با این که قطعی مکرر برق، مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد کرده است، اما تلخی این مشکلات، زمانی بیشتر می‌شود که بی‌برنامگی و بی‌نظمی نیز به آن اضافه شود.
کد خبر: ۱۹۳۳۲۸
به گزارش خبرنگار ما، با این که از اواسط خردادماه خاموشی‌های پراکنده و از اول تیرماه خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در کشور آغاز شد ، مردم صبورانه با تبعات و دشواری‌های شخصی ناشی از این خاموشی‌ها در خانه و زندگی خود مقابله کردند. صرفه‌جویی، پرداخت هزینه‌های خسارات وسایل منزل، ماندن در آسانسور یا پارکینگ، خرید لامپ کم‌مصرف، بی‌نظمی جداول اعلامی و قطعی بدون برنامه‌ریزی برق و ....

با این حال، شهروندان انتظار داشته و دارند که در مقابل پاسخ لازم را از طرف دیگر ماجرا یعنی مسوولانی که مسوولیت ایجاد یا کاهش تبعات جانبی و وظیفه حل مشکل را به عهده دارند، دریافت کنند.اما روند طی شده در یک ماه و نیم اخیر نشان می‌دهد حساسیت مسوولان در برابر کاستن از مشکلات و تبعات قطعی برق نه‌تنها افزایش نیافته، بلکه ظاهرا تنزل نیز یافته است؛ به طوری که این روزها بسیاری از امور اجتماعی و مراجعات و حتی تردد‌های عادی مردم، تحت‌الشعاع قطعی برق قرار گرفته است و انگیزه چندانی نیز برای چاره‌اندیشی درباره استفاده از راه‌حل‌های جایگزین به چشم نمی‌خورد.

خاموش شدن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در چهارراه‌ها و بویژه تقاطع‌های پرتردد که در مواقع عادی هم پرترافیک هستند و ایجاد هرج و مرج عجیب، معطل ماندن مردم در بانک‌ها به خاطر نداشتن برق اضطراری برای کار کردن رایانه‌ها یا شبکه شتاب ، کمبود برق در بیمارستان‌ها ، آسانسور و تجهیزات رایانه‌ای دستگاه‌های دولتی ، پمپ‌ بنزین‌ها و تشکیل صف‌های کیلومتری در آنها و خاموشی بزرگراه‌های پرتردد و البته پرچال‌چوله، نمونه‌هایی از این خرمن را به یاد می‌آورد.

با وجود این، باید نمونه‌های دیگری را نیز به مساله افزود که شاید مطلع‌بودن و لمس آن برای افکارعمومی چندان آسان نباشد. نمونه بارز این امر، ضررهایی است که بخش صنعت از این محل متحمل می‌شود و امید آن که این خسارات با لحاظ شدن در قیمت فروش محصولات آینده از مردم دریافت نشود.

طبق گفته معاون وزیر صنایع و معادن در جلسه‌ای، تنها صنایع فولاد در 4 ماه اول امسال 320 میلیارد تومان از محل قطع برق خسارت دیده که اگر خسارات سایر صنایع را حتی نصف این رقم محسوب کنیم، میلیاردها تومان ضرر انباشته تولیدکنندگان را به عنوان مساله‌ای بزرگ روی میز داریم که البته در اظهارات رسمی، سخنی از آن به میان نمی‌آید.

با این حال جالب اینجاست که اگرچه مرداد ماه، یعنی گرم‌ترین ماه سال و پیک مصرف برق از نیمه گذشته است، تازه برخی دستگاه‌ها آرام آرام به فکر اعلام خبر افتاده‌اند که می‌خواهند بزودی فلان اقدام را انجام دهند.

روشن است که مردم می‌پرسند این دستگاه‌های عریض و طویل طی این یک ماه و نیم کجا بودند و چه می‌کردند و بالاخره کی باید تحرک لازم و بموقع برای حل مشکلات اینچنینی از خود نشان دهند. به عبارت بهتر، اگر این سازمان‌ها برای حل چنین مشکلاتی به وجود نیامده‌اند و قرار نیست در موقع خودش به جای حرف زدن کار ملموس کنند، چه نیازی به این همه ساختمان گران‌قیمت و کارمند و خودرو و بودجه و عنوان و نامه و غیره هست.

بالاخره خود جامعه به نحوی با مشکل دست و پنجه نرم می‌کند تا ابر و باد و مه و خورشید و فلک دوباره به یاری بشتابند تا خنکی هوا مصرف برق را کاهش دهد و وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های مسوول نفسی به راحتی بکشند. این پرسش‌ها مسائلی ساده اما اساسی است که ظاهرا کسی زحمت پاسخگویی به آن را به خود نمی‌دهد.

