مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز با اشاره به سقوط قیمت گوگرد در طی چند ماه گذشته از 700 دلار به 40 تا 50 دلار در هر تن، گفت: پیش بینی می شود با تکمیل فازهای باقی مانده پارس جنوبی میزان تولید گوگرد کشور افزایش یابد.
کد خبر: ۲۶۰۶۴۲

به گزارش مهر، ناصر نوروز شاد در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت بازارهای جهانی گوگرد، با بیان اینکه اخیرا دولت چین در راستای تنظیم بازار و اجتناب از افزایش بی رویه بهای گوگرد و فرآورده های آن، اقدام به اعمال سیاست های گمرکی ویژه ای کرده است، گفت: در این رابطه عوارض 110درصدی صادرات در برخی از ماههای سال را به 10درصد کاهش داده است.

وی این راهکار را شیوه ای برای کنترل تقاضای بازار عنوان کرد و افزود: با این روش از کاهش یا افزایش یک باره قیمت ها جلوگیری شده و رکود موجود نیز برطرف می شود.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر عمده ترین خریداران گوگرد ایران کشورهای چین، هند، بنگلادش و پاکستان هستند.

وی همچنین به تولید سالانه سه تا چهار میلیون تنی گوگرد در کشورهای عربستان و کانادا اشاره کرد و یادآور شد: در 2 ماه گذشته برخی تولید کنندگان حوزه دریای سیاه مانند لهستان و اوکراین هر تن گوگرد تولیدی خود را بین صفر تا 10 دلار فروخته اند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز افزود: کاهش قیمت فوق سبب شده است که کشورهای بزرگ تولید کننده گوگرد تلاش کنند تا گستره مصارف داخلی گوگرد را افزایش دهند تا از این طریق مصرف گوگرد به سمت صنایع داخلی هدایت شود.

نوروز شاد با تأکید بر لزوم کاهش هزینه حمل و نقل برای حمل گوگرد، جهت رونق صنایع مرتبط در داخل کشور، اظهار کرد: مذاکرات برای حمل ارزان تر گوگرد از خانگیران همچنان ادامه دارد، ضمن آنکه برای یافتن کاربردها و مصارف دیگر گوگرد علاوه بر بنتونیت، بتن و آسفالت گوگردی تلاش هایی می شود، که نمونه های پایلوت آن در حال اجراست .

وی اظهار داشت: در شرکت ملی گاز ایران پیش بینی می شود پس از پایان نتایج این اقدامات، میزان این مصارف گوگرد در داخل بیشتر شود.

نوروزشاد تصریح کرد:هم اکنون دانش گسترش کاربردهای جدید گوگرد در کشور وجود دارد و مراکز علمی دانشگاهی نیز این موضوع را تأیید کرده اند اما معمولا مجریان طرح برای اجرائی کردن این مصارف بر تأیید مهندسان مشاور نیاز دارند و باید با متنوع کردن نمونه های ارائه شده مصارف گوگرد، آنها را تشویق کنیم.

وی با اشاره به این که با تکمیل فازهای باقی مانده پارس جنوبی، مقدار قابل توجهی گوگرد به صورت روزانه تولید خواهد شد، بیان کرد: یکی از مصارف گوگرد، برای تولید اسید سولفوریک به عنوان کاتالیزور ساخت اسید فسفریک و کود شیمیایی است.

به گفته این مقام مسئول اما با این وجود شاهد کاهش تقاضا برای کودهای شیمیایی هستیم، از سوی دیگر در کشوری مانند هند نیز، اعمال دستور کاهش گوگرد بنزین و گازوئیل، که منجر به تولید گوگرد ناشی از جداسازی این ماده از سوخت های مصرفی فوق شده، تقاضا آن را کاهش داده است.

او با بیان اینکه در 8 ماهه نخست سال گذشته، به دلیل افزایش تقاضای بازار، قیمت گوگرد با افزایش شدید رو به رو شده بود، تبیین کرد: به طوری که حتی در یکی از مقاطع، سطح قیمتها تا سقف 800 دلار در تن نیز رسید.

نوروز شاد بیان کرد: افزایش تقاضا بیشتر از سوی کشور چین بود که ناشی از ارائه تسهیلات و جوائز صادراتی به صادرکنندگان مشتقات گوگردی آن کشور بوده است.

وی افزود: شرکت بازرگانی گاز نیز در مقطعی موفق به صادرات گوگرد با قیمت های حدود 700 دلار در هر تن شد، اما با ایجاد رکود جهانی اقتصاد، بازار با عدم تقاضا برای گوگرد به ویژه گوگرد کلوخه مواجه شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران یادآور شد: قیمت گوگرد در طی چند ماه گذشته همواره با سقوط چشمگیری مواجه بوده و در حال حاضر به حدود50 تا40 دلار در تن کاهش یافته است.

وی با بیان این که حمل گوگرد کلوخه به دلیل آثار زیست محیطی می تواند تبعات منفی به همراه داشته باشد، تصریح کرد: هم اکنون با کمک خریداران تدابیری اندیشیده شده تا برای حمل گوگرد کلوخه به مقصد برخی از کشورها از کانتینر استفاده شود که این امر منجر به کاهش مشکلات زیست محیطی آن خواهد شد.

نوروز شاد خاطر نشان کرد: اما استقبال از گوگردهای کانتینری توسط مشتریان برخی از کشورها همچون اندونزی اخیراً افزایش پیدا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها