«جام‌‌جم» از مصرف صحیح ظروف یک بار مصرف گزارش می‌دهد

چند بار مصرف برای بیمار شدن‌

گروه سلامت- مستوره برادران نصیری: به آنها می‌گویند ظروف یک بار مصرف، اما ما بارها و بارها از آنها استفاده می‌کنیم، غافل از این‌ که مصرف چند باره و غیراصولی آنها بهداشتی نیست. مصرف اصولی یعنی این‌ که ظروف یک بار مصرف با رنگ شفاف، روشن و شیشه‌ای رنگ باید برای موادغذایی سرد استفاده شوند و تحت هیچ شرایطی نباید برای توزیع مواد غذایی گرم از آنها استفاده کرد. البته از ظروف یک بار مصرف روشن، شفاف و شیشه‌ای رنگ فقط برای مایعات و مواد غذایی خنک مثل شربت، شیر سرد، آب و سبزیجات استفاده می‌شود.
کد خبر: ۱۷۶۱۵۲

رئیس‌ اداره بهداشت مواد غذایی وزارت بهداشت با تایید این مطالب ادامه می‌دهد: این ظروف برای استفاده از مواد غذایی و آشامیدنی بالای 65 درجه سانتی‌گراد و مواد غذایی چرب ممنوع است، چرا که باعث آزاد شدن مونومرها (مواد شیمیایی) می‌شود و این مونومرهای شیمیایی سلامت انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازند و سرطان‌زا هستند.

سیدرضا غلامی ادامه می‌دهد: بهترین ظروف یک بار مصرف برای استفاده، ظروف یک بار مصرف گیاهی است که به لحاظ بهداشتی و هم زیست محیطی کاملا استاندارد است و در کشور ما به تولید انبوه هم رسیده است.

نوشیدن چند باره آب از بطری‌های پلاستیکی‌

استفاده مکرر از بطری‌های پلاستیکی برای نوشیدن آب که بیشتر در فصل‌های گرم سال مصرف می‌شود، مضر است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران  با این هشدار ادامه می‌دهد: از آنجا که ظروف پلاستیکی یکبار مصرف قابل شستشو  و تمیز کردن نیستند و اصلا برای مصرف مجدد ساخته نمی‌شوند، می‌تواند مکان مناسبی برای تجمع میکروب‌ها باشد. بنابراین نباید از آنها برای چندین بار استفاده کرد.

دکتر ایرج خسرونیا با بیان این که تاکنون عوارض ناشی از این مواد پلاستیکی برای انسان به صورت علمی شناخته نشده، معتقد است: متاسفانه در ماه‌های گرم سال تعداد بسیاری از مردم برای همراه  داشتن آب خنک از بطری‌های  پلاستیکی استفاده می‌کنند که آب بارها در آن منجمد شده است و این یخ‌زدگی و تماس چندین بار یخ با پلاستیک، موادی را داخل آب وارد می‌کند که ممکن است سبب ایجاد عارضه برای مصرف‌کنندگان شود.

ظرف‌ها یا زباله‌های چند بار مصرف؟

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان این که نباید از ظروف پلاستیکی رنگی برای مصارف تغذیه‌ای استفاده کرد، می‌گوید: از آنجا که ممکن است برخی از این ظروف رنگی پلاستیکی جزو مواد بازیافتی باشد،  باید سعی شود از ظروف پلاستیکی بی‌رنگ و بهداشتی استفاده شود.

او به جام‌جم می‌گوید: ظروف یک بار مصرف بازیافتی از آنجا که از میان زباله‌های آلوده به عفونت‌ها جمع‌آوری می‌شوند، ممکن است بیماری‌های خطرناکی را منتقل کند.

خسرونیا به سرطان‌زا بودن این ظروف اشاره می‌کند و معتقد است: وجود کیسه‌های ادرار و سرنگ‌ها در برخی زباله‌ها و بازیافت آنها، خطر و هشدار استفاده از آنها را دوچندان می‌کند.

او تاکید می‌کند: استفاده از ظروف پلاستیک آلوده، باعث انتقال بسیاری از بیماری‌های عفونی و ویروسی نظیر بیماری‌های هپاتیت، تب روده  و آنفلوآنزا می‌شود.

ظروف یک بار مصرف گیاهی‌

این روزها کارشناسان امر غذا و دارو، استفاده از ظروف یک بار مصرف گیاهی را به دلیل برخورداری از مزایای خوب سلامت به تمامی خانواده‌ها و صنوف توصیه می‌کنند.

به اعتقاد آنان زمان برگشت ظروف پلاستیکی یک بار مصرف به طبیعت 300 تا 500 سال می‌کشد، اما این زمان برای ظروف یک بار مصرف گیاهی پنج تا شش ماه بدون هیچ آسیب زیست‌محیطی می‌باشد.

ظروف یک بار مصرف گیاهی از نشاسته ذرت اصلاح شده تهیه شده است و باید با فرهنگ‌سازی جای ظروف قبلی را بگیرد.

این ظروف عاری از هرگونه اثرات مضر و عکس‌العمل‌های شیمیایی در تماس با مایعات و غذاهای داغ و مقاوم در برابر حرارت است.

به گفته کارشناسان، مسوولان دستگاه‌ها و سازمان‌ها نباید به بهانه گرانی و نبود صرفه اقتصادی از تهیه این ظروف امتناع کنند، در حالی که هزینه تهیه این ظروف بسیار ارزان‌تر از هزینه درمانی و تهیه تجهیزات پزشکی برای استفاده ناشی از ظروف نامناسب است.

محمدعلی باقری، کارشناس مسوول معاونت غذا و دارو می‌گوید: ارتقای ایمنی و سازش با محیط‌زیست از جمله علل اصلی ترغیب و تشویق مصرف‌کنندگان به تهیه این ظروف است.

وی‌ با تاکید بر این ‌که این ظروف عاری از هر گونه مواد شیمیایی ‌است، ادامه می‌دهد: مواد به کار برده شده در این ظروف فاقد عکس‌العمل شیمیایی است که باعث بروز بیماری‌های اختلالات عصبی و خونی می‌شود.

وی با اشاره به این‌ که این ظروف در تهران، مازندران، زنجان و سمنان تولید و مصرف می‌شود، می‌گوید: با توجه به این مساله که 12 سال طول کشید تا استفاده از ظروف یک بار مصرف در بین مردم با توجه به ‌اطلاع‌رسانی‌ها و توصیه‌های بهداشتی نهادینه شد، انتظار می‌رود استفاده از این ظروف هم با توجه به اطلاع‌رسانی‌های گسترده، قبل از هر گونه برخورد قانونی در کمترین زمان صورت بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها