جهانگیر عرب، مجری طرح توسعه زیتون کشور و نماینده کشور در سازمان جهانی زیتون گفت: ‌براساس مطالعات تفضیلی اجرایی انجام شده در بخش مانه از خراسان شمالی این محدوده برای توسعه کشت زیتون مستعد شناخته شده و مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری و احداث باغ‌های زیتون است.
کد خبر: ۲۱۳۹۱۳

وی در ارتباط با طرح توسعه و اصلاح باغ‌های زیتون اظهار کرد: این طرح از 15سال پیش به صورت طرح ملی تصویب و در سطح 120 هزار هکتار از اراضی 26 استان کشور به انجام رسید.

وی با اشاره به این که میوه زیتون بعد از برداشت سریعا باید روغن‌کشی شود، تصریح کرد: تعداد 10 واحد روغن‌کشی در کشور احداث و 15 هزار نهال زیتون در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

وی گفت: سرمازدگی سال 1386 در طول 60 سال گذشته بی‌سابقه بوده و باعث شد درصدی از میزان این محصول، کاسته شود و با توجه به این که درخت زیتون در مقابل کم آبی مقاوم است از نظر خشکسالی آسیبی به محصولات زیتون کشور وارد نشد.

وی افزود: برای آشنایی مردم با این محصول ارزشمند، فعالیت‌های زیادی انجام شده از جمله: طی 5 سال 5 جشنواره ملی و استانی برگزار شد که هدف اصلی آن ارتقای مصرف روغن زیتون بوده که سرانجام، مصرف سرانه از 30 گرم به 130 گرم افزایش یافت.

وی در اختیار گذاشتن اراضی ملی و دولتی، منابع آب و تسهیلات برای احداث باغ‌های زیتون را از جمله حمایت‌هایی دانست که از کشاورزان شده و تاکید کرد: هر سال در 10درصد باغ‌های زیتون (که احداث می‌شود) مدیریت باغ صورت می‌گیرد تا هم دانش بهره‌بردار افزایش یابد هم در کنار آن کار الگویی صورت پذیرد.

بجنورد - خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها