رئیس جمهور بولیوی در اجلاس گازی تهران:

آمریکا تهدید می کرد به ایران نیایم

با حضور مقامات ایران ، قطر و روسیه برگزار شد

نشست 3 جانبه در تهران‌ اولین گام در تاسیس اوپک گازی‌

گروه اقتصاد: مسوولا‌ن نفتی 3 کشور بزرگ تولیدکننده گاز دیروز در تهران مقدمات تشکیل نخستین مجمع کشورهای صادرکننده گاز یاهمان اوپک گازی را فراهم کردند. وزیر نفت گفت: تسریع برای تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تشکیل کمیته عالی فنی، باشگاه خبرنگاران صنعت گاز، اجرای پروژه‌های گازی و استفاده از پتانسیل‌های مشترک از مهم‌ترین تصمیمات نشست سه‌جانبه دیروز ایران، روسیه و قطر به عنوان دارندگان عمده ذخایر گاز بود. به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، غلامحسین نوذری در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بین مدیرعامل شرکت روسی گازپروم و وزیر نفت قطر به تشریح نتایج کنفرانس مشترک بین 3 کشور در زمینه بازارهای جهانی گاز پرداخت. نوذری گفت: ایران، روسیه و قطر نزدیک به 60 درصد ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند و براین اساس همکاری سه‌جانبه‌ای برای توسعه میادین گازی، مشارکت در بازار و ایجاد شرایط مناسب‌تری برای تامین انرژی مورد نیاز جهان و کشورهای مصرف کننده و استفاده از پتانسیل‌های یکدیگر صورت گرفت. وی گفت: استفاده از دانش و فناوری در هر 3 کشور برای ارتقای همکاری بیشتر در بخش انرژی از ضرورت‌های اجلاس همکاری‌های سه جانبه بود.
کد خبر: ۲۱۱۳۴۰

وزیر نفت ایران تاکید کرد: دستورات جلسه بخوبی پیش رفت و تصمیمات بزرگی در زمینه همکاری‌‌های مشترک گرفته شد که از جمله آن تشکیل کمیته عالی فنی برای آماده‌سازی همکاری‌های فنی مورد توافق و اتفاق نظر قرار گرفت.

نوذری در ادامه گفت: 3 کشور دیگر صاحب ذخایر نفتی جهان از کشورهای علاقه‌مند و پیگیر جدی برای تشکیل سازمان کشورهای صادرکننده گاز هستند و درباره تسریع در سازماندهی و آماده‌سازی اساسنامه آن اتفاق نظر صورت گرفته و همچنین اجلاس آتی وزرای 3 کشور از دیگر دستورات این اجلاس بود که دومین نشست این همکاری‌های مشترک در دوحه قطر برگزار خواهد شد.

نوذری همچنین از تصمیم برای تشکیل یک مجمع خبرنگاری بین 3 کشور در زمینه اطلاع‌رسانی بموقع، شفاف و روشن از مبادی اصلی در زمینه فعالیت‌های گازی 3 کشور خبرداد.  وی در ادامه این کنفرانس همچنین علت سه جانبه بودن این نشست را اهمیت استراتژیک ذخایر گازی 3 کشور عنوان کرد و گفت: دیگر کشورهای علاقه‌مند به عضویت در این مجمع نیز می‌توانند با ما در زمینه بازار گاز همکاری داشته باشند.

تشکیل ائتلا‌ف گازی بین ایران، روسیه و قطر

مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه نیز نشست سه جانبه بین 3کشور ایران، روسیه و قطر را به منزله تشکیل یک ائتلا‌ف گازی بین 3 کشور با در اختیار داشتن سه پنجم ذخایر گازی جهان ارزیابی کرد.  الکسی میلر، مدیرعامل شرکت روسی گاز پروم در کنفرانس خبری دیروز با وزرای نفت ایران و قطر با ابراز خرسندی از توافق سه جانبه برای همکاری در زمینه گاز و بهره‌مندی پتانسیل 3 کشور در این زمینه گفت: کشورهای روسیه، ایران و قطر سه پنجم گاز جهان را در خود جای دادند و براین اساس ارتباط منظم و تنگاتنگ یک ضرورت است.

میلر تاکید کرد: امروز یک تروئیکای گازی (مجمع سه جانبه) تشکیل شد و این برای اولین بار است که چنین مجمعی شکل می‌گیرد و گفتگوهای 3 کشور می‌تواند برای کل بازار جهانی گاز مفید و موثر واقع شود. مدیر عامل شرکت گاز پروم اضافه کرد: این ائتلا‌ف دیدارهای منظم و متوالی خواهند داشت و جلسه بعدی 3 تا 4 ماه آینده برگزار می‌شود.

میلر با ابراز خرسندی از ایجاد کمیته عالی فنی بین 3 کشور گفت: یکی از وظایف این سه کمیته، بررسی پروژه‌هایی است که می‌تواند به صورت سه جانبه تحقق پیدا کند یا اجرا شود.

وی اضافه کرد: این کمیته همچنین در عین حال می‌تواند پروژه هایی که زنجیره ای از فعالیت ها را ایجاد می کند، دربر گیرد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها