مستوره برادران نصیری: ما که بلافاصله نشستیم و حساب و کتاب کردیم؛ هر قدر هم که حساب و کتاب خودمان و دور و بری‌هایمان را بالا و پایین کردیم، از خط فقر بالا نرفتیم. اتفاقا یادی از آن نماینده مجلس هم کردیم که چند وقت پیش اعلام کرد: برخی نمایندگان مجلس زیر خط فقر زندگی می‌کنند. منظورم از «ما» لزوما خبرنگاران نیست، ما یعنی همه ما جماعت کارگر و کارمند و حقوق‌بگیر و صاحبان مشاغل آزاد و... اما بعد از این «ما» هم کسانی هستند که اگر این خط را 15 قسمت هم بکنی، باز هم خط درآمدشان به حداقل آن نمی‌رسد، همان‌هایی که به عنوان زنان سرپرست خانوار مستمری 30 یا 40 هزار تومانی می‌گیرند یا آنها که هنوز در نوبت قرار گرفتن فهرست زنان بدسرپرست یا سرپرست خانوار هستند.
کد خبر: ۲۴۱۲۳۹

البته اگر خبرگزاری فارس هم به نقل از یک  تدوینگر نقشه فقر کشور، خط فقر مطلق تهران در سال 88 را درآمد 850 هزار تومان در ماه اعلام نمی‌کرد، باز همه ما از دخل و خرجمان می‌فهمیدیم که کجای این خط هستیم. حتی اگر وزارت رفاه که بحث مهمش با خبرنگاران در سال اخیر امتناع از اعلام خط فقر بود هم این رقم را تکذیب کند، باز حساب و کتاب ما به این خط نمی‌رسید. به هر حال، سال گذشته همین زمان برای سال 87، رقم 780 هزار تومان خط فقر مطلق برای یک خانواده 5 نفره در تهران پیش‌بینی شد، اما معیار پیش‌بینی خط فقر در سال 87 نرخ تورم 20 درصد بوده؛ در حالی‌که تورم عدد بیشتری بوده است.

در واقع  بانک مرکزی، رقم 780 هزار تومان را برای خط فقر شهرهای بزرگ کشور در سال 87 اعلام کرد که با این حساب، رقم خط فقر برای شهر بزرگ تهران که قیمت‌ها بالاتر از دیگر شهرهای کشور است، قطعا رقم بالاتری بوده است.

با احتساب تورم 35 درصدی و افزایش قیمت‌ها در سال 88 خط فقر مطلق برای یک خانواده 5 نفره در تهران، رقمی بالاتر از 850 هزار تومان پیش‌بینی می‌شود. هر چند وزارت رفاه چندان به این آمار و ارقام و بویژه اعلام آنها اعتقاد ندارد؛ اما به گفته کارشناسان یکی از فایده‌های اعلام خط فقر در کشور که باید مورد توجه وزارت رفاه قرار گیرد، تعیین حداقل دستمزد کارگران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها