به گزارش جامجمآنلاین از فارس، سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار جزئیات جدید از پروژه ملی سیمرغ از تکمیل طراحی و آغاز تستهای پروازی این هواپیمای ترابری تمامایرانی خبر داد.
این هواپیما که حاصل ۱۵ سال تلاش مستمر متخصصان ایرانی در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) و سازمان هواپیمایی است، ایران را به جمع محدود کشورهای طراح و سازنده هواپیمای مسافری وارد میکند.
محمدرضا واقفیمنش، مدیرکل دفتر مهندسی طراحی و ساخت وسایل پرنده سازمان هواپیمایی، اعلام کرد که تمام مراحل طراحی و ساخت هواپیمای ترابری سیمرغ توسط متخصصان ایرانی و در داخل کشور انجام شده است.
این هواپیما باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت پرواز آزمایشی را پشت سر بگذارد تا بتواند الزامات صلاحیت پروازی هواپیماهای سنگین را اجابت کند.
به گفته او، سیمرغ باید نزدیک به ۷۰ پرواز تست در حوزههای مختلف پایداری، کنترل، کارایی، موتور و اندازهگیری بارهای پروازی انجام دهد. از مهمترین این آزمایشها میتوان به تست OEI (پرواز ایمن در صورت از کار افتادن یک موتور) و آزمون نرخ اوجگیری اشاره کرد.
واقفیمنش پیشبینی کرد که تستهای اصلی حدود یک سال به طول انجامد و در صورت موفقیت، هواپیما تا سال آینده میتواند مجوز تغییر در طراحی اصلی (STC) را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کند.
مدیرکل دفتر طراحی و ساخت وسایل پرنده درباره ویژگیهای فنی «سیمرغ» گفت که این هواپیما بر پایه آنتونوف ۱۴۰ ساخته شده، اما بخش انتهایی بدنه و دم، طراحی کاملاً بومی دارد.
سیمرغ از دو موتور ۲۵۰۰ اسب بخاری استفاده میکند که در مجموع پنجهزار اسب بخار قدرت تولید میکنند و قادر است تا ۶ تن بار را در مسافت ۳۹۰۰ کیلومتر جابهجا کند.
به گفته وی، بیشترین وزن برخاست «سیمرغ» ۲۱.۵ تن است و با وجود ابعاد بزرگتر از آنتونوف در رده هواپیماهای متوسط جهان قرار میگیرد. دم بزرگتر و درب بار وسیع در انتهای بدنه از ویژگیهای شاخص این مدل است که آن را برای حمل خودروهای سبک، قطعات هواپیما و بارهای پستی مناسب میسازد.
واقفیمنش افزود: در حال حاضر طراحی و تولید برخی از قطعات موتور آغاز شده است، اما هنوز دانش فنی کامل در زمینه ساخت موتور و واحد توان کمکی (APU) را در اختیار نداریم. با این حال مسیر بومیسازی موتور در دستور کار قرار گرفته است.
بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، حدود ۴۰ کارشناس از این سازمان و بیش از ۲۰۰ متخصص از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران در پروژه مشارکت داشتهاند.
کارشناسان معتقدند اجرای موفق تستهای پروازی سیمرغ میتواند نقطه عطفی در خودکفایی صنعت هوانوردی کشور باشد و زمینهساز طراحی نسلهای جدید هواپیماهای مسافری ایرانی در آینده شود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
حمیدرضا حسینی معتقد است تاریخ بهارستان بازتابی از فراز و فرود سیاست و فرهنگ ایران در ۲ سده اخیر بوده است
آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفتوگو با «جامجمآنلاین» مطرح کرد؛