هنوز هیچ سازمانی گزارش نداده بالاخره تجهیز چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به برق اضطراری وظیفه کیست؟ وزارت نیرو؟ راهنمایی و رانندگی؟ نیروی انتظامی؟ شهرداری‌ها؟ بالاخره چه کسی باید برق اضطراری پمپ‌بنزین‌ها را تامین کند؟ جایگاه‌دار؟ شرکت ملی پالایش و پخش؟ وزارت نفت؟ وزارت نیرو؟ هزینه  ضرر صنایع و تولیدکنندگان چگونه جبران می‌شود؟

مسوولیت به عهده چه کسی است؟ در بیمارستان‌ها، بانک‌ها، مهدکودک‌ها، ادارات دولتی و غیره بالاخره تاخیر و ضررهای ناشی از انجام کارها را چه کسی پاسخ می‌گوید؟ تا اینجای کار که رسانه‌ها و افکار عمومی بجز  چند خبر پراکنده و بدون ضمانت اجرا، هیچ دریافت نکرده‌اند.

خبرنگار جام‌جم بسیار تلاش کرد تا پاسخ روشن این پرسش‌ها را از مسوولان ذی‌ربط در وزارت نیرو و وزارت نفت دریافت کند اما بجز معاون توزیع شرکت توانیر موفق به گفتگو با دیگران نشد.

غلامرضا خوش‌خلق در این باره گفت: مشکلات سایر بخش‌ها را باید از سازمان مربوطه یا وزارت نیرو و معاونت انرژی بپرسید چون تقسیم کار این گونه است اما بنده درباره حوزه خودم که توزیع برق است، پاسخگو هستم.

وی درباره رعایت نشدن جداول اعلامی خاموشی و مشکلات مردم دراین‌باره افزود: نکته‌ای که کمتر مطرح شده، این است که جداول خاموشی ما احتمالی است، یعنی اگر بار مصرف در منطقه‌ای کاهش یابد، سعی می‌کنیم آن روز یا روزهای آینده، خاموشی اعلامی را برقرار نکنیم اما این بدان معنی نیست که سایر روزهای هفته، آن جداول رعایت نشود.

وی اظهار کرد: نکته دوم این است که خاموشی‌های بیش از 2 ساعت، خاموشی به خاطر نوبت اعلامی نیست، بلکه به خاطر حوادث احتمالی است که از مردم می‌خواهیم بلافاصله ما را مطلع کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته سوم درخواست ما از مردم این است که حتما هنگام خاموشی پریز وسایل برقی خود را از برق بکشند؛ چرا که وصل همزمان برق در یک منطقه که مثلا 100 هزار مشترک دارد، ممکن است هم با تاخیر و هم با نوساناتی مواجه باشد که به وسایل برقی آسیب بزند. معمولا هنگام پایان نوبت خاموشی، وصل برق تمام مشترکین آن منطقه شاید یک ربع تا نیم ساعت زمان ببرد که در این زمان، احتمال وقوع نوسان وجود دارد.

وی با اعلام این که هنوز پیک مصرف در شبکه برق کشور سپری نشده، تصریح کرد: متاسفانه خاموشی‌های برق فعلا ادامه خواهد داشت.

رشد 30 درصدی تراکم ترافیک‌ به دلیل قطعی‌های مکرر برق‌

همچنین رئیس راهنمایی و رانندگی (راهور) تهران گفت: هم‌اکنون با تراکم بالای ترافیک در محورهای شریانی شهر روبه‌رو هستیم که اگر مشکل سوخت‌رسانی اتوبوس‌ها حل نشود، با معضل جدی در مهر ماه مواجه خواهیم شد.

به گزارش مهر، سرهنگ سیدهادی‌ هاشمی که در سومین جلسه ستاد «مهر رمضان» سخن می‌گفت، با بیان این مطلب اظهار کرد: به دلیل قطعی‌های مکرر برق در سطح شهر با رشد 30 درصدی تراکم ترافیک مواجه شدیم که با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، 30 درصد دیگر نیز با بازگشایی مدارس به تراکم ترافیک تهران افزوده خواهد شد.

وی وضعیت ترافیک مهرماه را نامطلوب پیش‌بینی کرد و گفت: برای کنترل ترافیک مهرماه از ناجا 300 نیروی کمکی خواسته‌ایم که امید است با این تعداد بتوانیم مشکلات ترافیک مهرماه را برطرف کنیم.

سرهنگ‌ هاشمی با اشاره به وجود 650 تقاطع مهم موجود در سطح شهر، گفت: در حال حاضر تنها در 20 درصد تقاطع‌ها نیروهای راهنمایی و رانندگی حضور دارند و اگر چاره جدی‌ای جهت رفع مشکل تامین برق تقاطع‌ها صورت نگیرد، قادر به کنترل ترافیک تقاطع‌ها نخواهیم بود و در 80 درصد تقاطع‌ها با مشکل مواجه می‌شویم.

وی تصریح کرد: با تمام امکانات موجود اعم از ستادی، عملیاتی و انتظامی آمادگی داریم تا اقدام به کنترل ترافیک مهرماه کنیم.

رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین از استقرار نیروهای پلیس در مجاورت مدارس تهران در مهرماه خبر داد و گفت: از تمام نیروهای گشتی و موتوری پلیس برای جلوگیری از توقف‌های بی‌مورد والدین در مجاورت مدارس و نیز روان‌سازی ترافیک معابر استفاده خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها