سفرکنید، خطر نکنید

کد خبر: ۱۶۵۲۶۰

نکات بهداشتی در سفر

ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم  توصیه می‌کند چنانچه شما یا بستگانتان، دارویی را به صورت مرتب مصرف می‌کنید، مطمئن شوید دارو را به حد نیاز و تا پایان سفر در اختیار دارید.  چرا که بسیاری از داروها باید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این داروها، بیمار را دچار ناراحتی خواهد کرد.

چنانچه ضمن حرکت اتومبیل، قطار، کشتی یا هواپیما ، دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوید، بخاطر داشته باشید با مصرف 1 یا 2 قرص 50 میلی‌گرمی دیفن هیدرینات، نیم ساعت قبل از شروع سفر و تکرار قرص هر 4 تا 6 ساعت یکبار در طی سفر می‌توان عوارض ناشی از حرکت، تهوع و سرگیجه را برطرف کرد. باید توجه داشت که در طول 24 ساعت نباید بیش از 8 قرص مصرف شود. در طی دوره مصرف دارو از رانندگی یا کار با ماشین‌آلات خطرناک خودداری نمایید.

 جهت پیشگیری از گزش حشرات در محیط‌های گرم و مرطوب، پشه‌بند و حشره‌کش‌های  خانگی و یا پماد دافع حشرات همراه داشته باشید.

همرا داشتن جعبه کمک‌های اولیه خصوصا در مورد  خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند، همچنین همراه داشتن شیر خشک شیرخوار، داروهای بدون نسخه مانند شربت تب‌بر، قطره و یا شربت مولتی‌ویتامین و دیگر داروهایی که کودک در حال مصرف می‌باشد طی سفر ضروری است.

هیچگاه داروهای خود را در اتومبیلی که زیر نور آفتاب پارک شده است و یا در شیشه عقب اتومبیل قرار ندهید داروهای یخچالی را در ظرفی مانند یخدان حمل کنید.  

هنگام بازی کودک در فضای باز مراقب آنها باشید تا توسط گل‌ها و گیاهان سمی، مسموم نشوند. تماس پوست با برخی از این گیاهان و یا به دهان بردن آنها منجر به مسمومیت کودکان می‌شود.

در سفر از خوردن گیاهان و قارچ‌های خودرو اجتناب نمایید. زیرا تشخیص گیاهان و قارچ‌های سمی از انواع بی‌خطر بسیار مشکل است.

هیچگاه در داخل اتومبیل با موتور روشن در مدت هر چند کوتاه  نخوابید این کار سبب بروز مسمومیت کشنده با منواکسید کربن خواهد شد.

همچنین از روشن کردن گاز پیک‌نیکی در داخل چادر و یا اتومبیل و یا در محیط بسته دیگری به منظور تامین گرما، جدا خودداری نمائید.

غذاهای مسموم‌کننده ممکن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند. با وجود این‌که اکثر مسمومیت‌های غذایی معمولا ظرف 24 ساعت برطرف می‌شوند، اما بعضی از آنها می‌توانند کشنده باشند. ضمن سفر از حمل گوشت خام و تخم مرغ خام و فرآورده‌های لبنی با ماندگاری کوتاه خودداری نمایید، چرا که سریعا فاسد می‌شوند.

از خرید قوطی‌های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی و یا نشتی خودداری کنید.

 در طی سفر برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی، از یخدان مناسب استفاده کنید.

هرگز غذاهای پخته شده را بیش از 2 ساعت  در دمای محیط رها نکنید.

 برای دوباره  گرم کردن غذاهای باقیمانده آنها را تا 74 درجه سانتی گراد گرما دهید  و همچنین غذاهایی را که بیش از 3 روز باقی‌مانده‌اند را مصرف نکنید.

همیشه قبل از آماده کردن و یا خوردن غذا دست‌هایتان را با صابون بشویید. نوعی از اسهال میکروبی در طی سفر و  به دلیل عدم رعایت بهداشت قابل انتقال است.

بخاطر داشته باشید دست‌هایتان را بعد از استفاده از سرویس‌های بهداشتی، برداشتن گوشت خام، سیگار کشیدن، دست زدن به حیوانات و دست زدن به زباله‌ها حتما بشویید.

علائم و نشانه‌های برخی از مسمومیت‌های غذایی با تاخیر 12 تا 24 ساعته ظاهر می‌شود. علائم و نشانه‌های این مسمومیت‌ها شامل سردرد، تب، خستگی، تهوع و استفراع، اسهال آبکی شدید، کم شدن آب بدن، ضعف و شکم درد می‌باشد.

بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی کشنده است که در اثر مصرف کشک غیر پاستوریزه، غذاهای کنسروی که قبل از مصرف حرارت کافی به آنها نرسیده و یا سوسیس و کالباس خام و آلوده بروز می‌کند. علائم و نشانه‌های این مسمومیت با تاخیر ( بعد از 12 تا 24 ساعت) ظاهر می‌شود و شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، عدم توانایی حرکتی، اختلال تکلم، لکنت زبان، سختی بلع، خشکی و درد گلو می‌باشد. مهترین اقدام درمانی در این مسمومیت تجویز سریع ضد سم (Anti toxin) در مرکز درمانی می‌باشد. در صورت عدم درمان ممکن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسی فوت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها