نتیجه از مقاومت آن کم می‌شود و بتدریج در سنین بالاتر با سرعتی کم، از تراکم استخوان‌ها کم شده و با بالارفتن سن، پوک می‌شود.

همنشینان افراد سیگاری هم در معرض پوکی استخوان

وی افزود: در زنان بعد از سن یائسگی به علت توقف ترشح هورمون‌های زنانه که نقش مهمی در استحکام استخوان‌ها دارد، شیوع پوکی استخوان زیادتر می‌شود.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: پوکی استخوان در بین زنان بعد از سن یائسگی بسیار شایع است و زنان بیش از مردان به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند و مصرف سیگار و قهوه زیاد هم، در پوکی استخوان موثر است.

صفوی گفت: همنشینان افراد سیگاری هم در معرض پوکی استخوان زودرس هستند و زنانی که سیگار می‌کشند، دچار پوکی استخوان شدیدتری می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها