لغتنامه‌

Atomic Transaction

به فارسی تراکنش تجزیه‌ناپذیر معنی می‌شود. یک تراکنش به یکسری فعالیت گسسته درون رایانه گفته می‌شود که به صورت بسته‌بندی شده و کامل باید انجام شود. به عبارتی یک تراکنش یا باید تا انتها انجام شود یا اصلا نباید انجام شود.
کد خبر: ۱۶۲۷۹۵

 به عبارتی در صورتی که کار تا اواسط کار صورت گیرد و متوقف شود، تغییرات سیستم باید به گونه‌ای باشد که گویا اصلا آن تراکنش آغاز نشده است.

Rollback

به معنای بازگشتن به شرایط پایدار قبلی است. مثلا اگر در حین انجام یک تراکنش، اشکالی در سیستم بروز کند که مجبور به قطع تراکنش باشیم عملRollback   عملی است که تمام تغییرات اعمال شده از ابتدای آغاز تراکنش تا قبل از وقوع خطا را به حالت قبل از شروع تراکنش باز می‌گرداند. این عمل در انجام امور در پایگاه‌های داده بسیار مهم است. همچنین هنگام برخورد با خطا در نصب نرم‌افزارها نیز این واژه به چشم می‌خورد.

Atomic

این واژه در لغت به معنای اتمی و تجزیه‌ناپذیر است. در اصطلاح رایانه نیز به کاری گفته می‌شود که باید بدون وقفه انجام شود. بسیاری از امور حیاتی سیستم عامل و کارهای با اولویت بالا در رایانه باید به صورت تجزیه‌ناپذیر انجام شود و تا پایان یافتن آنها هیچ پردازشی حق نداردCPU   را از پردازش فعلی بگیرد.

Hot list

به معنای فهرستی از آخرین موارد مورد استفاده یا مورد دستیابی است. به عنوان مثال در یک مرورگر وب، فهرستی قرار دارد که کاربران می‌توانند به آخرین سایت‌هایی که بازدید کرده‌اند به سرعت دستیابی پیدا کنند. گاهی به این فهرستbookmark   یاfavorites   نیز گفته می‌شود.

Buffer

در فارسی به میانگیر ترجمه می‌شود. میانگیر به حافظه‌ای گفته می‌شود که بین دو دستگاه با اختلاف سرعت قرار می‌گیرد تا در زمان نقل و انتقال اطلاعات مشکلی پیش نیاید.

منبع: www.psdic.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها