صفار هرندی: جشنواره فیلم فجر در جستجوی حقیقت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر بر توجه بیشتر به سینمای آسیا، سینمای جهان اسلام و سینما معنوی در زمانه‌ای که جهان تشنه حقیقت است ، تاکید کرد.
کد خبر: ۱۵۸۴۲۸

به گزارش مهر ، مراسم اختتامیه بخش‌های بین‌المللی بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر چهارشنبه شب 17 بهمن با معرفی نفرات برگزیده در مجتمع فرهنگی هنری آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد.

در ابتدای مراسم که مجری آن علیرضا شجاع‌نوری بود، مجید شاه‌حسینی دبیر بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر با خوشامدگویی به حضار و میهمانان خارجی گفت: "مسابقه بین‌الملل جشنواره امسال در مقایسه با دوره‌های گذشته با شکوه بیشتر برگزار شد که بخشی از آن مرهون حضور داوران ایرانی و بین‌المللی است و تجربه و همگرایی آنها در انتخاب‌ها همه را تحت تاثیر قرار داد."

وی افزود: "دلیل دیگر این موفقیت انتخاب رنگین‌کمانی از آثار برگزیده داخلی و خارجی بود. مردم و مخاطبان این حسن انتخاب را با حضور در سالن‌های سینما پاسخ دادند. در بسیاری موارد تمام ظرفیت سالن‌ها به طور کامل پر بود و از این رو باید از این حضور پرشور و گرم قدردانی کنیم."

شاه‌حسینی در پایان برای سینمای ایران سالی سرشار از توفیق و موفقیت و سربلندی آرزو کرد. محمدحسین صفار هرندی وزیر ارشاد نیز که در مراسم حاضر بود در سخنانی کوتاه گفت: "از اینکه این محیط گرم و صمیمی را در آستانه جشن بزرگ انقلاب برپا کرده‌اید بسیار سپاسگزارم."

وی ادامه داد: "انقلاب در جستجوی حقیقت بود و بخشی از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز ناظر به همین موضوع است. برای دسترسی به حقیقت سال‌هاست ارتباط هنرمندان و فعالان سینما در ایران با بخش‌هایی از جهان شکل گرفته و این ارتباط مبارکی است. توجه به آسیا، سینمای جهان اسلام و سینمای معنوی در روزهایی که جهان تشنه حقیقت است برای ما ارزشمند است."

در ادامه این مراسم سیمرغ‌های بلورین بخش‌های مختلف با حضور اعضاء هیئت‌های داوری، وزیر ارشاد و محمدرضا جعفری جلوه معاون سینمایی به برگزیدگان اهدا شد. سیمرغ بلورین بخش مصطفی عقاد به غسان شمیط کارگردان سوری به خاطر فیلم "کارت شناسایی" اهدا شد. این جایزه به فیلم‌هایی تعلق می‌گیرد که نگاهی پررنگتر به ایمان و امید دارند.

برگزیدگان بخش‌های مختلف مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم فجر به شرح معرفی شدند:

بخش جلوه‌گاه شرق ـ مسابقه سینمای آسیا:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: کاتسویوکی آوانا، شونوتسوکه یوگا برای "در انتظار تاریکی"

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: رضا میرکریمی برای "به همین سادگی"

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: رضا میرکریمی و شادمهر راستین برای "به همین سادگی"

بخش در جستجوی حقیقت ـ مسابقه سینمای معناگرا:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: علیرضا امینی برای "استشهادی برای خدا"

لوح تقدیر راه انبیا: محمدعلی باشه آهنگر برای "فرزند خاک"

جایزه ویژه هیئت داوران: فرزاد موتمن برای "جعبه موسیقی"

بخش جام جهان‌نما ـ مسابقه سینمای بین‌الملل:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: "باد در علفزار می‌پیچد" ساخته خسرو معصومی

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: سمیح کاپلان اوغلو برای "تخم مرغ" محصول یونان و ترکیه

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر: گالینا وشفینکپا برای "الکساندرا" از روسیه

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: فرانسیسکو وارگاس برای "ویولن" از مکزیک

بهترین فیلم کوتاه داستانی: کنوت سوگلتز برای "ال اچ او" از آلمان

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری: ازگور اکن برای "تخم مرغ" از یونان و ترکیه

جایزه ویژه هیئت داوران: پائولو برانکو برای "بسیار خوب متشکرم" از فرانسه

بخش آراء مردمی:
سیمرغ بلورین بالاترین آراء: "1408" ساخته میکائیل هافستروم محصول آمریکا

دیپلم افتخار بالاترین آراء: "کنعان" ساخته مانی حقیقی

در این بخش فیلم "کنعان" صاحب بالاترین آراء مردمی شده بود، اما به رسم میهمان‌نوازی سیمرغ بلورین این بخش به فیلم خارجی اختصاص یافت. جایزه ویژه مجمع مجالس آسیایی به مبلغ سه هزار یورو به فیلم "زندگی در ترس" ساخته بوی تاک چون از ویتنام رسید.

مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره که با یک ساعت تاخیر آغاز شده بود حدود دو ساعت به طول انجامید. از حاضران در این مراسم می‌توان نژادحسینیان دبیر کل مجمع مجالس آسیایی، خسرو معصومی، محمدرضا عرب، اکبر عالمی، مصطفی شایسته، افسانه بایگان، محمد زرین‌دست، نادر طالب‌زاده، محمد خزایی، شادمهر راستین و... را نام برد.

در فواصل برنامه و پس از اهداء جوایز موسیقی زنده و کلیپ‌های ویژه پخش می‌شد و قسمتی از سالن هم به خبرنگاران و عکاسان اختصاص یافته بود. دکور مراسم هم بسیار زیبا و خوش‌سلیقه طراحی شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها