مجری‌ای که به خانه بازگشت!

بهروز تشکر،مجری وگوینده صداوسیما متولد۱۳۵۰و اهل بندر انزلی است.فوق‌لیسانس رشته روزنامه‌نگاری دارد و از۲۰‌سالگی با قبولی در آزمون،به استخدام صداوسیما درآمده است.
کد خبر: ۱۴۷۲۰۷۸
نویسنده مریم کریمی - گروه رسانه
 
او به‌عنوان یکی از مجریان پرانرژی در رادیو و تلویزیون شناخته می‌شود که با اجرای برنامه‌هایی همچون به خانه برمی‌گردیم، تهران بیست و...به شهرت رسید.چند سالی می‌شد که از رادیو و تلویزیون فاصله گرفته بود. به بهانه بازگشت مجدد این مجری که این روزها اجرای برنامه رادیویی «اینجا تهران است» را بر عهده گرفته، گپ‌و‌گفتی با او داشتیم. بهروز تشکر از آن آدم‌های خوش‌قول است. این را هم همکارانش می‌گویند و هم ما که با او قرار مصاحبه داشتیم، تجربه کردیم. تشکر صحبت‌های آغازینش را با اشاره به سابقه کاری خود شروع می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: ابتدا در معاونت سیاسی در تحریریه خبر مشغول به کار شدم. شروع کار خبری‌ام در حوزه اجتماعی و تهیه گزارش‌های میدانی درسطح شهر بود. بعدها هم سردبیر بخش‌های خبری سیما شدم. در سال ۱۳۸۵ به معاونت صدا آمدم و در شبکه‌های رادیویی تهران، فرهنگ، اقتصاد، گفت‌وگو و جوان اجراهای مختلف داشتم. همچنین در شبکه تهران، اجرای برنامه تهران بیست را برعهده گرفتم. علاوه بر اینها، اجرای برنامه‌های به خانه برمی‌گردیم، شب فیروزه‌ای، یادداشت سال، جمعه تعطیل نیست و...را درکارنامه دارم. در این سال‌ها از تجربیات یکدیگر بهره‌‌مند و در کنار هم رشد کردیم. 
   
خانواده تشکر؛ هنرمندان شناخته‌شده
تشکر خانواده‌ای فرهنگی و رسانه‌ای دارد. او برادر بزرگ بهنام تشکر، بازیگر سینما و تلویزیون است و بهرام تشکر (کارگردان) هم یکی دیگر از برادرهای اوست. اعضای خانواده‌اش هرکدام به نوعی در حوزه بازیگری، اجرا و...فعال هستند.او چگونگی گرایش اعضای خانواده به عرصه هنر را این‌گونه تعریف می‌کند: خانواده ما همیشه به هنر و فرهنگ علاقه‌ داشت. پدرم خودش یکی از علاقه‌مندان به حوزه خبر بود وهمیشه ما را تشویق می‌کرد به‌دنبال علایق خود برویم و ازخلاقیت خود بهره‌مند شویم. از کودکی با فضای هنری آشنا بودیم. خانه ما پر از کتاب‌، فیلم ‌و نمایشنامه‌ بود و این باعث شد که هرکدام از ما به نوعی به سمت هنر و رسانه جذب شویم. برای من شخصاهمیشه اجرا، رادیو و تلویزیون جذابیت خاصی داشت و این عشق به اجرا ازتماشای برنامه‌های مختلف و علاقه‌ام در ارتباط با مردم شکل گرفت. تجربه‌های اولیه در اجرا،چه در مدرسه و چه درجمع‌های خانوادگی، به من اعتماد به‌نفس داد تا این مسیر را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنم. هر‌یک از اعضای خانواده با توجه به استعدادها و علاقه‌ شخصی‌‌شان، مسیر خاصی را در پیش گرفتند. یکی به سمت بازیگری رفت، دیگری در کارگردانی فعالیت می‌کندومن نیز به اجراورسانه‌های صوتی و تصویری روی آوردم. این تنوع در حوزه‌های مختلف هنری به ما امکان می‌دهد تا از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شویم و در کنار هم رشد کنیم.
   
نگاهم به زندگی عمیق‌تر شده است
تشکر درباره این که بعد از سال‌ها دوری از سازمان صداوسیما با اجرای برنامه «اینجا تهران است» به رسانه‌ملی و رادیو تهران بازگشته است، توضیح می‌دهد: چند سالی از سازمان صداوسیما دور بودم تا به برخی امور شخصی و حرفه‌ای دیگر بپردازم و تجارب جدیدی کسب کنم. آخرین برنامه من در رادیو به سال ۱۳۹۷برمی‌گردد. برنامه «ذره‌بین» رادیو تهران را اجرا می‌کردم. در این مدت، مشغول نوشتن خاطراتم از ماموریت‌های مختلف در کوزوو، افغانستان و عراق بودم. همچنین در تلویزیون چند برنامه زنده را در شبکه جام‌جم اجرا کردم. این تجارب ارزشمند، نگاه من به زندگی و حرفه‌ام را عمیق‌تر کرد و دیدگاه‌های تازه‌ای را برایم به ارمغان آورد. خوشبختانه، اکنون با برنامه اینجا تهران است دوباره به رادیو بازگشته‌ام. امیدوارم بتوانم تجربه‌ها و ایده‌های جدید خود را با مخاطبان عزیز به اشتراک بگذارم. بازگشت به رسانه‌ملی و رادیو تهران با برنامه اینجا تهران است، برای من یک تصمیم مهم و هیجان‌انگیز بود.وی در پاسخ به پرسشی درباره انتخاب این برنامه برای بازگشت به صداوسیما می‌افزاید: چند عامل در این انتخاب نقش داشت؛ اولین و مهم‌ترین دلیل، علاقه‌ همیشگی‌ام به رادیو و اجرای برنامه‌های زنده بود. رادیو همیشه برای من جایگاه خاصی داشته و ارتباط مستقیم با شنوندگان و تاثیرگذاری مثبت بر زندگی آنها، انگیزه‌ بزرگی برای بازگشتم بود. دومین دلیل، ماهیت و محتوای برنامه اینجا تهران است بود. این برنامه به موضوعات روزمره زندگی شهری و چالش‌های تهران می‌پردازد و در عین حال به موضوعات گردشگری و معرفی این کلانشهر به‌عنوان قلب غرورانگیز ایران توجه ویژه‌ای دارد. برای من، به‌عنوان یک شهروند و کسی که علاقه‌مند به بهبود جریان زندگی درشهر است،بسیارجذاب است که زیبایی‌هاوجاذبه‌های پایتخت رابه شنوندگان معرفی کنم. در نهایت، نقش مریم‌السادات آصفی، یکی از تهیه‌کنندگان خوب رادیو و دعوت حمیدرضا صحراگرد، مدیر شبکه رادیویی تهران، نیز تاثیر زیادی در این تصمیم داشت.همکاری با رادیوتهران همیشه تجربه‌ای ارزشمند وحرفه‌ای بوده است،همچنین حمایت و دعوت مدیر شبکه نیز نشان‌دهنده اعتماد و فرصتی برای ارائه بهترین عملکرد ممکن است. رادیو همیشه برای من جایگاه خاصی داشته است. 
   
وقتی صدای شهر بودم
تشکر، زمانی که رادیو تهران در میدان ارگ بود سال‌هادر«صدای شهر» اجرا داشت.وی دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد و یادآوری می‌کند: به‌خوبی به‌یاد دارم زمانی که رادیو تهران در میدان ارگ بودم،۱۰سال برنامه‌های گفت‌وگو‌محورصدای شهررا اجرا می‌کردم. آن دوره یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین دوران کاری‌ام بود. صدای شهر برنامه‌ای بود که با مردم تهران و مسائل روزمره‌شان ارتباط داشت و این امکان را فراهم می‌کرد تا مستقیما با شنوندگان در ارتباط باشیم و صدای آنها را به گوش مسئولان برسانیم. آن زمان، همکاران فوق‌العاده‌ای در رادیو داشتم. محیط دوستانه و حرفه‌ای آنجا کمک می‌کرد تا بهترین عملکرد خود را ارائه دهیم. برنامه صدای شهر برای من فرصتی بود تا با زندگی مردم تهران بیشتر آشنا شوم و بتوانم نقش کوچکی در بهبود مسائل و مشکلات شهری داشته باشم. این تجربه‌ها برای من بسیار ارزشمند بودند و همچنان  به‌عنوان خاطراتی شیرین در ذهنم باقی مانده‌ است.
   
خاطره‌نویسی از افغانستان و عراق
این مجری می‌گوید: بازگشت به رادیو تهران و شروع برنامه اینجا تهران است فرصتی است تا با انرژی و تجربه‌های جدید به عرصه اجرا بازگردم. امیدوارم بتوانم تاثیر مثبتی در این مسیر داشته باشم. در این برنامه به معرفی و موضوعات گردشگری تهران می‌پردازیم، این برنامه فرصتی برای ارتباط نزدیک‌تر با مخاطبان،بررسی محله‌ها وزیبایی‌های پایتخت است. علاوه بر این همان‌طور که گفتم در حال حاضر مشغول جمع‌بندی خاطراتم از ماموریت‌های مختلف درکوزوو، افغانستان و عراق هستم. این تجربه‌ها و داستان‌ها را در قالب یک کتاب در حال تدوین و آماده‌سازی برای انتشار دارم.همچنین در کنار فعالیت‌های رسانه‌ای و نویسندگی، به مشاوره در پروژه‌های مختلف رسانه‌ای و فرهنگی نیز می‌پردازم. این روزها ترکیب فعالیت‌های اجرایی، نویسندگی و مشاوره به من این امکان را می‌دهد تا با تنوع بیشتری به کارهایم بپردازم و از تجربیات مختلف در عرصه‌هایی که داشتم، بهره‌برداری کنم.
   
دردسرهای شیرین شباهت اسم
احتمالا برخی بهروز تشکر را با برادر کوچکش، بهنام تشکر اشتباه می‌گیرند. هم شباهت اسمی دارند و هم دوره‌ای با یکدیگر کار می‌کردند. این مجری با بیان این موضوع و خاطراتی که از همکاری با برادرش دارد، می‌گوید: اشتباه اسمی که من را با بهنام تشکر، برادرم اشتباه می‌گیرند برایم جالب و خنده‌دار است. واقعیت این است که شباهت اسمی و فعالیت در حوزه هنر و رسانه گاهی اوقات باعث این اشتباه می‌شود. یکی از خاطرات جالبی که با هم داشتیم مربوط به دوره‌ای است که هر دوی ما در رادیو تهران، صدای شهر مشغول به کار بودیم. به یاد دارم این تجربه نیز به ما نشان داد که هر دو می‌توانیم در کنار همدیگر، هر چند در حوزه‌های مختلف، تاثیر مثبتی داشته باشیم و تجربه‌های منحصر به‌فردی را برای مخاطبان‌مان به ارمغان آوریم. به‌هر‌حال، این اشتباه اسمی شاید گاهی اوقات باعث سردرگمی شود، اما برای من همیشه یادآور لحظات خوبی است که با برادرم سپری کرده‌ام.
   
انتقال خلاقانه احساس با رادیو
تشکر با برنامه به خانه برمی‌گردیم از شبکه تهران سیما به شهرت رسید و اجراهای مختلفی در تلویزیون تجربه کرده است، اما مجدد کارش را با رادیو شروع کرده است. او در این‌باره بیان می‌کند: با توجه به سابقه اجرای تلویزیونی در برنامه‌های مختلف مثل تهران ۲۰، به خانه برمی‌گردیم، شب فیروزه‌ای و...که داشته‌ام، انتخاب رادیو به‌دلایل خاصی صورت گرفته است. اشاره کردم که یکی از اصلی‌ترین دلایل علاقه عمیق من به رادیو و ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن است.رادیو به من این امکان را می‌دهد که با استفاده از صدا و گفتار، ارتباط مستقیم و نزدیک‌تری با مخاطبان برقرار کنم. در رادیو، توانایی انتقال احساسات، تفکر و اطلاعات به شیوه‌ای متفاوت و خلاقانه وجوددارد که برای من بسیارجذاب است. این رسانه، برخلاف تلویزیون که به تصویر وابسته است، به قدرت کلمات و صدا تکیه دارد و این مسأله فرصتی برای خلق و ارائه محتوا به شکلی خاص و منحصر به‌فرد است.علاوه بر این،رادیو به من این امکان رامی‌دهد که بیشتربرتعامل با شنوندگان تمرکز کنم و ازطریق برنامه‌های زنده وگفت‌وگوهای مستقیم،به نیازها و علاقه‌مندی‌های آنها پاسخ دهم. این ارتباط نزدیک و بی‌واسطه با مخاطبان، برای من ارزشمند و انگیزه‌بخش است. در نهایت، انتخاب رادیو  به‌عنوان رسانه‌ای که در حال حاضر در آن مشغول به فعالیت هستم، به معنای ادامه دادن به عشق و علاقه‌ام به این رسانه و بهره‌برداری از فرصت‌هایی است که رادیو برای ارتباط و تاثیرگذاری فراهم می‌کند.

تکنیک و محبت؛ رموز اجرای موفق
یکی ازویژگی‌های اجرای بهروز تشکر پرانرژی بودنش است، وقتی از او درباره ویژگی‌های یک گوینده موفق می‌پرسم، عنوان می‌کند: به نظرم، گوینده موفق کسی است که توانایی برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبانش را دارد و قادر است با استفاده از صدا، لحن و انتخاب کلمات مناسب، پیام خود را به وضوح و تاثیرگذار منتقل کند. یک گوینده موفق باید ویژگی‌هایی نظیر صدای رسا و قابل فهم، تسلط بر فن‌بیان و توانایی در جلب توجه و ایجاد ارتباط احساسی با مخاطب را داشته باشد. همچنین، توانایی در مدیریت زمان، انعطاف‌پذیری در مواجهه با تغییرات برنامه و آگاهی از نیازها و خواسته‌های مخاطبان از دیگر ویژگی‌های ضروری است. در نهایت، برای من، گویندگان موفق کسانی هستند که نه‌فقط تکنیک‌های حرفه‌ای را به‌خوبی اجرا می‌کنند، بلکه با صداقت و تعهد به کار خود، اعتماد و محبت مخاطبان را جلب می‌کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها