بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده زائران کشورمان از بعدازظهر روز گذشته مصادف با هشتم ذی‌الحجه در عربستان سعودی عازم عرفات شدند.
کد خبر: ۲۲۱۷۶۴
به گزارش مهر، زائران ایرانی از روز گذشته در حال جنب و جوش و آمادگی برای عزیمت به عرفات هستند و شور و حال خاصی در کاروان‌های ایرانی حکمفرماست.

زائران حرم امن روز گذشته به عرفات رفتند و باید از ظهر امروز روز عرفه به تقویم عربستان تا غروب در صحرای پر رمز و راز عرفات وقوف داشته باشند، سپس غروب روز یکشنبه به طرف مشعرالحرام رفته و شب را در آنجا بیتوته خواهند کرد و با طلوع آفتاب دوشنبه صبح روز عید قربان به طرف محل استقرار چادرهای زائران ایرانی در منا رهسپار خواهند شد.

دولت عربستان سعودی روز دوشنبه را به عنوان روز عید قربان اعلام کرده که بر این اساس، امروز در این کشور، روز عرفه است.

با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده در خصوص انتقال زائران از مکه به عرفات، به تعداد کافی اتوبوس روباز و مسقف برای انتقال زائران پیش‌بینی شده و این اتوبوس‌ها در مدت وقوف و جابه‌جایی زائران در مشاعر مقدس در کنار زائران خواهند بود.

همچنین از سوی گروه پزشکی حج برای ایام وقوف زائران در مشاعر تمهیدات لازم در نظر گرفته شده و برای این منظور از سوی گروه پزشکی حج کشورمان یک درمانگاه در منا ایجاد شده است.

امسال بیش از 104 هزار نفر زائر از جمهوری اسلامی ایران عازم عربستان شدند که 40 هزار زائر از فرودگاه مهرآباد و بقیه از 16 فرودگاه دیگر شهرها به سرزمین وحی اعزام شده‌اند. اولین گروه زائران ایرانی جمعه آینده به کشور بازخواهند گشت.

افزایش مشارکت زائران در اداره امور اجرایی

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از سال آینده، تعداد نیروهای اجرایی اعزامی به حج کاسته می‌شود و تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی مناسب، امور اجرایی با مشارکت خود زائران انجام شود.

مصطفی خاکسار قهرودی در همایش روحانیون کاروان‌ها در مکه مکرمه افزود: نتیجه نظرخواهی از زائران در سال قبل نشان می‌دهد که آنها علاقه‌مند به کاهش مدت سفر نیستند و 85 درصد موافق زمان آن هستند ضمن این‌که امکان کاهش سفر به دلیل محدودیت‌های پروازی وجود ندارد.

معاون امور روحانیون بعثه مقام معظم رهبری در این همایش از برگزاری مراسم یادبود خادمان ضیوف‌الرحمان در شب 12 ذی الحجه در منا خبر داد.

حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب گفت: در این مراسم، یاد و خاطره 14 نفر از روحانیون کاروان‌ها که در یک سال گذشته، دار فانی را وداع گفته‌اند، گرامی داشته می‌شود.

وی همچنین از روحانیون خواست علاوه بر تبیین و تشریح مناسک حج برای زائران، مباحث اسرار و معارف حج و تاریخ اسلام را نیز بیان کنند.

نواب افزود: خوب است روحانیون کاروان‌ها فرصت بیشتری به معین و معینه‌ها برای خدمت‌رسانی به زائران بیت‌الله‌الحرام بدهند.

معاون آموزش و پژوهش بعثه مقام معظم رهبری نیز در این همایش گفت: شوراهای برتر فرهنگی کاروان‌های اعزامی به حج پس از اتمام مناسک در ایران ارزیابی و معرفی خواهند شد.

سیدعلی قاضی‌عسکر افزود: با موافقت رئیس سازمان حج و زیارت مبلغ 700 ریال سعودی علاوه بر اعتبار قبلی برای انجام امور فوق‌برنامه و فرهنگی در اختیار کاروان‌ها قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها