بررسی برنامه‌های مجلس هشتم در دومین سال کاری

اولویت‌های خانه ملت

گام‌های بلند برای آینده مطلوب‌تر در جهت اهداف تبیین شده از الزامات و اولویت‌هایی است که مسوولان دستگاه‌های اداره‌کننده قوا بر آن تاکید دارند.با تغییر سال فصل نوینی در برنامه‌ها و اهداف، قوانین و اجرای آن از سوی مسوولان و اداره‌کنندگان کشور طراحی و ارائه می‌شود تا پویایی، کارآمدی و توانمندی دستگاه‌ها افزایش یابد.
کد خبر: ۲۵۱۲۹۲

در دنیای پویا، پیچیده، متلاطم و پرتحرک و رقابت امروز جهان دولت‌ها موظفند در جهت توانمندسازی و مشارکت مردمی، رفتارهای مسوولانه داشته باشند و برنامه‌های بلندمدتی را برای آینده کشور طراحی کنند.

مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه قانونگذار، یکی از بازوهای اساسی قوه مجریه به شمار می‌رود که بر نحوه اجرای قوانین نظارت دارد.

تبیین اهداف و طرح مسائل مهم که فرد فرد جامعه را با خود درگیر کرده است و بررسی کارشناسی در توانمند سازی این قوه (مقننه)‌ منجر شده که کمیسیون ‌های تخصصی مجلس به عنوان ابزارهای قدرت خانه ملت در امر تصمیم‌گیری برای تبیین قوانین، با بهره‌گیری از کارشناسان و دعوت از مجریان و دریافت اطلاعات، تصمیمات را با دانش و پیامدهای آن لحاظ کنند.

مجلس شورای اسلامی با تکلیفی که از سوی بزرگان نظام همه ساله ارائه و رهنمود می‌شود، برنامه‌ها و راهکارهایی را در سال کاری خود برنامه‌ریزی می‌کند.

به گفته مسوولان کمیسیون‌های تخصصی مجلس، اولویت‌های دسته‌بندی شده در مجلس بر اساس اولویت‌ های سند چشم‌انداز ، برنامه‌های توسعه و اصلاح الگوی مصرف تبیین شده و بر این مبنا، هر کمیسیون بر اساس وظیفه محوله و حیطه اختیارات تلاش دارد اولویت‌های مطرح در جامعه را به عنوان موارد اساسی مدنظر قرار دهد و در تعاریف و چشم‌انداز و برنامه بگنجاند.

اصلاح الگوی مصرف

در خصوص چشم‌انداز و اولویت‌های پیش رو در سال 88 جواد آرین‌منش، نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی یکی از موارد مهم و پیش رو را پرداختن به راهکارهای فرهنگی در اصلاح الگوی مصرف که در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته می‌داند و تاکید دارد که کمیسیون فرهنگی در جهت این هدف بیانیه‌ای را صادر کرده و از نهادهای فرهنگ‌ساز مانند آموزش و پرورش،  دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی ، حوزه‌های علمیه ، مساجد و ائمه جمعه و جماعات که در این زمینه مشغول آموزش هستند نیز خواسته است که بسترها و زیرساخت‌ها را در این شرایط فراهم کنند.

وی از دیگر موارد مهم و دارای اولویت در سال جدید برای کمیسیون فرهنگی را پیوست فرهنگی دانست و تاکید کرد، طرحی در ارتباط با الزام دولت به پیوست فرهنگی که مورد توجه رهبری نیز قرار گرفته و در واقع بخشی از مهندسی فرهنگی محسوب می‌شود، در حال پیگیری است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی از دیگر موضوعات را ارتقای جایگاه مساجد و کارآمدی این مکان مقدس دانست و خاطرنشان کرد که کارگروه ویژه‌ای در این زمینه تشکیل شده و نمایندگانی از کمیسیون‌های مختلف و رئیس کمیسیون فرهنگی (غلامعلی حدادعادل)‌ در این کارگروه شرکت دارند تا موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به مبحث مهم رسانه‌ها و داشتن قانونی مناسب خاطرنشان کرد که کمیسیون فرهنگی به دنبال تصویب طرح جامع نظام رسانه‌ای با همکاری دولت و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا هر چه سریع‌تر تکلیف رسانه‌ها از بعد حمایتی و نظارتی مشخص شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به این که با توجه به تنوع در رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های جدید ، خبرگزاری‌ های غیردولتی و گسترش روزافزون پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و وبلاگ ‌ها ، نیازمند نظارت و حمایت هستیم تاکید کرد که امیدواریم در سال جدید با همکاری نهادهای ذی‌ربط هرچه سریع‌تر چنین قانونی در مجلس هشتم و در صحن علنی به تصویب برسد.

طرح جامع انرژی

حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس از مهم‌ترین اولویت‌های کمیسیون تحت نظارتش را تصویب طرح جامع انرژی می‌داند و تاکید دارد این طرح مدت‌هاست که در کمیسیون مورد پیگیری است.

وی با اشاره به این که اصلاح الگوی مصرف که در سخنان رهبری مورد تاکید قرار گرفته، از اولویت‌های مهم کمیسیون انرژی است و به همین منظور طرح جامع انرژی که در مباحث انرژی فسیلی، سوخت‌ها و نحوه مصرف آب و برق است مورد پیگیری است، خاطرنشان کرد: البته این طرح از 5 ماه پیش آغاز شده و اگر اولین گزارش آن آماده شود، آن را اعلام می‌کنیم.

وی پیگیری نحوه فعالیت‌‌های استخراج، اکتشاف، بهره‌برداری، تولید، مصرف و صادرات را از موارد مهم پیگیری کمیسیون در سال اصلاح الگوی مصرف دانست و بیان کرد: در طرح جامع، تمام راه‌حل‌‌ها در این خصوص دنبال شده است.

رئیس کمیسیون انرژی از دیگر اولویت‌های کمیسیون را پیگیری اساسنامه شرکت نفت، گاز و پتروشیمی عنوان و خاطرنشان کرد که به دلیل عدم ارائه لایحه از سوی دولت و نبود اساسنامه هرساله باعث شده این شرکت‌ها در فصل بودجه مورد ایراد شورای نگهبان قرار گیرند، لذا قرار است طرحی قانونی تهیه و به صحن علنی مجلس ارائه شود.

کاتوزیان از دیگر موارد مدنظر کمیسیون در سال جدید را انطباق دستگاه‌های اجرایی در بخش انرژی با قوانین و برنامه توسعه، چشم‌انداز 20 ساله و قانون بودجه سالانه عنوان و خاطرنشان کرد: موضوع قراردادهای نفتی، گازی و برق مورد توجه جدی کمیسیون است و حتی به وزرای مربوطه نیز تذکر داده شده که در این بخش با مجلس شورای اسلامی هماهنگی دقیق و تنگاتنگی داشته باشند.

وی با اشاره به اصل 77 قانون اساسی که تاکید دارد عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد، اعلام کرد: برخورد مناسبی از طرف وزارتخانه‌ها با این قانون صورت نگرفته است.

کاتوزیان بحث هدفمند کردن یارانه‌ها را از دیگر الزامات و توجهات کمیسیون در سال پیش‌رو دانست و افزود: از آنجا که کمیسیون ویژه‌ای در مجلس با همین عنوان تشکیل شده موارد مقرر در این لایحه با دقت هرچه تمام‌تری مورد بحث کارشناسی قرار خواهد گرفت تا هرچه سریع‌تر در موارد مربوط به حامل‌های انرژی پیگیری شود.

نظارت، اولویت اساسی کمیسیون اقتصادی

غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، چشم‌انداز کمیسیون مورد مدیریتش را اولویت‌های ارائه شده از سوی دولت می‌داند و تاکید می‌کند که اولویت اساسی این کمیسیون، کار نظارتی بر اجرای سیاست‌های اصل 44 خواهد بود که در حال حاضر قرار است برای آن کمیسیون ویژه‌ای نیز تشکیل شود.

اولویت‌های دسته‌بندی شده در مجلس بر اساس اولویت‌های سند چشم‌انداز، برنامه‌های توسعه و اصلاح الگوی مصرف تبیین شده است

وی در تعریف اولویت‌های سال جدید کمیسیون اقتصادی با اشاره به نظارت بر عملکرد بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها و وزارت بازرگانی در جهت تنظیم بازار و قیمت‌های واردات و صادرات و تنظیم نرخ تعرفه‌ها خاطرنشان کرد: نظارت بر وزارت اقتصاد و دارایی از جهت خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها  که بخشی از سیاست‌های اصل 44 را نیز مشمول می‌شود  نظارت بر وظایف ذاتی و نواقص و مشکلاتی که در کار گمرک و سازمان امور مالیاتی وجود دارد، قطعا مورد توجه کمیسیون اقتصادی خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم در سال جاری، قانون عملیات بانکی بدون ربا را چه به صورت طرح یا لایحه مورد بازنگری قرار دهیم، گام جدی در این خصوص برداشته‌ایم.

بهبود حمل و نقل

علی‌اکبر آقایی، رئیس کمیسیون عمران در انتقاد از عملکردهای گذشته و با اظهار تاسف از برنامه‌هایی که کمیسیون داشته؛ ولی نتوانسته اجرایی کند، گفت: کمیسیون عمران در جهت تصویب قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، درخصوص ساماندهی و تولید عرضه مسکن، قدم‌های خوبی برداشت و این انتظار بود که دولت برحسب آنچه مصوب مجلس بود، اعتبارات لازم را در جهت ساخت زیربناها و حمل‌ونقل و مسکن بردارد؛ اما متاسفانه با وجود تاکید قانون، قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت  که به پیشنهاد دولت ارائه شده بود و باید هر سال 10 هزار میلیارد تومان برای حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری و درون‌شهری اختصاص می‌یافت  به دلیل کاهش قیمت نفت اختصاص نیافت و تنها 5000 میلیارد تومان مصوب شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب و توجه ایشان به اصلاح الگوی مصرف خاطرنشان کرد: ما امسال اتمام طرح‌های نیمه‌تمام را در اولویت کاری خود داریم و قطعا اجازه نمی‌دهیم پروژه‌های جدید و بدون توجیه به تصویب برسد.

وی توسعه ترانزیت، حمل‌ونقل، راه‌آهن، توسعه شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی شمال، جنوب، شرق، غرب و بهبود حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری را از موارد مهم و مورد پیگیری کمیسیون دانست.

آقایی با اشاره به بخش مسکن و موارد مورد پیگیری کمیسیون خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش قیمت در بخش مسکن، کمیسیون تلاش دارد این کاهش به رکود تبدیل نشود و دولت تسهیلات لازم را برای خریداران و بالا بردن قدرت خرید، اختصاص دهد تا چرخه تولید متوقف نشود.

رئیس کمیسیون عمران، رشد مسکن و سرمایه‌گذاری در این بخش را مرتبط با اقتصاد ملی و اشتغال ذکر کرد و گفت: تصویب‌ برنامه 5 ساله قطعا از اولویت‌های آینده کمیسیون و مطابق با سند چشم‌انداز خواهد بود.

نگاه ویژه به امنیت مرزها

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به این که اهداف این کمیسیون در سال پیش رو در 3 کمیته دفاعی، سیاست خارجی و امنیت داخلی اولویت‌بندی شده، تاکید کرد: در بعد امنیت داخلی، اولویت با امنیت مرزهاست.

به همین دلیل بودجه مناسبی در این زمینه اختصاص یافته و ما معتقدیم این مساله باید بخصوص در مرزهای شرقی با جدیت مورد عنایت قرار گیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی در ادامه خاطرنشان کرد: این کمیسیون جلسات متعددی با وزارت کشور و نیروی انتظامی و کسانی که دست‌اندرکار امنیت مرزها هستند، داشته و قرار است سال آینده به نحو ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم بروجرد با تایید طرح ارتقای امنیت اجتماعی که از سوی نیروی انتظامی برای مبارزه با اراذل و اوباش صورت گرفته، افزود: در کمیسیون، تاکید شده که این طرح، خاطره خوبی در جامعه ایجاد کرده؛ لذا باید در اولویت‌های سال بعد نیز قرار گیرد.

بروجردی با اشاره به وضعیت سیاست خارجی کشور و مساله هسته‌ای که از نظر جهانیان مورد توجه جدی است و اهمیت بالایی دارد، تاکید کرد: تحولات اخیر در مسائل هسته‌ای جمهوری اسلامی، جایگاه کشور را متفاوت‌تر از گذشته کرده و همین امر منجر به آن شده که امروز معتقد باشیم چیزی تحت عنوان غنی‌سازی باید از دستور کار مذاکرات تیم هسته‌ای خارج شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی از دیگر اولویت‌های امسال مجلس را توجه بیشتر به همسایگان در عرصه سیاست خارجی عنوان و اعلام کرد که بهبود روابط اقتصادی بخصوص جذب سرمایه‌گذاران خارجی، برای نمایندگان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در بعد کمیته دفاعی، مهم‌ترین کار کمیسیون را بررسی و اصلاح قانون نظام وظیفه دانست و تاکید کرد که متجاوز از 15 جلسه درباره این اصلاحیه با بخش‌های مختلف نیروهای مسلح نشست‌هایی برگزار شده است که چنانچه کار کمیته‌ها به پایان برسد، این اصلاحیه در صحن علنی مطرح خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی، استمرار تقویت بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه کمیسیون عنوان کرد و گفت: با توجه به چالش‌هایی که علیه جمهوری اسلامی وجود دارد، لذا بهتر است روز به روز پایه‌های جمهوری اسلامی ایران قوی‌تر شود.

بیمه همگانی

سلیمان‌ جعفر‌زاده، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر این‌که در برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده به مبحث اصلاح تشکیلات اداری کشور پرداخته شود، تاکید کرد کمیته مشترکی با دولت مشخص شده که در این زمینه مشغول به کار شود.

نماینده ماکو، توجه کمیسیون اجتماعی به مسائل اجتماعی، عدالت اجتماعی با محوریت موضوعات مرتبط مانند بیمه‌ها را یادآور شد و خاطرنشان کرد که کمیسیون به‌صورت جدی قصد دارد بحث بیمه همگانی را که براساس اصول 29 و 30 قانون اساسی تاکید شده و همه شهروندان باید بیمه باشند را پیگیری کند.

وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال 88 طرح تکمیل بیمه‌های خدمات درمانی و تامین اجتماعی در کل کشور و به‌صورت فراگیر اجرا شود و چنین کار بزرگی در بحث عدالت اجتماعی تحقق یابد.

وی از دیگر محورهای مورد توجه کمیسیون را اصلاح ‌الگوی مصرف عنوان و تاکید کرد که چنین نامگذاری از سوی رهبری، مورد توجه فراکسیون اصولگرایان و کمیسیون اجتماعی است و قرار است در بعد نظارت و قانونگذاری مدنظر قرار گیرد.

وی فرهنگ‌سازی در جامعه را براساس اصلاح الگوی مصرف ، از اولویت‌های اساسی مجلس عنوان کرد.

فاطمه امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها