در پناه محرم
چرا جرایم و تخلفات در ماه محرم به شکل معنادار کاهش می یابد؟

در پناه محرم

محمدرضا حیدری - بازپرس دادسرای جنایی تهران

احترام به بزرگان دین، جرایم را کاهش می‌دهد

ایام مذهبی و ماه‌هایی که برای ما شیعیان از جایگاه والایی نسبت به ماه‌های دیگر برخوردارند باعث می‌شوند تا مردم بیشتر مراقب رفتار خود باشند و کمتر خطا کنند. آمار جرایم معمولا در ماه‌های محرم، صفر و رمضان به گواهی پرونده‌ها کمتر می‌شود، البته این کاهش در برخی جرایم بسیار بیشتر است و نشان می‌دهد که اعتقادات مذهبی مردم همچنان وجود دارد و مردم برای بزرگان دین ارزش بسیاری قائل هستند. از جمله جرایمی که کاهش چشمگیری دارد می‌توان به شراب‌خواری، مزاحمت برای نوامیس مردم یا بد پوششی اشاره کرد.
کد خبر: ۲۲۹۸۹۶

این جرایم بیشتر از سوی جوانان اتفاق می‌افتد و کمتر افراد میانسال را دیده‌ایم که به خاطر چنین جرایمی دستگیر شوند. آمارها نشان می‌دهد این‌گونه جرایم در ماه محرم و رمضان تا 70 درصد کاهش پیدا می‌کند، البته جرایم دیگری مثل دعواهای خیابانی نیز کم می‌شود و متعاقب آن قتل‌های اتفاقی نیز کاهش پیدا می‌کند، چرا که مردم به خاطر احترام به بزرگان دین خود کنترل بیشتری خواهند داشت، ضمن این که بیشتر شهروندان در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند و دیگر فرصتی برای درگیری یا افکار شیطانی وجود ندارد.

البته این به آن معنا نیست که در ماه‌های مذهبی هیچ جرمی انجام نمی‌شود، اتفاقا در این مواقع‌ برای برخی افراد مجرم که اعتقادات مذهبی ندارند یا اعتقادات آنها بسیار ضعیف است، فرصتی مناسب به وجود می‌آورد. مثلا در جرم سرقت هرچند که آمار آن در ماه‌های مذهبی کاهش دارد، اما سارقانی هستند که با توجه به خالی بودن خانه عزاداران در شب وارد منازل می‌شوند و اموال آنها را سرقت می‌کنند. ماه‌هایی که از نظر مردم ارزش بالایی دارند، برای مسوولان بهترین فرصت است تا جوانان را با ارزش‌های دینی و بزرگان دین بیشتر آشنا و آنها را با احادیث و روایات، هرچه بیشتر مانوس کنند تا هم آنان را از گناه و اشتباه دور نگه دارند و هم از این طریق آمار جرایم کاهش پیدا کند.

با توجه به این‌که جامعه ما جامعه‌ای جوان است این روش می‌تواند در کاهش جرایم بسیار موثر باشد.



 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها