با آغاز فصل سرما مشکلات بیماران آسمی دوچندان می‌شود. خس خس سینه، تنگی نفس و سرفه مشکل اصلی آنان است. بسیاری نیز در این فصل به جمع این بیماران اضافه می‌شوند. بسیاری نیز به اشتباه تصور می‌کنند که دچار آسم شده‌اند، اما آسم چیست؟
کد خبر: ۲۱۵۱۳۸
کلمه آسم از زبان یونانی گرفته شده که معنی آن تنگی نفس است. آسم یک بیماری مزمن است که در آن تنگی نفس به علت ورم لوله‌های تنفسی به وجود می‌آید این ورم باعث تنگی تنفس (بازدم) و سرفه و حالت گرفتگی قفسه سینه می‌شود.

مهم‌ترین علامت‌های آسم، سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس است. البته لازم نیست که بیمار هر سه علامت را با هم داشته باشد و ممکن است بیمار فقط یکی از انواع علامت‌ها را داشته باشد. غالبا در بیماران آسمی حملات آسم و تنگی نفس و حملات سرفه در شب‌ها باعث می‌شود که این بیماران از خواب بیدار شوند. این بیماران ممکن است علائم دیگری مانند افزایش خلط، حساس بودن به بوها مانند بوی عطر را نیز داشته باشند.

مهم‌ترین راه تشخیص، شرح حال و معاینه بیمار می‌باشد که توسط پزشک انجام می‌گیرد و در صورت صلاحدید پزشک اسپیرومتری انجام می‌گیرد. چنانچه بیمار آسم داشته باشد در این تست مشخص می‌شود.

قابل کنترل

بیماری آسم صددرصد قابل درمان نیست، ولی قابل کنترل است. برای این بیماری درمان‌هایی وجود دارد که با وجود این که علاج‌بخش قطعی نیستند، باعث می‌‌شوند در اغلب موارد بیماری تحت کنترل درآید و بیمار از یک زندگی عادی برخوردار شود. البته کنترل آسم هم زیاد آسان نیست بلکه احتیاج مداوم به درمان صحیح دارد که ممکن است سال‌ها طول بکشد و حتی در برخی از موارد تمام عمر به درازا می‌کشد.

داروهای ضدآسم بسیار و گوناگون هستند در این میان مساله چگونگی استفاده صحیح از داروهای مختلف برای آسم مهم است. موفقیت درمان آسم رابطه مستقیم با پذیرش دارو و عمل صحیح به توصیه‌های پزشک دارد. هر چه دارو صحیح‌تر مصرف شود اثر آن بیشتر است و نیاز مریض به پزشک و درمان آن کمتر می‌‌شود.

از دارو گذشته عوامل مختلفی به درمان آسم کمک می‌کنند. در درمان‌های غیردارویی حذف عوامل حساسیت‌زا بسیار مهم است. اگر بیمار بتواند از محل با هوای آلوده به محلی با هوای سالم نقل‌مکان کند، بسیار خوب است.

مساله بعدی تغذیه است، بیمار وقتی با مصرف هر غذایی احساس می‌کند که مشکل او تشدید می‌شود باید از مصرف آن غذا خودداری کند. فلفل، زعفران، انگور و خربزه ازجمله غذاهایی هستند که معمولا در بیماران آسمی  ایجاد حساسیت می‌کنند.

این 10 نکته را به خاطر بسپارید

1- عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی شایع‌ترین علت حمله در بیماران آسمی هستند.

2- هر هیجان روحی و استرسی ازجمله استرس‌های روحی می‌تواند باعث شروع حمله یا بیماری آسم شود.

3- در افرادی که پدر و مادر سیگاری دارند احتمال این که در آینده دچار بیماری آسم شوند بیشتر است.

4- آسم معمولا زیر 2 سالگی دیده نمی‌شود.

5- بسیاری از بیماران مبتلا به آسم نسبت به حیوانات حساسیت دارند. در صورت وجود حیوانات خانگی در منزل، باید آنها را از محیط زندگی خارج کرد.

6- ورزش به میزان متوسط می‌تواند به افزایش حجم تنفسی کمک کند، اما ورزش سنگین ممکن است سبب بروز حمله آسم شود.

7- بالش و پتوی پر، می‌تواند خود عامل حساسیت‌زا باشد در صورت اجبار به استفاده از آنها حتما از روکش استفاده کنید.

8- مصرف دخانیات بدترین کاری است که یک بیمار آسمی می‌تواند انجام دهد.

9- تغییرات ناگهانی هوا می‌تواند سبب تحریک علائم آسم و تشدید آنها بویژه در کودکان شود.

10- فردی که پدر یا مادرش مبتلا به آسم باشند، بیشتر در خطر ابتلا به آسم قرار می‌گیرد و اگر هر دو نفر (پدر و مادر) آسم داشته باشند، امکان ابتلای  فرزندان بیشتر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها