توافق احزاب و جناح‌های سیاسی لبنان بر سر نحوه تقسیم قدرت

سعد حریری، نخست‌وزیر جدید لبنان شد

گروه بین الملل: میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان سرانجام عصر دیروز به سعد حریری، رهبر فراکسیون المستقبل در کابینه لبنان و برجسته‌ترین چهره در ائتلاف غربگرای 14 مارس ماموریت داد کابینه جدید را تشکیل دهد. این خبر روز گذشته اولین بار از سوی شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب‌الله لبنان پخش شد تا شائبه کارشکنی این جنبش و سایر اعضای ائتلاف 8 مارس در روند معرفی حریری به عنوان نخست‌وزیر جدید لبنان برطرف شود.
کد خبر: ۲۶۲۸۳۹

رئیس‌جمهور لبنان با توجه به در اکثریت قرار داشتن جناح 14 مارس در پارلمان و حمایت 86 تن از نمایندگان با انتخاب حریری به عنوان نخست‌وزیر روز گذشته از او خواست به دلیل پایان دوره فواد سنیوره مسوولیت تشکیل کابینه را بر عهده گیرد.

قرار است نبیه بری، رئیس شیعه پارلمان به دیدار سلیمان برود و پس از رایزنی‌های بدوی در مورد تشکیل دولت جدید، حریری به بعبدا، کاخ ریاست‌جمهوری لبنان فراخوانده شود تا به طور رسمی حکم نخست‌وزیری را دریافت کند.

انتخاب حریری به نخست‌وزیری به حدود دو هفته رایزنی بر سر چگونگی تقسیم پست‌های در نظر گرفته شده در قانون اساسی لبنان پایان داد. در راستای تقسیم‌بندی‌های مذهبی در قانون اساسی لبنان پست ریاست‌جمهوری به مسیحیان مارونی، نخست‌وزیری به اهل تسنن و ریاست مجلس به شیعیان سپرده شده است.

شادی هواداران حریری

با اعلام خبر انتخاب حریری به نخست‌وزیری لبنان هزاران تن از طرفداران وی دیروز در خیابان‌های بیروت به جشن و شادمانی پرداختند.

از آنجا که اکثریت نمایندگان پارلمان لبنان (86 نفر از مجموع 128 نماینده) از نامزدی حریری 39 ساله حمایت کرده بودند، انتخاب وی به این سمت دور از انتظار نبود. این در حالی بود که نمایندگان وابسته به جنبش حزب‌الله و میشل عون به نامزدی حریری رای ممتنع دادند. از میان گروه‌های اقلیت پارلمان لبنان نیز تنها جنبش شیعی امل به ریاست بری به پیشنهاد نخست‌وزیری حریری رای داد.

واکنش حریری

حریری بلافاصله با اعلام این خبر طی سخنانی به حق لبنان در دفاع از استقلال و تمامیت ارضی و مقابله با تهدیدات اسرائیل تاکید کرد.

او که با حکم میشل عون عملا پا جای پای رفیق حریری، پدرش که دو بار به نخست‌وزیری لبنان رسیده بود، گذاشت، دیروز گفت: در برابر کسانی که به اکثریت رای ندادند، متعهدیم که صدایشان را بشنویم و منافع و دغدغه‌های آنها را مد نظر قرار دهیم.

وی افزود: ما همچنین در تبلیغات انتخاباتی متعهد شده بودیم که دولت وحدت ملی تشکیل دهیم که از فراکسیون‌های مختلف در آن عضویت داشته باشند و اکنون به دنبال اجرای این وعده هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها