آغاز عملیات خیبر

سه شنبه 2اسفند 1362: صبح زود بعد از نماز به مذاکره درباره کارهای عملیات نشستیم . آقای طاهری امام جمعه اصفهان هم آمدند.
کد خبر: ۲۰۷۷۶
چون قرار عملیات فریب و پشتیبانی در عین استقلال در شب آینده در چبیلات و چزابه بود ، آقای طاهری برای تشویق رزمندگان به آنجا رفتند. برای مشاهده آمادگی نیروها، از ساحل هور دیدن کردیم . زحمات زیادی کشیده اند. حدود پانصد قایق ، جاده ها، هلی کوپترها، لنج و... برای عبور از آب آماده شده و کانال وسیعی حفر کرده اند برای به آب انداختن قایقها، همان جا موتورها را روی قایقها سوار می کردند.

حرکت «شناورها» را مشاهده کردیم . پرنشاط و پرامید بودند. از آنجا به قرارگاه خاتم الانبیائ رفتیم . اینجا را به تازگی برای عملیات خیبر ساخته اند. مفصل است. پدافند نیرومندی گذشته اند؛ ولی تازه ساز، ناقص و سرد است ؛ تا عصر ماندیم ، سپس به خرمشهر رفتیم.

اولین بار است که بعد از اشغال به خرمشهر می روم . با ماشین قسمتی از شهر را گشتیم . روی پل مخروبه آبادان خرمشهر رفتیم و منظره غم بار شهر خرمشهر را دیدیم . بعد از مغرب به قرارگاه کربلا رسیدیم . نماز جماعت خوانده شد. برای حضار فرماندهان صحبت کردم و باز مساله عملیات سرنوشت سازی که می تواند جنگ را تمام کند، مطرح کردم . آن گونه که انتظار داشتم ، عنوان ختم جنگ مقبول نیفتاد.

معلوم می شود، مساله مهم برای بسیاری از رزمندگان ، ادامه جنگ است و همه چیز هم ، همین را نشان می دهد و شاید به همین جهت ، امام موافق طرح ختم جنگ نیستند و اگر در قلبشان هم قبول داشته باشند، بر زبان نمی آورند. شام خوردیم و جلسه مشاوره برای کل محورها تشکیل شد.

فرماندهان کربلای 1 و کربلای 2 و کربلای 3 گزارش کارشان را دادند و مانورشان را گفتند. بین لشکر امام حسین (ع) سپاه و لشکر 21حمزه (س) ارتش تفاهم نبود؛ بنا شد با تفکیک قلمرو، جداگانه عمل کنند و صف شکن سپاه باشد. آخر شب اطلاع دادند که حدود هشت فروند موشک عراقی از بالای منطقه به طرف شهرها گذشته اند. تحقیق کردیم ، از جایی خبر فرود آن نرسید. فردا فهمیدیم که چهار عدد آن به دارخوین خورده و باقی مانده در بیابان افتاده است.

چهارشنبه 3اسفند 1362 : صبح زود هنگام نماز صبح ، چند موشک دشمن گویا کاتیوشا در اطراف قرارگاه به زمین خورد. پیش از ظهر در قرارگاه خاتم الانبیائ، تمشیت امور را دادیم . آقای حسن روحانی در قرارگاه ماندند و ما با بچه ها برای استحمام و بررسی وضع تدارکات به اهواز رفتیم . در پادگان محل تدارکات جبهه سپاه که از نیروی هوایی ارتش به آنها واگذار شده است ناهار خوردیم و استراحت کردیم و از وضع پادگان و وضع تدارکات مطلع شدیم . ساعت چهار بعدازظهر به قرارگاه برگشتیم . دو ساعت قبل از شروع عملیات خیبر، با دو قرارگاه تاکتیکی مذاکره کردم و کارها را بررسی نمودم . ساعت شروع عملیات ، شش و نیم بعدازظهر است . قرارگاه نجف اطلاع داد که گروه پیشرو سی قایق که دیروز اعزام شدند، به نقطه های تعیین شده رسیده و گزارش داده اند. وضع عادی و دشمن غافل است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها