اتفاق روز

ممنوعیت تبلیغات اتوبوسی‌

پوران محمدی: تبلیغات اتوبوسی هم مانند خیلی از اتفاقات و رهاوردهای خوب و بد شهرهای مدرن چند سالی است به ناوگان حمل و نقل عمومی راه پیدا کرده و در این مدت با نظرات موافق و مخالف بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه حمل و نقل و ترافیک مواجه شده است. رئیس شورای شهر تهران، روز گذشته در یکصد و سی و هفتمین جلسه علنی خود در حالی از ممنوعیت تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها براساس دستورالعمل وزارت کشور خبر داد که دلیل این تصمیم مبهم و نامشخص ماند. وی هنگام اعلام این خبر، تنها به این نکته اشاره کرد که تعدادی از اتوبوس‌های شرکت واحد به دلیل تبلیغات روی بدنه در پارکینگ متوقف هستند.
کد خبر: ۲۱۱۴۰۵

اگرچه هنوز وزارت کشور و شورای شهر، دلیل مشخص و قانع‌کننده‌ای برای این تصمیم‌گیری اعلام نکرده‌اند اما بررسی سوابق و پیشینه خبری این موضوع، بیانگر اختلاف‌نظر و چالش‌هایی است که میان کارشناسان ترافیک، مسوولان راهنمایی و رانندگی و شهرداری‌ها در این ارتباط پیش آمده است.

کارشناسان ترافیک و راهنمایی و رانندگی، تبلیغ روی بدنه اتوبوس‌ها را عامل حواس‌پرتی رانندگان و بروز تصادفات عنوان کرده‌اند، ضمن این که توقف هفتگی اتوبوس‌ها در پارکینگ به دلیل انجام تبلیغات که موجب خارج شدن آنها از چرخه سرویس‌رسانی به مسافران در سطح شهر می‌شود، از دیگر مواردی است که منتقدان بحث تبلیغات اتوبوسی آن را مطرح کرده‌اند. البته به نظر می‌رسد این تصمیم وزارت کشور با مخالفت شدید شهرداری‌ها مواجه شود، چراکه بخش قابل توجهی از درآمد اتوبوسرانی از راه تبلیغات روی بدنه تامین می‌شود. اما نکته جالب اینجاست که گویا در کنار تصمیم وزارت کشور، مبنی بر ممنوعیت انجام تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها، بحث تبلیغات روی سقف و بدنه تاکسی‌ها مطرح شده است. حال این سوال مطرح است که اگر تبلیغات روی اتوبوس‌ها به هر دلیل ممنوع است، چه فرقی میان اتوبوس و تاکسی که هر دو از وسایل نقلیه عمومی محسوب می‌شوند، وجود دارد که بحث تبلیغات روی بدنه آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها