تورین یا همان «تورینو» شهری مهم در شمال ایتالیاست و مرکز تجاری و فرهنگی این بخش از کشور چکمه‌ای است. این شهر دقیقا در ساحل رودخانه یو واقع شده. رود یو که از کوه‌های آلپ سرچشمه می‌گیرد. مانند کمانی شهر را در برگرفته است.
کد خبر: ۲۲۱۸۵۳

شهر تورین با حومه‌اش بیش از 2 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد و پس از رم و میلان، سومین شهر پرجمعیت ایتالیاست. تورین شهرت امروزی خود را مدیون فوتبال، ورزش‌های زمستانی و صنعت اتومبیل‌سازی است. تیم‌های فوتبال تورینو و یوونتوس که از تیم‌های پرقدرت و ریشه‌ای ایتالیا هستند، از شهر تورین می‌آیند. این شهر در دامنه‌های کوه‌های آلپ ایتالیا قرار گرفته و ده‌ها مرکز و مجموعه ورزش‌های زمستانی دارد که نه تنها مردم شهر، بلکه در پاییز و زمستان شمار زیادی از علاقه‌مندان این ورزش‌ها از دیگر شهرهای ایتالیا و اروپا را به خود جذب می‌کند.

بازی‌های المپیک زمستانی 2006 در این شهر برگزار شده بود. دفاتر مرکزی شرکت‌های بزرگ اتومبیل‌سازی فیات و لانچیا نیز در شهر تورین قرار دارد. به شهر تورین پایتخت آلپ و پایتخت اتومبیل هم می‌گویند.

شهر کتاب

تورین از قرن اول میلادی دارای سکنه بوده. به نوشته مورخان و براساس کاوش‌های باستان‌شناسان در سال 28 پیش از میلاد، رومی‌ها یک اردوگاه نظامی در محل تورین کنونی برپا کردند. از آن هنگام بود که آنجا مورد توجه قرار گرفت. وقتی شهر بنا شد حدود 5 هزار نفر سکنه داشت که همه آنها  در جاهایی زندگی می‌کردند که دور تا دورش دیوارهای بلند ساخته شده بود.

تورین شهری تاریخی با بناهای زیبایی از قرون گذشته است. چندین موزه و بنای هنری از دیدنی‌های شهر محسوب می‌شوند. شهر تورین چندین دانشگاه و دانشکده معتبر دارد که مهم‌ترین آنها  دانشگاه تورین و دانشگاه پلی‌تکنیک این شهر است. مدرسه عالی مدیریت و مدرسه عالی حرفه و فن از دیگر مراکز آموزشی مهم شهر تورین هستند.

تورین یکی از مهم‌ترین کانون‌های انتشارات کتاب، مجله و روزنامه در ایتالیاست و مردم شهر میانه خوبی با کتابخوانی دارند. جالب این که شهر تورین پس از اسکندریه، درید، دهلی نو، آنتورپ، بلژیک و مونترال، از سوی یونسکو به عنوان پایتخت کتاب جهان در سال 2006 برگزیده شد. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تورین، یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های کتاب در اروپاست.

اسکی، ورزش و تفریح اول

مردم شهر تورین تمایل زیادی به گردش، مسافرت و تفریحات سالم دارند. آنها در ماه‌های گرم سال به مناطق خوش آب و هوای اطراف شهر بویژه دامنه‌های آلپ و کنار رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌روند و در اوقات فراغت فشار زندگی شهری را از خود دور می‌کنند.

در ماه‌های پاییز و زمستان و اوایل بهار، پیست های اسکی میعادگاه جمعیت کثیری از ساکنان تورین است. مردم شهر در روزهای تعطیل با صرف یک ساعت وقت یا حتی کمتر، خود را به یکی از مجموعه‌های ورزشی زمستانی می‌رسانند و به ورزش مورد علاقه خود می‌پردازند. خیلی از تورینی‌ها از همان کودکی اسکی را می‌آموزند. بنابراین اگر به پیست‌های اسکی تورین بروید و اعضای یک خانواده را ببینید که همگی با مهارت اسکی می‌کنند، تعجب نکنید. از چند نقطه در داخل شهر، حتی از فرودگاه بین‌المللی آن، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های زیاد، مسافران را به طور مستقیم به یکی از پیست‌های متعدد اسکی می‌برند. 6 مجموعه از ده‌ها مجموعه زمستانی تورین، فقط یک ساعت تا فرودگاه فاصله دارند. 10 مجموعه یک و نیم ساعت و 4 مجموعه یا مکان ورزش‌های زمستانی 2 ساعت با فرودگاه فاصله دارند. برای رسیدن به 2 مجموعه هم که دورترین مکان‌های اسکی در تورین هستند، با اتوبوس3 ساعت راه است.

یکی از نزدیک‌ترین مکان‌های ورزش‌های زمستانی به شهر تورین، آلبا نام دارد. پیست دان‌هیل این مجموعه 10 کیلومتر طول دارد که 5 کیلومتر آن مجهز به بالابر برقی است. با این وسیله تا ارتفاع 2400 متری بالامی‌روید.

مترجم: جهانگیر چراتی

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها